עוד בטרם יישא מחר נאום בכנס השנתי של ועידת אייפא"ק - השדולה הפרו-שראלית בוושינגטון, צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להיפגש היום (שני) עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בפגישה צפוי הנשיא לחתום על הצו המאשר את ההכרה האמריקאית בריבונות ישראל ברמת הגולן. 



טראמפ רמז ביום חמישי האחרון על כוונותיו בנוגע להכרה אמריקאית בריבונות ישראל ברמת הגולן. בציוץ שכתב בחשבון הטוויטר שלו, כתב הנשיא כי "אחרי 52 שנים, הגיע הזמן שארצות הברית תכיר בסמכותה של ישראל ברמת הגולן, החיונית לביטחונה של ישראל וליציבות האזורית".



בעקבות ההצהרה, נתניהו שוחח עם טראמפ והודה לו על דבריו תוך שהוא אומר: "עשית היסטוריה", בנוסף לכך, ברך נתניהו על החלטת הנשיא בחשבון הטוויטר שלו ואמר כי "בזמן שאיראן מבקשת להשתמש בסוריה כפלטפורמה להשמדת ישראל, הנשיא טראמפ פעל באופן נועז והכיר בריבונות הישראלית ברמת הגולן. תודה לך הנשיא טראמפ".



המועמד לראשות הממשלה מטעם רשימת כחול לבן, בני גנץ,  נמצא גם הוא בוושינגטון, וצפוי לנאום בוועידה זמן קצר לפני פגישת נתניהו-טראמפ. גנץ התייצב אתמול מול העיתונאים בפתח  הועידה ותקף במילים חריפות את נתניהו. הוא התייחס לגילויים האחרונים בפרשת הצוללות, לפיהם נתניהו לא התייעץ עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון ועם הרמטכ"ל גבי אשכנזי כשאישר לגרמניה למכור צוללות למצרים. "כל עיסוק מדיני ואסטרטגי בישראל חייב לקרות דרך הרשויות המוסמכות", אמר הרמטכ"ל לשעבר.



"אני לא מכיר שום סוד מדינה שרמטכ"ל ושר ביטחון לא חשופים אליו. אני לא קורא לראש הממשלה בוגד. המעשים מספיק חמורים שלא אדרש לחזור על המילים האלה", הוסיף גנץ ואמר כי "מדינה לא מנהלים על ידי בני דודים ומקורבים, אלא על ידי מוסדות שקשורים לכך. זו חציית כל הקווים".



"40 דקות ריאיון. כולו על ביבי, שום דבר על מדינת ישראל. זו בדיוק המציאות שאנחנו נמצאים. ישראל לפני הכל, לא ביבי לפני הכל. את זה חייבים להחליף, ואת זה חייבים לשנות. ההישגים שצפוי שיביא איתו חזרה הם חשובים לכל מדינת ישראל", הוא הוסיף, כשהוא מתייחס לראיון הנדיר שהעניק נתניהו ביום שבת למהדורת "החדשות".



בנוסף לכך, התייחס גנץ לפרשת הפריצה לטלפון הסלולרי שלו על ידי המודיעין האיראני, וטען כי חשיפת האירוע סיכנה חיי מקורות מודיעיניים. "העניינים האישיים שלי זה ענייני האישיים", אמר גנץ, "אני לא מתכוון להיכנס לענייני האישיים. אין שם שום דבר ביטחוני. סיכנו מקורות ביטחוניים בעצם החשיפה הזאת, שגיאה חמורה מאוד. אני ממש מקווה שלא גורמים פוליטיים עשו את זה".



בהמשך ענה גנץ לשאלות העיתונאים, ששאלו האם הגעתו לכנס, שנחשב לזירה הביתית של נתניהו לא תהיה לרעתו, כאשר האנגלית שלו נופלת מהאנגלית של ראש הממשלה. על כך ענה גנץ כי הוא נמצא היכן שהוא צריך להיות וכי הוא רואה חשיבות בדיאלוג עם ארצות הברית ועם יהדות ארה"ב. בנוגע לכך שמדובר בזירה הביתית של נתניהו, ענה כי הוא "לא חושש מהתייצבות בשום מקום על שום נושא, ולשרת את המטרות שאני נלחם עליהן. אני גאה שאני יותר ישראלי מאמריקאי, ושהאנגלית שלי יותר ישראלית מאמריקאית. חייתי בישראל ולא באמריקה, ואני מאוד מאוד גאה בזה, ואני אציג את מה שאני יכול, גם אם זה נשמע פחות מוברש", אמר.



נתניהו כאמור, צפוי בנאומו בפני הוועידה ביום שלישי להדגיש את היחסים ההדוקים הקיימים בין ישראל לארצות הברית ואת הקשרים המיוחדים בין שתי המדינות שנוצרו מאז שטראמפ, "הידיד הגדול שהיה לישראל מאז הקמתה", עבר להתגורר בית הלבן.



על פי ההערכות ראש הממשלה יציין בנאומו את הפעילות והמאמץ שהשקיע בהבטחת גוש ימני גדול לקראת הבחירות הקרבות בישראל, כולל הלגיטימציה שהעניק לסיעת עוצמה יהודית, מהלך שכזכור עורר גל תגובות ביקורתיות חריגות בסגנונן התקיף נגדו מצד ארגונים וגורמים בקהילה, כשלראשונה גם איפא"ק הצטרפה לגינוי, אם כי בשפה רפה.



לפני שעלה אתמול מוקדם בבוקר על המטוס בדרכו לוושינגטון הסביר ראש הממשלה מדוע הוא עוזב את הארץ 16 יום בלבד לפני הבחירות, בשיאה של סערת הצוללות והמניות שבה הוא שקוע עד צוואר.



"הקשרים שיש לי עם שורה של מנהיגים ברחבי העולם הם נכס חשוב למדינת ישראל", אמר ומנה שמות של חלק מהמנהיגים האלה, מנשיא רוסיה ולדימיר פוטין, דרך ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי ועוד נשיא ברזיל זאיר בולסונרו.



עם זאת, יותר מכל התגאה נתניהו בקשר שרקם עם נשיא ארה"ב, קשר שהוא לדבריו חסר תקדים בהיסטוריה של היחסים בין המדינות. "זהו נכס מאוד מאוד חשוב לישראל, וחשוב שהוא יימשך", אמר נתניהו.