"ולפעמים/ החגיגה נגמרת/ כיבוי אורות/ החצוצרה אומרת/ שלום לכינורות/ אשמורת תיכונה נושקת לשלישית/ לקום מחר בבוקר ולהתחיל מבראשית", כך פתחה נעמי שמר את שירה הסוחף "החגיגה נגמרת", שלהקת "הכל עובר חביבי" הפליאה לבצע אותו לפני כולם. נזכרתי בו בחלוף מפץ הבחירות לכנסת ה-25, שבו התערבבו זו בזו שמחת המנצחים ותוגת המפסידים. בטרם נעיף מבט של היכרות אל הכנסת החדשה, נראה לי שזו גם שעה של חשבון-נפש.

כי אולי לא שמתם לב, אבל התמונה יכלה להיות אחרת לגמרי. שכן, אם מחפשים אשמים בתבוסת מחנה המרכז-שמאל, קל להאשים את מנהיג ה"גוש", יאיר לפיד, שלא הפגין את המנהיגות המתבקשת ודחק את אחיותיו להפלגה אל ירכתי הסירה המקרטעת ואת מרב מיכאלי, שדחקה את ידה המושטת של זהבה גלאון. ברם, למעשה כל הגוש אשם.

וכי מדוע? - זאת בגין קוצר הראות שהפגינו כל המעורבים בפיאסקו הצורב. שכן, לו לפחות יש עתיד והמחנה הממלכתי היו רצים יחד אד-הוק, כמו בבחירות לכנסת ה-21, הם יכלו להגיע ל-36 מנדטים, לעומת ה-32 של הליכוד. זה אולי לא היה מבטיח את המשך שלטונם, אבל הם היו מוזמנים ראשונים לנשיא. ברם, מה שהבינו בציונות הדתית, שם שלוש מפלגות שילבו ידיים לצורך ריצה משותפת ביום הבוחר, לא השכילו להבין ב"גוש", שם כל אחד רצה להיות המלך וכך הם הפסידו את המלוכה. 

כעת, במעבר חד לכנסת ה-25. כאן העובדה שהיו אלה בחירות חמישיות תוך שלוש שנים חצי נתנה את אותותיה. שכן, כאשר נערכות בחירות בתכיפות שכזאת, התחלופה מותנה. כך נבחרו הפעם רק 23 חברי-כנסת חדשים ישר מהניילון, כפי שאומרים.

שבעה מהם - אליהו רביבו, שלום דנינו, טלי גוטליב, חנוך מלביצקי, בעז ביסמוט, משה סעדה ואלי דלל - נכללים בין 32 ח"כי הליכוד, כולל ח"כית חדשה אחת בלבד; סוגייה שעוד מעט נתייחס אליה.

שבעה ח"כים חדשים - יצחק וסרלאוף, אלמוג כהן, עמיחי אליהו, צבי פוגל, אהד טל, לימור סון הר-מלך והרב משה סולומון - מייצגים בכנסת ה-25 את הציונות הדתית, הפתעת הבחירות, שהכפילה את כוחה ל-14 מנדטים.

ויש עתיד, המפלגה השנייה בגודלה, שכמו הציונות הדתית הייצוג שלה גדל בשבעה מנדטים? - מפאת תחלופות החוק הנורווגי, זו תיוצג בכנסת החדשה על-ידי שלושה ח"כים חדשים בלבד - ד"ר מטי הרכבי, עו"ד דבורה ביטון ונאור שירי.

מפלגות המחנה הממלכתי (גדי אייזנקוט), ש"ס (בצלאל אברהם), יהדות התורה (יצחק גולדקנוף) וישראל ביתנו (שרון ניר) כל אחת מהן מביאה ח"כ בודד חדש. לעומתן לרע"ם, שמנהיגה, מנסור עבאס, רענן את השורות ברשימתו, עם דגש על נאמנים לו, יהיו שני ח"כים חדשים - ואליד אל-הואשלה וד"ר יאסר חוג'יראת. הסיעות המצומקות של חד"ש-תע"ל ושל העבודה תהיינה נטולות פנים חדשות.

לעומתם, נפרד כעת משכן הכנסת בגבעת-רם משורה של חברי-כנסת, מהם שהטביעו חותם מסוים ומהם שייעלמו כלא היו. נזכיר כמה מהם. בראשם צחי הנגבי, מי שכיהן כשר בשבעה משרדי ממשלה, יותר מכל שר אחר, נשלח בגיל 65 הביתה על-ידי מרכז הליכוד, לאחר שכיהן כח"כ מאז 88', לא על מלא. כמו הנגבי, בן-של, נכון גורל דומה לאורלי לוי-אבקסיס, בת-של, חברת כנסת מאז 2008, לא ברציפות ומטעם מפלגות שונות, תחגוג השבוע את יום הולדתה ה-49 מחוץ לכנסת. לא כן יובל שטייניץ, 64, בין השאר שר האוצר בעבר וח"כ מ-99', שפרש מהחיים הפוליטיים מרצונו.

