חמישה ימים לבחירות: יו"ר מפלגת כולנו, שר האוצר משה כחלון, עובר בקושי את אחוז החסימה במרבית הסקרים. ברקע המלחמה בין "כחול לבן" של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ לבין "הליכוד" של ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא הצליח כחלון להשתלט על סדר היום של מערכת הבחירות ולקדם את הישגיו, כאשר בעיתונים הכלכליים נמתחת ביקורת נוקבת על מדיניותו. היום (חמישי), לקראת רגעי ההכרעה, שוחח כחלון עם אלון גל בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM, תקף את מפלגות הימין של משה פייגלין, בצלאל סמוטריץ' ונפתלי בנט, דחה את הביקורות וקרא להעלות את הנושאים החברתיים לסדר היום.

מה מצב הרוח שלכם, כמה ימים לפני הבחירות?

"אנחנו בישורת האחרונה, כל ערב שלושה-ארבעה כנסים. אתמול היינו בנתניה, חדרה, הוד השרון ומודיעין. מקבלים וייבים מצוינים מהשטח. אני מסכים שהמצב בסקרים לא מי יודע מה, אבל אין לי ספק שזה פער אדיר בין הסקרים לבין מה שנקבל בקלפי. זה היה ככה גם לפני ארבע שנים. הייתי בין 5-6 מנדטים, ובקלפי קיבלנו 10. אני בטוח שנחזור על זה כי בסוף הציבור יודע מי עבד עבורו, מי התאמץ עבורו ומי לקח סיכונים עבורו".

אני לא כזה סומך על הציבור כמו שאתה חושב. אני חושב שהציבור יודע לא לשים לב ולהדחיק. זה ציבור הפכפך.
"כן אבל יש גוש חברתי כלכלי שבאמת מתעסק עם היומיום שלו, עם מחירי הדיור, עם מחירי צהרונים, עם הקשישים ועם החיים ביומיום -  יש את הגוש הזה שמתחשב. נכון, לצערי חלק גדול מהציבור מתעסק מה היה בטלפון של גנץ וכמה אחוז יש לביבי במניה שמוכרת".

שאגב אף אחד מהם לא הולך לקבל אחוזים. נשבע לך.
"כן, אבל תשמע, מתעסקים עם זה לצערי. אתה יודע עם מה יתעסקו בעשרה לחודש? באבטלה, בחיסכון לכל ילד, בשכר החיילים - מה שאני היום מנסה להחדיר לשיח, לכן אני בכנסים כל ערב. הפריים טיים  נחטף ע"י גנץ וביבי. מפלגות קטנות ובינוניות לא קיימות. שיח חברתי שהוא חשוב. אני ארבע שנים שר אוצר, אני לא יכול להיכנס דקה לפריים טיים ולספר לעם ישראל מה עשיתי עם הדיור, עם החיסכון לכל ילד, עם החיילים, הקשישים וקצבאות הנכים. היו פה מאבקים חברתיים קשים בארבע שנים האחרונות, היו פה רפורמות אדירות ואני מוכן גם לחטוף ביקורת – אבל פשוט תתנו לנו את הצ'אנס".

"אומר מה הוא רוצה לעשות, הציבור רק לא מקשיב". משה פייגלין. צילום: מרק ישראל סלם

"פייגלין רוצה לחסל את הגופים הסוציאליים"

בוא נדבר על פריים טיים. בשלושת הימים האחרונים פייגלין שולט בו, איפה שאני לא מסתכל הוא מופיע. אתה מדבר על הגוש החברתי, ופה עומד הנמסיס שלך שאומר 'מה פתאום, שכל אחד ידאג לעצמו ואת מי זה מעניין', ועוד שנייה הוא ראש ממשלה. איפה טעית?

