איחוד בשמאל: יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, חברת הכנסת סתיו שפיר ויו"ר ישראל דמוקרטית, אהוד ברק, החליטו הבוקר (חמישי) להתמודד במסגרת רשימה מאוחדת בבחירות הקרובות, תחת השם "המחנה הדמוקרטי". את הרשימה החדשה יוביל הורוביץ, ובמקום השני תמוקם שפיר שהחליטה לעזוב את מפלגת העבודה. אהוד ברק בחר לעמוד במקום ה-10 ברשימה וויתר על דרישתו לקבל תיק בכיר, בעוד ששאר חברי מפלגתו ישובצו במקומות 3, 7, 9 , 14 ו-15.



מיוזמי האיחוד נמסר כי הם "מאמינים שהקמת ׳המחנה הדמוקרטי׳ היא צעד ראשון והכרחי במשימה להחזיר את מדינת ישראל למסלול". כמו כן, כל הצדדים להסכם הקמת המחנה הדמוקרטי התחייבו לא להיכנס לממשלה בראשות נתניהו בשום תנאי. מישראל דמוקרטית נמסר כי "ברק מעולם לא דרש תיק בכיר לכן לא ויתר. אין דרישה מצד ברק לתפקיד שר או כל תפקיד אחר".

במקום השלישי ברשימה הוצב יאיר גולן (ישראל דמוקרטית), ואחריו תמר זנדברג (מרצ), אילן גילאון (מרצ), עיסאווי פריג' (מרצ), נציג יו"ר ישראל דמוקרטית, נציג מטעם שפיר ונציג נוסף של ישראל דמוקרטית. כמו כן, ח"כ מיכל רוזין תשובץ בעשיריה השנייה, כשבנוסף גם המפלגה הירוקה בראשות יעל כהן פראן, שתזכה לשני מקומות ברשימה, תצטרף ל"מחנה הדמוקרטי", כאשר פארן עצמה תתפוס את המקום השמיני ברשימה. 



קווי היסוד של ההסכם של "המחנה הדמוקרטי" כוללים "חתירה לשלום והסדר מדיני תוך שמירה על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל, ביטול של חוק הלאום, צמצום פערים כלכליים והגברת שוויון". עוד נכתב כי "המחנה הדמוקרטי" לא תצטרף לממשלת ימין.

בתוך כך, במערכת הפוליטית מיהרו להגיב לבשורה המפתיעה. ממפלגת העבודה נמסר: "אנו שמחים על הצטרפותו של אהוד ברק לרשימת מרצ, המהלך הזה ימנע אובדן קולות במחנה של רשימה שלא עוברת את אחוז החסימה ואיימה לאבד קולות למחנה המרכז-שמאל. החלוקה כרגע היא ברורה. מפלגת העבודה מציבה אלטרנטיבה אידאולוגית חברתית ואלקטורלית ברורה לגוש הימין, דבר שיאפשר לנו לפרוץ ולהביא קהלים חדשים ולהחליף את שלטון נתניהו".
 
 ח״כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי מדובר ב"מהלך דרמטי לחיזוק השמאל: הרחבת השורות הראויה לנו וחיזוק משמעותי לעמדות הצדק והשוויון כחלופה לימין המשיחי והמושחת. מהלך של גדלות נפש אישית וצעדים אמיצים ראויים לציון למען איחוד המחנה, כראוי לגודל השעה. ברכות וכבוד ליו״ר מרצ ניצן הורוביץ, לאהוד ברק לסתיו שפיר ולכל העוסקים במלאכה".

ח"כ מפלגתה של זנדברג, עיסאווי פריג', לעומת זאת, אמר: "לא לילד הזה ייחלתי. ייחלתי לשמור על הבית שלי, לשמור על הזהות שלי. אני רוצה להסתכל על חצי הכוס המלאה. מרצ הייתה עוברת לפני ואחרי. מרצ היא מפלגה עם ערכים. הכיוון הוא הקמת המחנה הדמוקרטי, אני מקווה מאוד שזה יעבוד, כי למרצ יש מוסדות וחשוב שהתהליך הזה יעבוד". 
יש להסביר כי המהלך של שפיר התאפשר לאחר בדיקות משפטיות. אתמול אמר גורם משפטי בכיר בכנסת למעריב כי כל חבר כנסת רשאי להתמודד במסגרת אחרת בבחירות מבלי להתפלג כדין (שליש), ומבלי להיות מוכרז כ"פורש", אם מדובר בתקופה של 90 ימים לפני הבחירות, בתנאי שהוא לא מביא איתו לרשימה החדשה מימון או זמן תעמולה. לאורך השנים רבים מחברי הכנסת עשו זאת, בהם ח"כ זאב אלקין (מקדימה לליכוד), נחמן שי (מקדימה לעבודה), ישראל חסון (מישראל ביתנו לקדימה) ועוד. לכן, לפרישתה של שפיר מהעבודה אין משמעות משפטית או פורמלית בכנסת הנוכחית, מה שאומר כי סיעת העבודה תוכל למנות את אותו מספר חברים, ולא תיפגע במישור המימון אם תחליט לפרוש. 
 
כזכור, המהלך יצא לפועל בעקבות התנצלות של ברק על ארועי אוקטובר, זאת לאחר שחבר הכנסת עיסאווי פריג' דרש ממנו זאת, והסיר את הווטו שלו על חיבור עם ברק בעקבות אותה התנצלות.