עוד שבאזורי הקלפיות ובמטות הבחירות עשו מאמץ של הרגע האחרון לשכנע את המתלבטים ולהמריץ את התומכים, המונים בילו אתמול במרכזי הקניות, בבתי הקפה ובמסעדות בגוש דן. “יצאנו בבוקר ליום כיף בתל אביב. זו הייתה הזדמנות טובה לנצל את החופש”, סיפרה מיטל, שהגיעה ביחד עם ארבע מחברותיה מנהריה. “הסתובבנו מהבוקר בתל אביב ונחזור בערב הביתה”, סיפר גם רועי, שהגיע עם שלושה מחבריו ממודיעין.

במהלך היום הגיע למתחם שרונה שר האוצר אביגדור ליברמן, לצד שר החקלאות עודד פורר ובכירים נוספים במטה הבחירות של ישראל ביתנו. “כאן נמצאים הקולות של מדינה ליברלית וחופשית”, הכריז ליברמן. “אם תהיה קואליציה שאינה ליברלית וחופשית, הכל יהיה סגור כאן בשבת”. ברקע נשמעו קריאות עידוד מצד פעילים שהצטרפו אליו. בסמיכות אליהם כמה עוברי אורח צעקו: “רק ביבי”.

“מהבוקר התפוסה כאן מלאה. תגברנו את הצוות ונערכנו ליום הזה”, סיפר מני שקד, הבעלים של קפה שקד בשכונת רמת חן ברמת גן. בסמוך למתחם הקלפיות בתיכון בליך ברמת חן, התמקמו משעות הבוקר פעילים של יש עתיד, העבודה ומרצ, ובהמשך הייתה גם נוכחות בולטת לליכוד. שחר כהן, פעיל של העבודה, הנעים את זמנם של הנכנסים והיוצאים בשירים ישראליים. “במטה העבודה בחרו שירים שיש בהם מסר של העצמה נשית, תקווה ושוויון”, הוא אמר. “כנראה שהרוב כאן יתמכו בגוש המרכז־שמאל”.

למקום הגיעו בבוקר מנהלת מחוז דן במטה הבחירות של הליכוד, לילך זמר טוב, וראש תא הליכוד בבליך, עומר לוי. “אני מרגישה התעוררות רבה במעוזים של הליכוד ברמת גן – ברמת השקמה וברמת עמידר, אבל גם כאן יש לנו תמיכה ואנחנו לא מוותרים על אף קול”, ציינה זמר טוב. “אנחנו ממריצים את התומכים להגיע ולהצביע”.

“אומנם יש באזור רמת חן רוב למרכז־שמאל, אבל יהיה מאבק על כל קול ואני מעריך שגם לגוש הימין תהיה תמיכה שאולי עוד תפתיע”, אמר לוי. “נחלק פלאיירים, נביא תומכים וננסה לשכנע שחשוב להצביע לליכוד”. למרות הקיטוב הפוליטי, האווירה בין פעילי המפלגות הייתה טובה והם אפילו ביקשו להצטלם בצוותא. “יש מלחמה בין הפוליטיקאים, אבל לא כאן”, הסביר אחד מהם.

“אני מצביע למחנה הממלכתי. אפשר לסמוך על בני גנץ וגדי איזנקוט”, אמר תושב ותיק מהאזור. תושבת ותיקה שעמדה לצדו הודיעה שהיא מצביעה עבור יש עתיד: “תמיד הייתי בגוש של המרכז־שמאל”.

שכונת התקווה (צילום: אבשלום ששוני)
שכונת התקווה (צילום: אבשלום ששוני)

ממריצים להגיע

המשכתי את מסע יום הבחירות לבית הספר הגליל בשכונת התקווה בדרום תל אביב. הנוכחות מחוץ לבית הספר הייתה בעיקר של גוש הימין – הליכוד, ש”ס, עוצמה יהודית־הציונות הדתית. בסמיכות אליהם ניצבו פעילים מיהדות התורה, שהגיעו מבני ברק. “אנחנו למען השבת וגם כאן תושבים רבים תומכים בשבת ובמדינה יהודית”, הסבירו ששון לוי ומנחם רייך מבני ברק. “התמיכה ביהדות התורה היא תמיכה בשבת”.

“אני מרגיש התעוררות בשטח”, אמר שלמה מסלאווי, יו”ר סניף הליכוד בשכונת התקווה וחבר מועצת עיריית תל אביב. “מגיעים לכאן מצביעים אנשי ימין, שלא ראיתי בפעם הקודמת. הליכוד מאוד חזק כאן, והקולות יתחלקו בעיקר בין הליכוד, עוצמה יהודית וש”ס. אני מאמין שאם המגמה הזו תימשך, גוש הימין יתחזק לעומת הפעם הקודמת, לפחות בשכונת התקווה”.

מסלאווי, בעל ניסיון עשיר במערכות בחירות, שוחח במקום עם תומכים פוטנציאליים והדגיש את הצורך להגיע ולהצביע. “אנשים כאן זוכרים לטובה את בן גביר, שעמד לצדם בגלוי מול המסתננים הבלתי חוקיים”, הוא אומר. “הם מאמינים בו ויש ביניהם גם ליכודניקים. אבל הליכוד ימשיך להוביל כאן וגוש הימין הוא כמעט לבד במגרש באזור הזה”. “צריך להביא את הליכודניקים, תוציאו אותם מהבית”, מפצירה במסלאווי כרמלה, תומכת ותיקה של הליכוד.

