בן כספית וינון מגל שוחחו הבוקר (חמישי) עם האסטרטג הבכיר ישראל בכר על חוסר הבהירות בגזרת החיבורים והפיצולים הפוליטיים בשני צדי המתרס, שטען כי בנט הוא שיכריע את הבחירות: "אני אומר את זה במשך חודש זה נפתלי בנט, הוא האיש הכי חשוב בפוליטיקה הישראלית". בנוסף, ניתח את הנתונים מהסקרים האחרונים, וטען כי "במחנה המרכז-שמאל אין מבוגר אחראי".

מה אתה אומר על המצב שלנו? סוגרים את הרשימות.
"אני לא מאורע בפרטים בתוך המפלגות אבל במרכז-שמאל אין מבוגר אחראי שמנהל את הגוש ה'רק לא ביבי' או גוש המרכז-שמאל, ברמה האסטרטגית של חשיבה גושית. כל אחד לעצמו. מן הצד השני, נתניהו מנסה את שברי הגוש שעדיין נשאר לו לנהל ואנחנו רואים את זה לגבי סמוטריץ' כי זה קריטי לו שהוא יביא את הארבעה מנדטים, כי בלעדיו הוא לא יביא את ה-61, וכנ"ל לגבי בנט. במרכז שמאל יש דינמיקה מעניינת וכפולה. מצד אחד אף אחד לא מנהל את הגוש ומצד שני מתחיל מאבק מי הפרונט ראנר של גוש האנטי ביבי".

זה לא הוכרע?
"לא, זה לא הוכרע עדיין"

איך אתה מתרגם את זה שלפיד עולה כבר שבועיים בצורה קבועה וסער יורד. לדעתי זה נראה שהשמאלנים של כחול לבן זולגים ליש עתיד?
"אני חושב שזה נכון אבל אנחנו רק בתחילתה של מערכת הבחירות, זה יחל מיום ראשון בעוצמה. לגבי גדעון ולגבי יאיר לפיד, נכון יש מגמה בסקרים שיאיר מתחיל לטפס לאט־לאט וגדעון מצד שני לא בדיוק יורד אלא נשאר יציב בסביבות ה-14 מנדטים. הוא שינה את מצבו ברמה האסטרטגית לטובה".

יותר חשוב לגדעון לחפור ימינה?
"ההנחה הזאת נכונה, גדעון מחזיק כרגע 5 מנדטים של הליכוד בתוך אותם 14 מנדטים שיש לו, בעצם הוא עושה מהלך אסטרטגי שהוא לוקח מהצד השני ומעביר אליו, וזה עובר לגוש האנטי ביבי. אבל הוא מדמם, היו לו 11 מנדטים של כחול לבן כשהוא הגיע ל-21 מנדטים, הוא איבד חצי מהם ונשאר בסביבות ה-6-5 מנדטים של כחול לבן ולכן הוא ירד. ברמה האסטרטגית גדעון משרת את הגוש אנטי ביבי, הוא מקשה על נתניהו להגיע ל-61. מה שקורה זה שבעצם מי שירוויח מזה יהיה יאיר. כי אם יאיר יהיה הפרונט ראנר של הגוש, אז ביום שאחרי הבחירות הוא יגיד לגדעון נפתלי ולאחרים, אני הראשון במחנה הזה, תמליצו עליי לראשות הממשלה".

רואה תרחיש כזה?
"יש תרחיש שיאיר לפיד יהיה הגדול בגוש וידרוש את ההמלצה שלהם. יש היתכנות קטנה ולא גדולה אבל אנחנו רק בתחילת מערכת הבחירות. האיש הכי חשוב ואני אומר את זה במשך חודש זה נפתלי בנט, הוא האיש הכי חשוב בפוליטיקה הישראלית".

ליברמן וסער לא ישבו עם נתניהו, הם הודיעו את זה. בנט על הגדר, לכן שאלת השאלות זה מה יקרה ביום שאחרי – מה מציע ביבי ומה מציע יאיר.
"לא רק מה מציעים אלא האם לנתניהו יש 61 ביחד עם בנט, אם לנתניהו אין 61 עם בנט אנחנו נכנסים למערבולת".

בסקר של 103 הוא 60 עם בנט. 
"אני תמיד אומר שהמספר הכי חשוב זה ה-60, כי ב-60 לגוש נתניהו אז אין ממשלה אחרת. יש מעין בלוק חוסם, והוא יהיה ראש הממשלה לעוד מעבר או בחירות חמישיות. בנט יכריע מי יהיה ראש הממשלה הבא, אין ספק".

בשמאל – שתי מפלגות עם אג'נדה זהה על סף אחוז החסימה לא מסוגלות להסכים על איחוד טכני וריצה בפתק אחד. אין יד מסדרת, השאלה עד כמה מרצ או העבודה בסכנה?
"אני לא חושב שהן בסכנה. למרצ יש קהל וראינו את זה בשלוש מערכות הבחירות נכון שהם היו על הקשקש אבל יש להם תדר אידיאולוגי יציב ואני חושב שהבוחרים יתנו להם את הפרס שמגיע להם לעבור בארבע ואני חושב שהם יעברו. לגבי העבודה, מפלגת העבודה גם מקבלת את הפרס של מה שנקרא ללכת את הדרך הארוכה והקשה אידיאולוגית והבוחרים רוצים את זה. יש כמיהה קצת סמויה במרכז שמאל לחזור קצת לאלמנט האידיאולוגי ולא רק 'כן או לא ביבי' לכן מרב עולה ומרצ לדעתי תהיה יציבה ויאיר לפיד יגדל. מה שהוא יעשה זה ינהל קמפיין מטורגט לקחת את קולות כחול לבן שנשארו אותם שלושה-ארבעה שרואים בסקרים ויגדל דרך שם. לדעתי גם מרב וגם מרצ יעברו את אחוז החסימה, השאלה זה כחול לבן".

מי יהיה רה"מ?
"תשאלו את בנט".