מקום: חצר פסטורלית במבשרת ציון. הזמן: שעת ערב. התפאורה: שלטי מפלגת "יש עתיד" תלויים על הגדר. בחלל מפוזרים כיסאות פלסטיק שנתפסים במהרה בידי עשרות גברים ונשים שהגיעו לשמוע מקרוב את שר הרווחה והביטחון החברתי מאיר כהן ואת ח"כ ולדימיר בליאק ממפלגת יש עתיד.

חוגי הבית כבר הפכו מזמן לכלי אפקטיבי עבור המועמדים השונים במערכת בחירות בניסיונם להגיע לקהל הבוחרים באופן בלתי אמצעי. אביבה קוגוס, פעילה של "יש עתיד" שהגיעה לכאן כדי לשמוע, מספרת כי היא עצמה ארגנה כבר כ־50 חוגי בית במסגרת מערכות הבחירות בשנים האחרונות. "אנשים שומעים רק על יאיר לפיד, הם שומעים על השרים", היא אומרת. "אבל יש לנו חברי כנסת ברמת ליגה לאומית והרוב פשוט לא יודעים כמה קשה הם עובדים בכנסת, אז זאת הזדמנות עבורם לדעת".

יש פה בעיקר מבוגרים. מה עם הדור הצעיר?
"המבוגרים צריכים את זה, הם אוהבים את זה. מבחינתם להיות אחד על אחד עם חבר כנסת או עם שר, זה מאוד חשוב. המסר שלנו הוא שלא מספיק לשבת על הספה ולקטר. אתם רוצים לשנות משהו? אז אתם צריכים להפשיל שרוולים ולעשות את המקסימום שאפשר לעשות".

את חוג הבית הנוכחי מארחים נאוה ודני דולב. "זה באמת אירוע חברתי", אומרת נאוה. "זה מעודד אנשים לבוא ולהצביע כי יש את הביחד ונוצרת קהילה".

מדוע החלטתם לארח חוג בית?
"במשך שנים נסענו לראשון לציון לכל חוגי הבית שהתקיימו כי אני במקור מראשון לציון. ואז החלטנו שמכיוון שאנחנו גרים כאן, מגיע גם לנו לעודד את שכנינו וחברינו".

איזו חשיבות יש לחוגי בית בעידן הרשתות החברתיות?
"אני לא מזדהה עם דור הרשתות החברתיות, למרות שאני חלק ממנו, ואני חושבת שפגישה פנים מול פנים הרבה יותר משכנעת. אנשים רוצים לחוות דברים ברמה האישית ולראות עם מי הם ילכו ולאן הם ילכו. זה מאוד חשוב מפני שהפרופגנדה השלילית עושה הדים הרבה יותר מאשר היינו רוצים. חשוב לנו שאנשים יראו מי השותפים שלהם לאותה הצבעה ויבינו שאם לא נאחד כוחות, אנחנו נפסיד, ואני לא רוצה להפסיד".

מה מבחינתך יהפוך את הערב למוצלח?
"שיח פתוח. הערב כבר מוצלח כי יש דיבור מאוד יפה בין אנשים שמכירים ולא מכירים. בחרנו בכוונה באנשים שלא יודעים עדיין למי הם רוצים להצביע".

לראש ולא לזנב

זוג פעילים ותיקים שהגיעו לכאן מספרים לי על חוג הבית הראשון שהגיעו אליו לפני עשור בשכונת גבעת משואה בירושלים. הם עצמם גדלו בשיכונים של שכונת תלפיות למשפחות קשות יום, ילדים להורים שהצביעו תמיד לליכוד. "גדלנו להיות אנשים ששירתו שירות משמעותי בצבא, שעובדים קשה, בעלי עסק שמשלמים מסים ושולחים ילדים לצבא ומחפשים במדינה היהודית שלנו שוויון של חובות וזכויות כאחד", אומר אחד מהם. לדבריו, דווקא היחס האישי שקיבלו אז והתשובות שלפיד התעקש להעניק לאחר המפגש, לשאלות שלא ידע לענות עליהן בזמן אמת, משכו אותם פנימה.

"זאת סיטואציה חדשה עבורנו", מודה ח"כ ולדימיר בליאק לפני שהחוג מתחיל באופן רשמי. "זאת הפעם הראשונה שראש המפלגה שלנו הוא גם ראש הממשלה ושאנחנו מפלגת שלטון. אז אנחנו לא מנהלים רק מערכת בחירות, אלא גם מנהלים את הממשלה וזה אתגר. אבל היום אנחנו חזקים מאי פעם, אנחנו ארגון מאוד מסודר עם 160 מטות, עם עשרות אלפי פעילים, עם חברי כנסת ושרים, ולמרות שהמצב לפעמים לא פשוט בסקרים, אני אופטימי ודרוך בעיקר".

כנס פעילים (צילום: רביע בדר דוברות מאיר כהן)
כנס פעילים (צילום: רביע בדר דוברות מאיר כהן)

למה אתה מגיע לחוגי בית בעידן הדיגיטלי?
"אני עושה הכל. אני גם מגיע לפעמים לחוגי בית שאני פוגש בהם רק שמונה אנשים וגם מגיע לסיורים שאני פוגש בהם מאות אנשים. הרבה מושקע ברשתות החברתיות, אבל עדיין אין תחליף לקשר בין־אישי".

יצא לך לפגוש מתלבטים שבסוף הערב אמרו כי יצביעו למפלגתך?
"זה קורה לי הרבה, ברור שלא תמיד אני מצליח. יש הרבה מאוד מתלבטים עדיין".