מאיר בלאס, שהעיד על עצמו כ”ליכודניק נאמן מבטן ומלידה”, העריך שהפעם תהיה נדידה של קולות מהליכוד לעוצמה יהודית. “אני מכיר ליכודניקים שיצביעו לאיתמר בן גביר”, הוא אומר. “גם אני אוהב את בן גביר, אבל יחתכו לי את היד לפני שאשים פתק אחר בקלפי. הייתי מחל ואשאר מחל”.

לפני הצהריים הגיע למקום ח”כ אופיר אקוניס, שהמריץ את הפעילים והתקבל באהדה רבה על ידי תומכי ליכוד. גם בעוצמה יהודית־הציונות הדתית זיהו את הפוטנציאל הגבוה למצביעים בדרום תל אביב ודאגו לנוכחות בולטת של פעילים. “יצאתי מוקדם בבוקר מהבית ונסעתי כשעתיים וחצי כדי להגיע לכאן ולסייע ככל שניתן”, סיפרה הפעילה רחל, בת 19, המתגוררת ביישוב חרשה במערב בנימין. “אני מרגישה תמיכה ואהדה רבה. אומנם גם רבים אומרים ‘רק ליכוד’, אבל גם ישנם מצביעים רבים שעוברים ואומרים שיצביעו לעוצמה יהודית־הציונות הדתית”.

גם לש”ס הייתה נוכחות בולטת במתחם. “הפעם יום הבחירות כאן יותר תוסס מהפעם הקודמת, וכבר מהבוקר רואים אחוזי הצבעה גבוהים יותר”, סיפר אוריאל זאדה, האחראי על אשכול הקלפיות בבית הספר הגליל מטעם ש”ס. “אנחנו מכירים את התומכים שלנו וממריצים אותם להגיע ולהצביע ומנסים להגדיל את התמיכה”.

“היו תומכי ש”ס שפנו אליהם מעוצמה יהודית, אבל אנחנו לא מוותרים, מתקשרים ומשכנעים אותם להמשיך להצביע עבור ש”ס”, אומר שלמה פרץ, הממונה מטעם ש”ס על אזור דרום־מזרח תל אביב.

דוכנים של מפלגות מגוש המרכז־שמאל לא היו במתחם. “הם עושים רעש ואנחנו מצביעים בשקט”, אמר עמנואל, בן 85, המתגורר באזור ומצביע למחנה הממלכתי. “בעבודה שלי הכרתי מקרוב את דוד בן־גוריון ומנחם בגין. אני מתגעגע לתקופה הזו, אז היו ימים אחרים. אני פעיל חברתי באזור וחושש מהימין הקיצוני. אני מאמין שתהיה תמיכה גם במחנה הממלכתי ובמפלגות נוספות בגוש”.

בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)
בני ברק (צילום: אבשלום ששוני)

סוג של שליחות

משכונת התקווה המשכתי לקלפי בבית הספר לבנות של ויז’ניץ’ בבני ברק. כבר בכניסה השתרכו תורים של מצביעים ומצביעות. “זו זכות גדולה לסייע ליהדות התורה. אני משתדל לקחת כמה שיותר תומכים שזקוקים להסעה”, סיפר יחזקאל רוזן, שהוא ובנו אברהם מסייעים בהסעות של מצביעים מבוגרים. “יצאתי מוקדם בבוקר מעפולה, שם אני לומד בישיבה, כדי לעזור ליהדות התורה. זו מצווה גדולה”, מציין אברהם הבן. “היה קשה להגיע לבני ברק כי האוטובוס היה מלא. הרבה הגיעו מעפולה לבני ברק כדי לעזור”.

שני חברי ועדת קלפי, מטעם יהדות התורה וש”ס, סיפרו שמשעות הבוקר מגיעים מצביעים רבים. “הגעתי בבוקר מבית שמש, ורואים הרבה אנשים שמגיעים להצביע. זה סוג של שליחות עבורנו”, סיפר מנחם נתנאל, הנציג של ש”ס בקלפי.

התחנה הבאה במסע הייתה בגבעתיים, שהיו זמנים שכונתה “גבעתיים האדומה” ו”ספינת הדגל” של תנועת העבודה לדורותיה. לגוש המרכז־שמאל יש עדיין רוב מוצק בגבעתיים, אבל ותיקי מפלגת העבודה זוכרים בנימה נוסטלגית את הימים שבהם העבודה קיבלה בגבעתיים למעלה ממחצית מהקולות. “הקמנו מטה בחירות שפועל לזהות את התומכים הפוטנציאליים במידת הצורך ולהביא אותם לקלפיות”, סיפר מנהל מטה העבודה בגבעתיים, אלי הולצמן.

“אני נציג העבודה בוועדת הבחירות, מבצע בקרה שהכל תקין”, מספר משה גולני, שבעבר כיהן כחבר מועצת עיריית גבעתיים. בשנים האחרונות עברה גבעתיים מהפך דמוגרפי, וכ־50% מתושביה כיום מתגוררים בשכירות, רובם משפחות צעירות. “היעד שלנו הוא לשמר ואף לחזק את כוחה של מפלגת העבודה. בבחירות הקודמות קיבלנו כ־10%, והפעם אנחנו שואפים ליותר”, ציין הולצמן. “בכל מקרה, לגוש המרכז־שמאל יהיה כאן רוב גדול”.

בין דוכני מפלגות המרכז־שמאל, בלטו דוכנים של הליכוד, עוצמה יהודית־הציונות הדתית והבית היהודי. “הגעתי מגבעת שמואל והופתעתי מהתמיכה השקטה”, סיפר פעיל של עוצמה יהודית. “הייתה רק אישה אחת שאמרה לי ‘אתם גזענים’, אבל היו גם כאלה שעברו ואמרו בשקט: ‘אנחנו עם בן גביר’".