באופן עקבי שיעור התעסוקה בקרב אנשים עם מוגבלויות בגיל העבודה בישראל נמוך בכ־30% בהשוואה לשאר האוכלוסייה, ו־54% מהאנשים שרוצים ומסוגלים לעבוד אכן מועסקים לעומת כ־85% באוכלוסייה הכללית.

WINWORK הוא מיזם עסקי־חברתי שהוקם על ידי אנשים עם מוגבלויות ולמען אנשים עם מוגבלויות במטרה לקדמם בפיתוח קריירה. לראשונה המיזם זוכה בימים אלה למימון ולליווי מלא של הביטוח הלאומי כתוכנית קבועה במטרה לחולל מהפכה בתחום התעסוקה עבור אנשים עם מוגבלויות, בלי שיהיו תלויים בתקנים או ברצונם הטוב של מעסיקים, וייכנסו לשוק העבודה באמצעות הקמת עסק משלהם.

המיזם מכשיר אנשים לבסס עצמאות וביטחון כלכלי תוך מימוש היכולות העסקיות והמקצועיות שלהם. במסגרת ההכשרה האינטנסיבית, הכוללת תוכניות לימוד עם מרצים מובילים מעולמות התוכן לצד ליווי אישי של מנטורים עסקיים, הם רוכשים את הידע ואת הכלים הדרושים להקמת עסק עצמאי.

הכל התחיל בפגישה בשנת 2017 שאליה הגיע מנחם יעקובוביץ', כיום מנכ"ל WINWORK, לסניף הביטוח הלאומי הקרוב לביתו. הוא הציג רעיון חדשני שעדיין לא יושם אז בישראל ושנבע מחווייתו כאדם עם מוגבלות. בביטוח הלאומי השתכנעו כי שוק השכירים בארץ עדיין אינו בעל תשתיות נרחבות, כדי שיוכל לקבל אדם עם מוגבלות בהתאמה מלאה לסוג ולאופן של העבודה, וכי הפתרון המתאים ביותר לאנשים עם מוגבלויות הוא בהקמת עסק עצמאי.

בשילוב ידיים והכוונה מקצועית של אגף השיקום בביטוח הלאומי עם אנשי WINWORK החלה התוכנית לרקום עור וגידים. ערב הקורונה יצא לדרך שלב הניסוי (הפיילוט) של המיזם, ועד היום הוכשרו שני מחזורים, כ־80 גברים ונשים עם מוגבלויות, שהמיזם דחף אותם להקים עסק. הביטוח הלאומי משקיע בכל מחזור כמיליון שקלים, ובימים אלה הוכתר שלב הניסוי כהצלחה והוא הופך להיות תוכנית קבועה.

המעוניינים להצטרף מופנים דרך אגף השיקום בביטוח הלאומי או מגיעים לתוכנית באופן יזום, והביטוח הלאומי מסייע להם במימוש זכויותיהם ובקבלת מימון לתוכנית.

כרמל סטינגר, מנהלת אגף שיקום בביטוח הלאומי, אומרת: "אנחנו גאים על בניית פלטפורמה לאפשר לאנשים עם מוגבלויות להתפתח בעולם העסקי ולמנף את האפשרות שלהם להתפרנס בכבוד כעצמאים. עולם התעסוקה נמצא בשינוי מתמיד המאפשר עבודה מהבית ובשעות גמישות, והמיזם הוא כפפה ליד לעולם החדש של התעסוקה העכשווית ומקדם הזדמנות שווה בחברה".