"אני אומר דבר כזה: ה-9 באפריל הוא יום קריטי. על כל בחירות אומרים את זה, אבל אני מדבר על החברתי-כלכלי. מדינת ישראל יכולה להתעורר ב-10 בחודש עם ימין חדש, בנט שידאג להתנחלויות, פייגלין משיחי - הר הבית, לתקן עולם במלכות שדי, מדינת הלכה. הוא אומר את זה ורוצה לחסל את כל המוסדות הסוציאליים, את כל הערבות ההדדית וכל אחד לנפשו. וסמוטריץ', שהשם יודע מה הוא רוצה לעשות עם ה-D9 לכיוון בתי המשפט. והחרדים. זאת הקואליציה שהולכת להיות. הם יהיו 32 מתוך 64. כלומר חצי ממשלה תישלט ע"י הגופים האלה, שאף אחד מהם לא דואג לסקטור האחר חוץ משלהם".

"אם מפלגת כולנו לא תהיה חזקה, מדינת ישראל תתעורר לביטול קצבאות הנכים, ביטול קצבאות הקשישים ולהמון ביטולים וחיזוקים של סקטורים אחרים. לזכות של פייגלין, סמוטריץ' ובנט ייאמר שהם מספרים את האמת לגביי מה הם הולכים לעשות, רק הציבור לא רוצה להקשיב להם. פייגלין אומר ''אני רוצה לחסל את כל הגופים הסוציאליים, לחסל את מחיר למשתכן, את הסיוע מהממשלה'. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו. בלי חמלה ובלי ערבות הדדית – בטח עם אכזריות כלכלית וחברתית. זה מה שהולך להיות ב-10 לאפריל אם מפלגת כולנו לא תהיה מספיק חזקה". 


נתוני הגירעון החריגים, 9.3 מיליארד שקל, לא מוסיפים צבע ללחייך. מה תעשה אחרת? איך אתה רואים את הנתונים מהזווית שלך?
"ב-2015 אמרו שיש גרעון והסתיים יפה מאוד עם תעודת הצטיינות. 2016 אמרו – הסתיים בתעודת הצטיינות וכנ"ל 2017. 2018 סיימנו בדיוק ביעד. גרעון מודדים כל שנה, לא כל חודש. אי אפשר לבוא למדוד גרעון. בהתחלה אמרו 3.6, אח"כ 3.5 ועכשיו 3.4. אני מודיע לך שאין שום סיבה בעולם שהגרעון יגדל. אם חלילה יהיה סבב בעזה – יכול לגדול. אם חלילה יהיה פה איזה אסון גם יכול לגדול, אבל הנתונים הכלכלים של מדינת ישראל במקרו מוכיחים שאין שום סיבה לגרעון ואני אומר את זה באחריות מלאה".

"אפשר לבדוק אותי", הוא הוסיף. "אני ארבע שנים שר אוצר. אפשר לבדוק את כל מה שאמרתי. האופוזיט שלי לא אוהבים את המדיניות החברתית כלכלית לכן הם רומזים 'גרעון, אין ברירה צריכים להעלות מיסים, צריכים להפסיק מחיר למשתכן, צריכים להפסיק חיסכון לכל ילד כי הם רוצים את הכסף במקום אחר ולא במקום החברתי".

"ביקורת על השיטה של ההגרלה ועל ההקצאות, אבל לא על התוכנית". מחיר למשתכן. צילום: יוסי יוסף

באשר לנתוני הדיור, יצא דוח מבקר המדינה. גילוי נאות, לפני כמה חודשים בחרתי בך להיות איש השנה שלי על הטיקט הזה שלקחת והנפת נושא כמו הורדת מחירי הדיור ודירות לזוגות צעירים ונכנסת בנושא הזה – לטוב ולרע. דוח המבקר לא מציב אותך לקראת הבחירות במקום שאתה רוצה להיות בו.
"זה דוח בנק ישראל. אם תפתח אותו תמצא בשורה הראשונה שבפעם הראשונה לאחר עשור ירדו מחירי הדיור. פה זה נפתח. יש ביקורת על השיטה של ההגרלה ועל ההקצאות, אבל לא ביקורת על התוכנית".

לסיום, העריך כחלון כי מספר המנדטים שיקבל לא יהיה שונה אופן מהותי מהכמות לה זכה בכנסת הנוכחית. "לא אתן מספר", אמר, "אבל לא נהיה רחוקים ממה שאנחנו היום".