עבור רבים, העולם נהפך טוב יותר מאז שנכנס לחיינו טרנד הטבעונות. מי שייכנס למסעדת "זכאים" הטבעונית יטעה לחשוב שהטבעונות היא דת ההיפסטרים. השפים והמלצרים בעלי שיער ייחודי - האחד עם זקן היפסטרי עבות, השני עם גולגול עליון בשיער, השלישי עם פאות לחיים ארוכות. למלצריות אין זקן, אבל יש להן עגילים במקומות לא שגרתיים או קעקועים במקומות לא שגרתיים או גם וגם.



כדי להוסיף לאווירת המיוחדג'ים, ברקע מככבים שירים של אסף אמדורסקי, והתפאורה היא משהו שאי אפשר לתאר או לפרש: גובלנים על הקירות, מקרר מהסיקסטיז באמצע המסעדה, ועל התקרה - שטיח. אנחנו מנסים לנחש מה היו אומרים ההורים שלנו לו היו מגיעים למקום כזה, אך לא מצליחים.



המבט בתפריט מבהיל גם את מי שאינו טבעוני - בגלל המחירים. ממנות המבוססות על ירקות היינו מצפים למחירים של 30 שקלים, אבל כאן הם מיתמרים ל-50-60 שקלים, כשבורקס המנגולד, מנת הדגל, עולה 119 שקלים. זה פאקינג בורקס, למה לשלם עליו סכום כל כך לא מתחשב בסביבה? סמכנו על המלצות המלצרית הטבעונית (אגב, ביררנו: גם מלצרים שאינם טבעונים יכולים להתקבל לעבוד כאן, אין אפליה) והזמנו צ'יפס קרוע ביד (36 שקלים) - תפוח אדמה על קליפתו שלא נחתך בסכין אלא פורק בידיים וטוגן. רעיון חמוד, ותכל'ס גם טעים הרבה יותר מסתם צ'יפס. סלט הניסואז (52 שקלים) היה הטעים מכל מנות הארוחה – הוא הוכן במקום, וכך תפוחי האדמה הגיעו חמימים ומענגים, ובמקום טונה, ביצים ומיונז מצאנו שעועית ירוקה, קלמטה ובצל עם איולי שום מצוין. תענוג.



אותה מנה הייתה נמכרת כנראה במסעדת פועלים בחצי מחיר. מלפוף של סבתא אירן. צילום: יח"צ



המנה המכעיסה של הערב היא שיפוד פטריות יער. לא רק בגלל המחיר (59 שקלים), אלא גם, ובעיקר, בגלל התוצאה: פטרייה מפורקת על שיפוד שבו עגבניות שרי ובצל. איפה היצירתיות, ההשראה, ההיפסטריות המובטחת? המנה הכי סחית שתאכלו במחיר מופרז. המלפוף של סבתא אירן נשמע מבטיח בעיקר בזכות הייחוס המשפחתי - סבתא אירן נשמעת כמו אחת שיודעת לבשל. לא יודעים מה השתבש בדרך, אבל בלי להכיר אותה אנחנו משערים שהיא לא הייתה משלמת 79 שקלים עבור עלי כרוב קטנים ממולאים באורז ברוטב ציזיקי, שעם כל הכבוד נמכרים במסעדת פועלים בחצי מחיר.



בסך הכל, "זכאים" היא מסעדה טובה ויש בה שפים מוכשרים. קצת להוזיל את המחירים, עוד קצת להעז, ואולי גם מי שאינו טבעוני, או היפסטר, ימצא בה בית. 




"זכאים", בית השואבה 20, תל אביב.


03-6135060‏


 



הולך בגדולות


מתי לאחרונה טיגנתם לביבה בווק בעל ציפוי יהלום? הווק החדש של חברת מכסף עשוי מאלומיניום טהור עם ציפוי יהלום. הנסיינית הבשלנית שלנו מספרת כי יכולת הטיגון של הווק מצוינת ומהירה בזכות פיזור חום אחיד בכל חלקיו, וכי הציפוי האיכותי מנע מהלביבות שהכינה לקראת חנוכה להידבק לסיר. הציפוי עזר לה גם לנקות את המוצר – לטענתה בקלות ובלי שהוא יישרט כלל. היא קצת נבהלה ממחירו (700 שקלים), אבל אמרה שהייתה שמחה לקבל אחד כזה במתנה בחג הבא. ענינו שזה מה שנקנה לה לסדר פסח במקום הוואזה (להשיג בחנויות כלי הבית המובחרות ובאתר מכסף). 



עשוי מאלומיניום טהור בציפוי יהלום. הווק של חברת מכסף. צילום: יח"צ





בלי לחץ


זהו, כנראה, הרולס רויס של סירי הלחץ. בסט סירי לחץ Quattro של סולתם רדד, המכיל שני סירים עם מכסה סיר לחץ ומכסה זכוכית מחוסמת, יש מנגנון הגנה משולש לבטיחות מרבית: שלושה שסתומי בטיחות לשחרור לחץ עודף ומנגנון מתקדם לנעילת המכסה. מערכת הבטיחות לפתיחת המכסה מונעת כל אפשרות לפתיחת הסיר כאשר עדיין קיים בתוכו לחץ. הנסיין שלנו, שקיבל את הסיר לביקורת, התפעל מאיכותו, מיופיו ומהתוצאה הסופית של התבשילים שרקח. לדעתו, הסירים חזקים מספיק כדי שישרדו שנים ארוכות, והם גם יפים מספיק כדי להניח אותם על הכיריים גם כשאין בהם שימוש (799 שקלים, להשיג ברשת סולתם רדד ברחבי הארץ). 



מנגנון הגנה משולש לבטיחות מרבית. סט סירי לחץ Quattro של סולתם רדד. צילום: יח"צ