עבור רובנו, כשאומרים לנו "אכלתי באשדוד", לא נדמיין מסעדת שף מעוצבת או בילוי קולינרי מדהים, וחבל כי רובנו טועים.
קפצנו לאשדוד לבדוק מה חדש ומה טעים לקראת פסטיבל 'עמים וטעמים' שיתקיים זו השנה השביעית מול חופי אל הים התיכון. מעל 50 מסעדות, בתי קפה, ברים וקונדיטוריות חברו אל 'תיירות אשדוד' ואל דוד קישקה - המנהל הקולינרי של האירוע, ביחד הם מרימים פסטיבל משתלם לכל כיס. כמה משתלם? הכניסה חינם, כל מנה ב-15 ש"ח, מחיר פיקס קבוע. 


מי שיגיע ימצא מגוון אדיר של מנות ממטבחים שונים (באשדוד מתגאים ב-99 עמים ועדות שהתיישבו בעיר, ומכאן העושר הקולינרי) ולראשונה ישתתפו בו רק מסעדות אשדודיות, כך שלא תמצאו פה דוכני קרפ ונקניקיות מהקניון. כן תמצאו  קציצות דגים ברוטב וקבבוני דג על הגריל, פולנטה עם פטריות-פרמז'ן ופולנטה בטטה על מצע של יוגורט, ארנצ'יני, דים סאם, סיגר דג, סמסה, באחש, קרואסון עגל מפורק, ריזוטו, פיש אנד צ'יפס, קבב בוכרי, כנאפה ועוד ועוד.
בין עשרות המסעדות המשתתפות: פסקדו, קירה, עלמא, ברבריני, ראיחונה, מטילדה, טורו סושי, נמסטה, פורטו, מורדושה, I LOVE EAT, 'בוטרא', 'זה', הולנד צ'יפס סנסט, פאזל, יגאל דגים, פישנזון, ז'נו בעיר, ג'יג'י, הירושלמי ועוד.

הפסטיבל הוא החגיגה השנתית של הסצינה הקולינרית באשדוד -  סצנה מתפתחת, מסקרנת, שמעודדת שפים צעירים ויזמים מקומיים לקחת סיכון ולפתוח עסק בתחום המזון, - אשדוד מלאה בכאלה. רוב המסעדנים שפגשנו הם אנשים צעירים, מתחת לגיל 30, חלקם דור שני ושלישי לעסקי מזון, שפרשו כנפיים עצמאיות ופתחו מקומות טעימים ממש. בכל המנות שאכלנו הצלחנו להרגיש את התשוקה הבוערת ואת האהבה למטבח, וזה לא דבר שאפשר להגיד בכל טיול קולינרי. 

הנה חמש המלצות טעימות בפסטיבל באשדוד:

ז'נו בעיר
דייג, אוהב דגים. לפחות כך על פי משפחת ז'נו שעוסקת בדגה מעל 40 שנה. החנות הראשונה נפתחה באזור התעשיה בעיר, לפני מעל 30 שנה ולאחרונה פתחו בטיילת אשדוד את החנות השניה לאימפריית הדגים שלהם, בניהול בני הדור השני של המשפחה. 
חלון הראווה מלא בכל טוב: טונה אדומה, לברק, דניס, אנטיאס וברבוניות, דגים מיוחדים בעונה. אם כבר הגעתם אפשר גם לאכול משהו, בז'נו אפשר לקנות ויכינו אותו על הפלאנצ'ה, עם ירקות טריים. בדוכן שלהם בפסטיבל עמים וטעמים הם יגישו 2 מנות: קבבוני דגים (מוכן ממיקס של 4 סוגי דגים טריים, תענוג) וסביצ'ה מוסר ים על עלה אנדיב טרי. כשר.
 מקס נורדאו 24, אשדוד

ז'נו דגים. אשדוד (צילום: אלי פרכטר)
ז'נו דגים. אשדוד (צילום: אלי פרכטר)


LO LA
לו לה היא מסעדת שף איטלקית, אחות ל'פישנזון', מסעדת החוף שנמצאת בקצה השני של אותו מבנה מול הים. גם כאן המוטיב המשפחתי חוזר: את המקום פתח מסעדן צעיר, דניאל לנקרי ש"גרר" איתו לעסק את אבא שלו, ניסים, שמארח אותנו בנעימות. ניסים מסביר שזה מקום שהוא מעין הגשמת חלום, והכל לפי וייב ותחושה שהוא רוצה לתת לאנשים. הכל רגוע, השולחנות גדולים כי הם אוהבים לארח ו"לפתוח שולחן" בנדיבות ואפילו המוזיקה היא משנות ה-50-70 של המאה הקודמת, מהדור של ניסים. בתפריט תמצאו דגים צלויים שלמים על הפלאנצ'ה, פסטות, ריזוטו שלג, פולנטה ועוד. בפסטיבל הם יגישו ברוסקת מוצרלה-אנשובי, עם "סלטון" בתיבול שמן זית ולימון. כשר.
הטיילת 20, אשדוד