כך נהג גם בני בגין, בנו של מנהיג הליכוד מנחם בגין וח"כ מאז 88', חלקית, שבגיל 79 וכאיש "תקווה חדשה" החליט לסיים את המרוץ שלו בין מפלגות הימין. בניגוד אליו, נפרדים כעת מהכנסת חברי "ימינה" - שנמחקה מהמפה  - מתוך אילוץ, כולל ראש הממשלה הקודם, נפתלי בנט, שפרש ושרת הפנים שלו, איילת שקד, שנלחמה עד הסוף. כמו כן ייעדרו מהכנסת ה-25 שניים משרי העבודה - השר לביטחון פנים, עמר בר-לב ושר התפוצות, נחמן שי, שכשלו בבחירות המקדימות במפלגתם.

בנוסף, "מכירת החיסול" של מרצ בבחירות שלחה הביתה מהכנסת, בין השאר, את שר הבריאות ניצן הורוביץ, את השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פרייג', כשאיתם אלוף יאיר גולן, מוסי רז ומיכל רוזין. אם בחסדי החוק הנורווגי נסק בכנסת היוצאת מספרן של הח"כיות לקרוב ל-40, הרי חיזוק כוחו של הימין והיעלמות מרצ צמצמו את ייצוגן ל-29 בלבד, היינו פחות מרבע וזאת כשהנשים הן כידוע מחצית מהאוכלוסייה. 

מתוך ה-29 רק חמש תהוונה פנים חדשות במשכן בגבעת-רם: עו"ד טלי גוטליב (שמצטרפת בסיעת הליכוד למירי רגב, לעידית סילמן, ה"רכש" מ"ימינה", לגלית דיסטל-אטבריאן,  לגילה גמליאל, שדורדרה מאוד ברשימת מפלגתה ולמאי גולן); ד"ר מטי הרכבי, ראש המועצה האזורית יואב ועו"ד דבי ביטון, המצטרפות ברשימת יש עתיד לאורנה ברביבאי (מס'2!), לקארין אלהרר, למרב כהן, למרב בן-ארי, למיכל שיר (שחצתה את הקווים מ"מתקווה חדשה"), לטניה מזרסקי וליסמין סאקס-פרידמן.

ברשימת הציונות הדתית מצטרפת לימור סון הר-מלך, אשת חינוך משבי-שומרון, שבעלה הראשון נרצח בפיגוע, לאורית סטרוק ולמיכל וולדיגר. את המחנה הממלכתי תמשכנה לייצג השרות מהממשלה היוצאת פנינה תמנו-שטה, יפעת שאשא-ביטון ואורית פרקש, כשאיתן שרן השכל, גם היא מ"תקווה חדשה". תת-אלוף במילואים שרון ניר, ה"רכש" החדשה של אביגדור ליברמן, מצטרפת בסיעת ישראל ביתנו ליוליה מלינובסקי ואילו ח'טיב יאסין מרע"ם ועאידה תומא-סלימאן מחד"ש-תע"ל תמשכנה לייצג את מפלגותיהן.

קריסת השמאל בבחירות פגעה מאוד בייצוג הנשי שלו עם היעלמות מרצ, המפלגה שהוקמה על-ידי שולמית אלוני והתגאתה במאבקה נגד קיפוח הנשים ועם המהלומה שספגה העבודה, המפלגה שהקימה את המדינה ועתה מצטמקת לסיעה בת ארבעה ח"כים. כאן אמנם נקבע שיא חדש, כששלוש מתוכן (מרב מיכאלי, נעמה לזימי המפתיעה ועו"ד אפרת רייטן, השחקנית בדימוס) יכהנו בה עם גלעד קריב. כאן היותן שלושת רבעי סיעה מהווה רק שמחת עניים ונראה שבעתיד הנראה לעין לא יהיה מנוס מהמשך השריון שלהן, עם ציפייה שהמפלגות החרדיות תתעוררנה מחשכת ימי הביניים שלהן ויאפשרו גם לנשים לייצג אותן.

