חברה נהנתנית, שאוהבת לנפוש בחו״ל, מספרת שבאחד מטיוליה היא לנה כמה לילות במלון בוטיק קטנטן וקסום בלונדון. באחד הבקרים נפל לה מטבע כסף קטן על הרצפה, ממש מתחת למיטה. אף על פי שהונה מסתכם בכמה מיליוני שקלים, היא לא חסה על המטבע הקטן והתכופפה, בגילה המופלג, אל מתחת למיטה כדי למצוא אותו. ושם, מתחת למזרן, נח על השטיח מקיר לקיר, היא מצאה לא רק את המטבע, אלא גם כרטיס קרטון קטן ומקופל לשניים: ״כן״, הודפס שם, ״אנחנו מקפידים לנקות גם כאן״.



אלוהי הדברים הקטנים הוא זה שגורם לאנשים להעריך את המקום שבו בילו, שהו או אכלו, ולחזור לשם שנית. לא היינו נזכרים במעשייה הזו, אלמלא הגענו ל״פיצרוי״, השוכנת כמעט על קו המים, הירקון בואכה חוף הים. אלא שבכל זווית ישיבה שבה התיישבנו, נאלצנו לשנות פוזיציה על מנת לצפות במים הכחולים. מעצב הפנים חסר הכישרון - סליחה, אין מילה אחרת לתאר זאת - השתמש במשקוף שחור ועבה הממוקם בחלונות בדיוק בגובה העיניים. מי שמבקש ליהנות מהנוף הרומנטי ייאלץ להתכופף (הנמוכים שבינינו) או להזדקף (הגבוהים). הפרטים הקטנים, כן.



מי שיתגבר על הפרטים הקטנוניים, מומלץ שיישיר מבט דווקא לעבר השולחן , שם נמצא הנוף האטרקטיבי יותר. האוכל ב״פיצרוי״ שווה מבט נוקב, ומי שצריך שישים גם משקפיים: מנה אחר מנה הן יצאו מהמטבח, וכל אחת יפה מהשנייה. לעזאזל, הן נראות כמו ציור, כואב הלב לקחת מהן ביס. כזו היא למשל מנת הטרטר טלה - פרזנטציה מופלאה של בסיס בצקי עגול ועליו נתחי טלה אדמדמים, מעוטרים בעלי כוסברה טריים ומעל חלמון ביצה. הצבעוניות זועקת, ומתברר שגם הטעם - עדין וממכר. אלמלא מחירה הגבוה כמנה ראשונה (58 שקל), היינו מזמינים אחת נוספת.



גם פילה הפלמידה הלבנה (65 שקל לחצי מנה) נראית כמו מנה שיצר מיכלאנג׳לו. הדג עשוי בקפידה, עסיסי וטרי, ביסק סרטנים מעודן נמשח כלאחר יד וסיגר בצקי שבתוכו פירה דלעת אנמי ולא מתובל מונח מעל. הטעמים לא יישרו קו עם הפרזנטציה, אבל על מנה בינונית זו חיפתה מנה מופלאה אחרת - פסטת מפלדיני (88 שקל), מורכבת מפסטה הום-מייד, חסרת סימטרייה ויפהפייה, צבועה צהוב עז, אפונה ובזיליקום ירוקים מפוזרים בבלילה, וביניהם נתחים מענגים של שוק טלה מפורקת. עצרו את העיר, אני רוצה לרדת ולהישאר כאן.



הטלה מככב גם במנת הסינטה (126 שקל), המוגשת בפרוסות דקות, אדמדמות ועסיסיות. חבל קצת שתבשיל העדשים, שעליו נח הטלה, היה מעט נדוש, ולטעמנו פחות התכתב עם המנה.אי אפשר שלא להזכיר את קינוח הדגל - ברולה פורצ׳יני (40 שקל), המהווה אנטיתזה לכל מה שלמדנו והורגלנו לגבי קינוחים. הברולה הוא שילוב של טעמים עם גלידת מיסו מלוחה. ״זה כמו כוסברה״, סיכמנו. ״או שאוהבים או שלא״. אנחנו, בכל אופן, נשוב לכאן בקרוב. •



★★★★



״פיצרוי״, הירקון 136 פינת גורדון, 03-5206100