במפגש של אנשים השומרים באדיקות על משקלם, התקרובת המוגשת עלולה להיות קצת מתנצלת: שפע ירקות לנשנוש, מטבלים קלים ודיאטטיים, עוגה־לייט ועוד. כאשר אחד הנוכחים הופך צמחוני, השני טבעוני, השלישי נמנע מגלוטן והרביעי סופר קלוריות – המפגש עשוי להפוך למבצע קולינרי של ממש. אז מה עושים? פתרון מפתיע שנקרה בדרכי הפך את האירוח שלי לחוויה טעימה ומשביעה.



מדובר בערב ספרינג־רול קליל שבו האורחים נוטלים חלק בהכנה. הספרינג־רול הגיע אלינו מהמטבח האסייתי והוא מעין גרסה דיאטטית של אגרול. הוא עשוי מדפי אורז לא מטוגנים, והוא מאכל טבעוני לגמרי וגם נטול גלוטן. דפי אורז הם עלעלים עגולים, שקופים ולבנים שעשויים מקמח אורז ומגיעים בקוטר של 22 ס"מ. הם נראים קשיחים, אך נשברים בקלות. טובלים אותם במים כדי להפוך אותם לגמישים ואז משתמשים בהם כדי לעטוף מלית ירוקה העשויה ממבחר רצועות ירק.



בנוסף, אפשר לשלב נתחי עוף או דג. את הירקות חותכים דק וניתן לרכך אותם עלי ידי הקפצה קלילה בווק עם מעט שמן זית. לאחר מכן ממלאים את דפי האורז, מגלגלים ועוטפים. ניתן לצוות אליהם רטבים בטעמים שונים בעלי מליחות קלה, חריפות עוקצנית, מתיקות קלילה או שילוב בין השלוש. כך הופכים את ההגשה למושלמת. מניחים במרכז שולחן האירוח ירקות כמו חסה, גזר, מלפפון, גמבה, אבוקדו, שערות כרוב, פטריות, נבטים, מל־ פפונים ועשבי תיבול, וגם קערות עם מליות כמו טופו צלוי, דגים, עוף או בשר חתוכים לרצועות.



מכינים מטבלים קלילים על בסיס רוטב סויה, רוטב צ'ילי מתוק, ג'ינג'ר, שום, לימון, עלי כוסברה או נענע טחונים ומחכים לאורחים. על השולחן מניחים מגבות לחות, והאורחים נוטלים דף אורז יבש, טובלים אותו למשך שנייה בתבנית/ קערה מלאה במים קרים, מניחים אותו על המגבת הלחה ולאחר מכן ממלאים בתוספות הנמצאות במרכז השולחן. סוגרים את שולי הדף מהצדדים, מגלגלים ומהדקים. הדף יהיה אכיל בסיום הגלגול. טובלים ברוטב ואוכלים מיד. 



בתוך הרולים אפשר להגיש גם משהו מתוק: הכינו מראש תוספות מתוקות כגון פירות חתוכים, בננות, פרוסות אגסים ותפוחי עץ מרוככים בחמאה ובקינמון, אננס, תותים ופירות מיובשים, ולצדם רוטב שוקולד, מייפל או דבש. ממלאים את דפי האורז, מגלגלים ובוזקים אבקת סוכר, טובלים ברוטב או מזלפים דבש וסילאן.

ספרינג-רול במטבל בוטנים

החומרים:

1 חבילת דפי אורז
400 ־ 500 גרם חזה עוף חתוך לרצועות/ טופו/דג

למלית:

1 גזר חתוך למקלות דקיקים
1 מלפפון חתוך למקלות דקיקים
1 קישוא חתוך למקלות דקיקים
1 פלפל אדום מתוק, חתוך למקלות דקיקים
רצועות דקות מאבוקדו אחד
עשבי תיבול לפי הטעם, כגון כוסברה,
עלי נענע, פטרוזיליה ובצלים ירוקים
למטבל בוטנים:
3 כפות חמאת בוטנים
1־ 2 שיני שום
1 כף סויה
1 כף מיץ לימון סחוט טרי
2 כפות מים רותחים
2 כפות דבש
¼ כפית שבבי צ'ילי יבש
מלח ופלפל לפי הטעם
אופן ההכנה:
משאירים את הירקות טריים או מקפיצים במחבת עם שמן, ומרככים כך גם את הטופו, הדג או רצועות העוף. מצננים קלות את רצועות הירקות והתוספות שנבחרו ומסננים מהנוזלים. מרככים את דפי האורז במים ומניחים על מגבת נקייה וסופגים את המים. שמים כף מתערובת המלית בשליש הקרוב אלינו של הדף ויוצרים ערימת מילוי שרוחבה 4־ 5 ס"מ. שומרים על רווח של  2־ 3 ס"מ מהשוליים, מקפלים את הצדדים פנימה ומגלגלים מאיתנו הלאה (כמו אגרול) עד שנוצר גליל מהודק היטב. בקערה בינונית מערבבים את כל חומרי המטבל, טועמים ומתקנים את התיבול בהתאם. מגישים יחד.
טיפסקל
חשוב לסנן את הנוזלים מהמלית כדי לא לפגוע במרקם דף האורז. בתום ההשריה חשוב להספיג את דף האורז במגבת לחה. את דפי האורז הממולאים הכי טוב להגיש מיד. אם בחרתם במלית מטוגנת או מבושלת אחרת, אפשר לשמור במקרר בתום הגלגול ולחמם בתנור לפני ההגשה.