עוד נתונים. עם הליכתו של בני בגין, עובר תואר זקן חברי הכנסת לאיש התעשייה האווירית והליכוד, חיים כץ, ח"כ מ-'99, שיחגוג בחודש הבא את יום הולדתו ה-75. איתו יכהנו עוד ארבעה ח"כים בני מעל  70 - יצחק גולדקנופף, המנהיג החדש של יהדות התורה, שבגיל 72 חונך קריירה פרלמנטרית וחבר מפלגתו, משה גפני (70), המכהן מאז 88' ואוחז בתואר ותיק חברי הכנסת; ניצב בדימוס מיקי לוי, 71, מיש עתיד, יו"ר הכנסת היוצאת וראש הממשלה בעבר ובהווה, בנימין נתניהו, שחגג בחודש שעבר את יום הולדתו ה-73. מתקרב אליהם חבר מפלגתו, אבי דיכטר, שבדצמבר יהיה בן 70.

על תואר צעיר חברי הכנסת ה-25 מתביית יצחק וסרלאוף, הח"כ החדש בן ה-30 של הציונות הדתית, שמגיע אל המשכן בגבעת רם על כנפי פעילותו נגד תופעת המסתננים בדרום עירו, תל-אביב. איתו יכהנו כעת עשרה, שעדיין לא מלאו להם 40 שנה - מאי גולן (הליכוד), מרב כהן, עידן רול, יוראי להב-הרצנו, רון כץ ונאור שירי (יש עתיד), אלמוג כהן (הציונות הדתית), שרן השכל (המחנה הממלכתי), משה ארבל ובצלאל אברהם (ש"ס).

13 מחברי הכנסת החדשה הם מבכירי מערכת הביטחון מדרגת אלוף משנה ומעלה: הרמטכ"לים בדימוס, רבי האלופים בני גנץ וגדי איזנקוט (המחנה הממלכתי), אלוף יואב גלנט (הליכוד) האלופים אורנה ברביבאי ואלעזר שטרן (יש עתיד); תתי האלופים מירי רגב (הליכוד), צביקה פוגל (הציונות הדתית) ושרון ניר (ישראל ביתנו) ואלוף משנה מתן כהנא (המחנה הממלכתי). איתם הניצבים מיקי לוי ויואב סגלוביץ' (יש עתיד); ראש השב"כ בעבר אבי דיכטר (הליכוד) ורם בן-ברק (יש עתיד), מי שהיה סגן ראש המוסד.

לשבעה מחברי הכנסת ה-25 יש תואר ד"ר: שלמה קרעי (הליכוד), מטי הרכבי (יש עתיד), יפעת שאשא-ביטון (המחנה הממלכתי), מנסור עבאס ויאסר חג'יראת (רע"ם) ואחמד טיבי ועופר כסיף (חד"ש-תע"ל).

שמונה מחברי הכנסת שבשער הם יוצאי ברית המועצות לשעבר - יולי אדלשטיין (הליכוד); יואל רזבוזוב, ולדימיר בליאק וטניה מזרסקי (יש עתיד); זאב אלקין (המחנה הממלכתי); אביגדור ליברמן, יבגני סובה ויוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו). הרב משה סלומון (הציונות הדתית) ופנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי) הם יוצאי אתיופיה בכנסת החדשה. חאמד עמאר, מישראל ביתנו, הוא הנציג היחיד של הדרוזים בכנסת ה-25, שבה יכהנו תשעה ח"כים ערבים - מנסור עבאס, ואליד טאהא, וליד אל-הואשלה, אימן ח'טיב יאסין ויאסר חג'יראת (רע"ם) ואיימן עודה, אחמד טיבי, עאידה תומא-סלימאן ויוסף עטאונה (חד"ש-תע"ל).

17 מחברי כנסת ה-25 מתגוררים בתל-אביב; שמונה - בירושלים וההפתעה - שבעה פתח-תקוואים. אם בעבר אנשי התנועה הקיבוצית כיכבו בכנסת ישראל, הרי כעת מגיעים ממנה שלושה ח"כים בלבד - עמיחי שיקלי (הליכוד) מחנתון, משה טור-פז (יש עתיד) מכפר-עציון ואלון שוסטר (המחנה הממלכתי) ממפלסים. נסים ואטורי (הליכוד) מתגורר במושב השיתופי אלוני הבשן, בגולן. שבעה מחברי הכנסת החדשה חיים במושבים - יואב גלנט (הליכוד) בעמיקם, ישראל כץ (הליכוד) בכפר-אחים), רם בן-ברק (יש עתיד) בנהלל, מטי הרכבי (יש עתיד) בסגולה, אופיר סופר (הציונות הדתית) בטפחות, חילי טרופר (המחנה הממלכתי) בנס-הרים ומתן כהנא (המחנה הממלכתי) בבית-גמליאל.

נאחל לכולם הצלחה בפעילותם בכנסת.