ערכה לדפוס: אפרת קורמן
אני אמא לילד בן שנתיים ושלושה חודשים. הילד במשקל תקין אבל בעייתי מאוד בכל הנוגע לאוכל ומסרב למאכלים מזינים. ניסיתי לתת לו מזון שנחשב לא בריא במיוחד כמו שניצל וצ'יפס, אבל גם זה לא עזר. במהלך היום הוא מנשנש גמבה ומלפפון, ובימים שהוא לא אוכל בכלל אני נותנת לו תחליף חלב. הילד מסרב לאכול גם בגן. יש ימים שהוא לא אוכל כמעט בכלל, ויש ימים שהוא אוכל מעט ירקות, חביתה או את המאכל החביב עליו - טוסט. הגננת ניסתה להכין אוכל במיוחד בשבילו אבל הוא סירב. איך אצליח לגרום לו לאכול ארוחות מלאות?
"אם הילד אוהב טוסט תני לו טוסט. במקרה כזה צריך לתת לילד את מה שהוא אוהב, אפילו ארבע פעמים ביום, העיקר שיאכל. אם המשקל שלו סביר זה אומר שהוא משלים את החסר בעזרת תחליפי החלב והדייסות שאת נותנת לו. בתחליפים נמצאים כל אבות המזון שילד צריך ואם תוסיפי דגנים לדייסה זה יגרום לתחושת שובע גדולה יותר. אם הילד אוכל טוסט עם גבינה צהובה לארוחת בוקר ותחליף חלב בבקבוק לארוחת ערב, זה מעולה. אם במהלך היום הילד לא מסכים לאכול שום דבר ובלאו הכי אוכל מבקבוק בערב, אז את יכולה לתת לו בקבוק נוסף במהלך היום. 

אני ממליצה לך לקבוע תור למרפאת הפרעות אכילה לילדים קטנים, להתייעץ עם רופא, פסיכולוג ודיאטניתשמתמחים בנושא. בעלי המקצוע יבדקו אותו לעומק וכך כמשפחה תוכלו לקבל הכוונה ולדעת כיצד להתייחס אליו. בנוסף כדאי לבדוק גם את רמת הברזל שלו. ילדים גדלים מהר מאוד ולפעמים קורה שרמת הברזל שלהם יורדת, מה שגורם לחוסר תיאבון. אם קיימת בעיה כזו והילד מקבל את הברזל האבוד אז התיאבון חוזר. לפעמיםמרוב שאנחנו מנסים לעשות טוב ולגרום לילד לאכול, אנחנו בעצם גורמים לו לסרב בגללנו. הילד יודע שאת דואגת לתזונה שלו ולכן יש לו המון כוח ושליטה עלייך. הוא לא עושה את זה במודע אבל הוא בעצם שולט בך ביד רמה כי כל מה שמעניין אותך זה שהוא יאכל. ככל שתבקשי ממנו יותר כך ההתנגדות שלו תגבר".

מדוע קיימת נטייה לאכול הרבה יותר ממה שהגוף באמת צריך?

"מגפת ההשמנה במדינות המפותחות בעולם החלה בסוף שנות ה-70', והגיעה עד למדינות עולם שלישי כמו הודו וסין. הדבר קרה בעקבות השתלטות המזון המערבי, הכסף המתגלגל ואפשרויות הבחירה המרובות. בתקופה ההיא החוקרים החלו לתהות :מדוע אנשים אוכלים יותר ממה שהם באמת צריכים? תינוק למשל, אוכל בדיוק את הכמות הנחוצה לו, אבל מבוגרים מסוגלים לאכול כמעט ללא הגבלה.

מחקר שנקרא דיאטת הקפיטריה הסביר את התופעה: חילקו חולדות לשתי קבוצות – לאחת נתנו דיאטה רגילה שכוללת סוג מסוים של דגנים המתאים לחולדות, ולקבוצה השנייה נתנו אוכל של בני אדם כמו בשר מעושן, גבינה צהובה וחטיפים. לעומת חיות בר ובדומה לתינוקות, הקבוצה הראשונה אכלה, שבעה והפסיקה. לעומת זאת, הקבוצה השנייה אכלה יותר קלוריות וגרמה להשמנת החולדות. החוקרים הבינו שצריכת המזון והתיאבון מגיעים מהמוח, ולא מהלב או מהבטן. מצאו שבמוח יש מוקדים של מרכז שובע ומרכז רעב, ועם הזמן המוקדים האלו יוצאים מאיזון, דבר שגורם לאכילה מרובה ולא נחוצה. 

חשוב להבין שהרעב מגיע מהמוח. ככל שמגוון המנות המונח על השולחן גדול יותר, כך המוח מפסיק לבקר את התיאבון ולא משדר שובע. בימי שישי נהוג לאכול ארוחות משפחתיות שכוללות מבחר גדול של מנות והדבר גורם לסועדים לאכול הרבה יותר ולהשמין. נסו להכין פחות מנות, תנו למוח מנוחה ואל תגרמו לו להרים ידיים".
 
אני בת 30, בהיריון בשבוע ה-27. המשקל שלי תקין ואף נוטה לחוסר, אבל אני סובלת מסוכרת היריון. הבעיה העיקרית היא שאני לא מצליחה להוריד את רמת הסוכר בבוקר ואמרו לי שאם הרמה גבוהה מדי, יש סיכוי שאיאלץ להשתמש באינסולין. מה דעתך?

"רמת סוכר כזו לא גורמת לאף אחד להשתמש באינסולין, אפילו בהיריון. העובדה שאת בחוסר משקל תורמת ליצירת הסוכרת כי אם את לא אוכלת השריר מתפרק, הופך לסוכר וכך רמת הסוכר עולה. במהלך הלילה ולקראת שעות הבוקר המוקדמות, רמת הסוכר יורדת ואז הגוף מפרק את השריר ועושה ממנו סוכר, מה שגורם לעלייה בבוקר.

אני מציעה שתאכלי פחמימה לפני השינה ותראי אם יש הבדל. הקפידי לאכול משהו קטן כל שלוש שעות והפרידי בין בשר לפחמימות. בנוסף, גשי לדיאטנית שמתמחה בתזונת היריון כדי שתנחה אותך ותבנה איתך תפריט".