"גדלתי על הפלאפל מגיל ארבע, אני דור שני וזו כבר דרך חיים", מספר מנחם בנין, בן 71, מפלאפל ג'וני בנין ברחוב טשרניחובסקי פינת אלנבי בתל אביב, שיציין היום את יום הפלאפל הבינלאומי.

"אומנם המקור של הפלאפל הוא במצרים, אבל שם עושים את כדורי הפלאפל מפול, ובגלל שבארץ ישנם אלרגים לפול (G6PD), התחילו להכין כאן פלאפל מחומוס והוא הפך למאכל הלאומי שלנו", מסביר בנין ומוסיף: "אבא שלי, שעלה מעדן, עבד חצי שנה בדוכן לממכר פלאפל – פלאפל ניסים בשוק בצלאל, שהיה אז מלא בדוכני פלאפל. בשנת 1955 הוא החל להכין בעצמו ברחוב טשרניחובסקי".

בנין הבן התייחס גם לשם השני של הדוכן: "הלקוחות קראו לאבא ג'וני והשם מלווה אותנו כל השנים. מגיעים אלינו דורות של סועדים, אני רואה הרבה פעמים גם אבות וילדים וסבים ונכדים. זו כבר מסורת".

בנין מאפיין הבדל מהותי בין אז להיום: "עם השנים הוספנו גם חומוס כחלק מהמנה. בזמנו זה היה רק פלאפל, עם סלט. גם החומוס הוא מאכל לאומי בישראל. בשנים האחרונות נוספו מאכלים נוספים, כמו שווארמה ומגוון תפריטים שצצו בכל מקום, אבל הפלאפל נשאר אותו פלאפל", הוא מסביר בהתלהבות – "מנה פלאפל משביעה לא פחות ממנת בשר והיא גם טעימה יותר".

בנין מקווה שיהיה דור המשך למפעל החיים שהקים אביו. "הבעיה היא שהצעירים היום מעדיפים לעבוד בהייטק ולא לעבוד קשה בהכנת ומכירת פלאפל. עבורי פלאפל זה לא רק אוכל, אלא גם תרבות".

לרגל יום הפלאפל הבינלאומי מציינת מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה בשירותי בריאות כללית במחוז דן פתח תקווה, את יתרונותיו התזונתיים: "הפלאפל הוא בריא, בעל ערך תזונתי רב ועשיר בוויטמינים ובמינרלים רבים כסידן, ברזל ואבץ. כדורי הפלאפל עשויים בעיקר מגרגירי חומוס, העשירים בחלבון. השילוב בין חלבון שמקורו בחומוס והחלבון המצוי בפיתה (חלבון החיטה) הופך את החלבון לבעל ערך תזונתי גבוה. מנת הפלאפל יכולה להוות ארוחה בסיסית, בריאה מאוד ומשביעה, אם כי חשוב לוותר על תוספת הצ'יפס עשירת הקלוריות".