רבים תוהים: האם זה באמת משנה למי נצביע "בתוך המחנה"? מה ההבדל כביכול בין לפיד לגנץ?
"גם אחרי הבחירות אני מניח שהמחנה הממלכתי יישאר השותף שלנו והוא שותף טוב. אבל ההבדל הגדול הוא שאת תדעי למה לצפות מאיתנו, אנחנו ארגון מאוד מאוד יציב. נמשיך את העשייה שהתחלנו בשנה הזאת: הרפורמות הכלכליות, המאבק ביוקר המחיה, פיתוח היחסים הבינלאומיים, חיזוק המשטרה, חיזוק הביטחון האישי, מאבק בפשיעה בחברה הערבית. כל מה שאנחנו מבטיחים - אנחנו מנסים לקיים בפועל".

הייתה שאלה באחד מחוגי הבית שלא הייתה לך תשובה עליה?
"כן, כי אני מגיע מהתחום הכלכלי. הייתי רואה חשבון, לכן מן הסתם אני יותר מתמצא בתחומים הכלכליים. בתקשורת לפעמים שואלים אותי שאלות על תחום הביטחון, ביטחון הפנים או תחום הבריאות שאני פחות מתמצא בהם, אבל יש חברי כנסת אחרים שכן. אני מנסה לא לדבר על נושאים שאני לא מבין בהם, והרי אי אפשר להבין בהכל".

בין הנוכחים בחוג ישנם שני בדואים משבט אל־אטרש בנגב, שעשו נסיעה ארוכה כדי להגיע לכאן. "אני תומך במר לפיד ואני מקווה שאנחנו נזכה בבחירות האלה ונרכיב את הממשלה", אומר לי עווד אל־אטרש. "היום אנחנו נמצאים בממשלת מעבר, שלא יכולה לעזור ולקדם פרויקטים או חוקים, בגלל שהזמן שלה קצר. לכן אני מקווה שנזכה בבחירות האלה ונקים את הממשלה ונזכה לשגשוג ושלום במדינה. אנחנו מקווים שהילדים שלנו יחיו בכבוד במדינה הזאת".

מדוע בחרת לתמוך דווקא בלפיד?
"אני באתי להיות לראש ולא לזנב. המפלגות הקטנות, כמו למשל המפלגה של מנסור עבאס, או המפלגה של אחמד טיבי, לא יעשו שום דבר, אבל אם תקום הממשלה בראשות לפיד, היא תעזור למגזר הבדואי ותקדם אותו. אני מאחל למגזר הבדואי להתעורר, שיראה איפה הוא נמצא ויבין מה התוכנית שלו לעתיד, למשל מבחינת היישובים. היום יש בעיה במגזר בגלל היישובים הלא חוקיים, היישובים הארעיים. אני מקווה שיהיה הסדר קרקעות בנגב ויקומו יישובים מסודרים ושיהיו בתי ספר ולימודים במגזר. אני גם מקווה שיהיה שלום בכל האזור. הבדואים שירתו בצבא ובמשטרה כי אנחנו מבינים שאין מדינה חלופית למדינה הזאת. מה שקורה היום זה שיש מדינה בתוך מדינה. ובגלל שאין יישובים מסודרים, זה מקומם את הצעירים ועושה לנו בעיות".

כנס פעילים (צילום: צילום פרטי)
כנס פעילים (צילום: צילום פרטי)

בלי מלחמות

החלק הראשון של המפגש התמקד ברשימת ההישגים של הממשלה הנוכחית. השאלה הראשונה שנזרקה לחלל האוויר מצד הקהל עסקה ביוקר המחיה. ח"כ בליאק עונה כי לוקח זמן לתקן את הכלכלה שנוצרה כאן בעשר השנים האחרונות, והשר כהן מוסיף כי בזכות שרת הכלכלה אורנה ברביבאי עברה החלטה בנוגע לייבוא מזגנים שמוזילה את מחירם. בהמשך שואל הקהל גם על הסכם המתמחים, על פתרון שתי המדינות ועל ההתחרדות של ירושלים.

"הבחירות האלה הן בין שני גושים ברורים", אומר השר כהן לקהל. "הגוש הראשון, בהנהגתו של יאיר לפיד, דוגל במדינה יהודית דמוקרטית וליברלית, קורא להפסיק עם הביזוי, להפסיק עם המלחמות הפנימיות, להפסיק עם ההנחה שמי שלא חושב כמוך הופך להיות בוגד. ואילו הגוש השני הוא הגוש שמובל על ידי ראש הממשלה לשעבר ביבי נתניהו, שמסמל בעיניי גוש אנטי־ליברלי ואנטי־דמוקרטי".

בסוף הערב כהן מתאר בפניי את המפגש עם אנשי השטח כך: "זה כמו שאתה קורא לשחקנים ושמים יד ונותנים זריקת עידוד. אלה השגרירים שלנו, אלה האנשים שצריכים לקבל מאיתנו את המגע האישי. אנחנו מחויבים להם".

מה אתה חושב שיקרה כאן בעוד כחודש וחצי?
"אני מאוד מקווה שאנחנו נצליח להקים ממשלה חזקה ושהגוש יתחזק. בעיניי יש סיכוי סביר לכך. והכי חשוב, הייתי שמח להבהיר לכולם שבחירות הן לא מלחמה. אני כבר שומע על תקיפות של פעילים שלנו בגשרים. כולנו, כל המפלגות, צריכים להרגיע את הרוח הרעה הנושבת. אפשר ללכת לבחירות מבלי להפוך את זה למלחמת אחים, זה מטורף".