לולה אשדוד (צילום: אלי פרכטר)
לולה אשדוד (צילום: אלי פרכטר)


ברבריני
'ברבריני' זה שם שאולי "מצלצל" לכם מארמון ומוזיאון באיטליה, ואתם צודקים, זה שמה של משפחת מלוכה איטלקית. באשדוד ברבריני זה רסטו-בר עם וייב מגניב שמגיש אוכל איטלקי ונגיעות של ים תיכון, לא רחוק מחוף הים. באופן כללי שתדעו, באשדוד רוב המקומות לא רחוקים מחוף הים, ואפשר לקחת מנות כמעט מכל מסעדה בעיר ולשבת לפיקניק בחוף שקט ונעים ברמה גבוהה. כאן תמצאו מנות של ירקות צלויים, פסטות טריות, סלטים ופיצה שרציתי להתחתן איתה. המטבח חצי פתוח אל הסועדים כך שרואים את הפיציולו מכין את הבצק המעולה ובוזק תוספות טריות מעל. בפסטיבל 'עמים וטעמים' הם יגישו פולנטה מעולה, עם פטריות, תרד, שקדים קלויים ופרמז'ן, גם המנה הזו, ב-15 ש"ח.
רוגוזין 74, אשדוד

ברבריני אשדוד (צילום: אלי פרכטר)
ברבריני אשדוד (צילום: אלי פרכטר)


 TORO
שף ירון בן חמו הוא שם מוכר באשדוד. בן חמו היה סו-שף ב'מסה', ניהל מטבחים ומסעדות שונות באשדוד והרגיש שדברים הולכים טוב ואז הגיעה הקורונה ועצרה הכל. כמענה לחוסר התעסוקה, הוא פתח "מטבח רפאים" לשמונה מנות סושי מדויקות שהוא בחר להציע, בלי אפשרות לשנות. התפריט המסקרן וחוסר היכולת לצאת מהבית עשו את שלהם והסושי הפך להצלחה. TORO היא ההמשך של אותו פרוייקט מהקורונה - בן חמו לקח את התפריט המצומצם, מנות שנבחרו בקפידה, והן אלה שהוא מציע כאן במסעדה החדשה שנפתחה לפני חצי שנה. הרולים שטעמנו היו צבעוניים ומצוינים, יש להם פוטנציאל לככב בסטוריז מרהיבים באינסטה, בלי בעיה. בפסטיבל TORO יגישו דים סאם מאודה של מיקס ירוק ואדממה (פולי אדממה שלמים!) ודים סאם בקר. הבצק של הדים סאם היה דק ועדין, המילוי מתובל ומאוזן היטב. 2 יחידות ב-15 ש"ח, נשנוש מושלם. צה"ל 5, אשדוד

טורו אשדוד (צילום: אלי פרכטר)
טורו אשדוד (צילום: אלי פרכטר)

דניאלה בוטיק פטיסרי
עד לאחרונה היא קראה לעצמה 'דניאלה סוויטקייק', היום העסק נקרא 'בוטיק פטיסרי' ובצדק - חוץ מטארטלטים ועוגות מרהיבות דניאלה (בת 23! בוגרת 'אסטלה') יוצרת גם מאפים חמים ומפתים. לא יכולתי לטעום הכל כי מתישהו כבר נגמר המקום אבל מה שכבר הספקנו בהחלט עשה חשק לעוד. לקונדיטוריה שלה מחוברת מעין 'סוכה' או מרפסת מאווררת לשבת בה לכוס קפה ועוגה. בפסטיבל דניאלה תגיש מילפיי וניל צרפתי ב-15 ש"ח בלבד. כשר. הציונות 43, אשדוד

דניאלה פטיסרי אשדוד (צילום: אלי פרכטר)
דניאלה פטיסרי אשדוד (צילום: אלי פרכטר)

פסטיבל "עמים וטעמים" יתקיים בגן אלישבע אשדוד (מאחורי מלון WEST), ימים רביעי וחמישי, 31.05 עד 01.06, 18:00-23:00.
https://bit.ly/AmimVeTeamim2023