סוכר הפך בשנים האחרונות לסוג של אויב הציבור, וגם אני החלטתי לצאת למלחמה ולנסות להפחית עד כמה שאפשר את השימוש בו. "יש הרבה מחקרים שמראים קשר ישיר בין השמנה לשתיית משקאות ממותקים ולצריכת מאכלים עתירי סוכר", מסבירה מריאנה אורבך, מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה של שירותי בריאות כללית במחוז דן - פתח תקווה.
 
בנוסף ליתרונות הבריאותיים בניסיון להתנזר מסוכר, אני מקבלת הבטחה שכך גם איהנה יותר מהאוכל, כי הסוכר נוטה לשבש את טעמו האמיתי. אז ניסיתי. 
ההוראה הראשונה היא לשתות את הקפה או התה של הבוקר ללא סוכר או ממתיקים מלאכותיים. המשימה הזו הייתה פשוטה מבחינתי, כי כבר לפני כמה שנים הפסקתי להמתיק את משקה הבוקר, והטעם ממש אחלה. 
 

אבל המשימה השניה שקיבלתי - להוריד את העוגייה שלצד הקפה - הייתה הרבה יותר מורכבת. הרבה־הרבה יותר. העוגייה הפכה לאורך השנים לחברה הטובה שממתיקה לי את תחילת היום. עכשיו אני צריכה להתנזר ממנה, מהוופל, מחטיף האנרגיה, מממרח השוקולד ואפילו מתמר. 
 
כשאני מתחננת לקצת מתוק על הבוקר, מוצגות בפניי שתי האופציות: קרקר עם טחינה שעליו כמה פרוסות חתוכות של בננה; או רבע בננה מעוכה שמורחים על קרקר. בחרתי באפשרות השנייה והלכתי לחפש בסופר את הבננות הכי בשלות. לפעמים רבע בננה גלשה לחצי בננה, אבל בגדול הסתדרתי לא רע עם הפתרון הזה. מדי פעם גם פיזרתי קצת קינמון על הקפה ועל הפרי. ניחוח משכר אף פעם לא מזיק.
 
***
 
בצהריים הייתי צריכה להקפיד על שני כללים: התנזרות ממשקאות מתוקים וויתור על קינוח, גם אם מדובר רק בקוביית שוקולד קטנה בסוף הארוחה. משקאות מתוקים כבר מזמן הפסיקו להיות אורחים רצויים במקרר שלי. מים רגילים או בתוספת נענע ולימון בהחלט עושים את העבודה. עם הקינוח המשימה הייתה הרבה יותר מורכבת. זה היה הרגל של שנים שבסוף הארוחה מגיע לי גם פרס מתוק. 
 
האמת, קשה לעבור מסלולים מפרכים מבלי למעוד מדי פעם. אבל הפתרון לחטאים המתוקים - לא לאכול אותם כקינוח, אלא כארוחת ביניים. 
 
עם אישור לפרוסת עוגה דקיקה, המשכתי במשימה. בערב, נדרשתי לצמצם את כמות הפירות. "אנשים חושבים שהם אוכלים המון בריאות, רק שהבריאות הזאת מאוד מתוקה", חורצת אורבך. קיבלתי אישור לפרי אחד ביום, ועדיף לא בערב. נאלצתי להילחם בקרייבינג המטורף לקלמנטינות (כן, קלמנטינות), ולהסתפק רק באחת ליום. חברותיה המתינו בסבלנות בסלסילה ליום שלמחרת. 
 
על כללי היסוד האלה צריך כמובן לשמור גם כשאוכלים בחוץ. במסעדות חשוב להימנע מרטבים בלתי מזוהים, כי לכו תדעו, אולי הם מכילים סוכר או דבש. עשרה ימים שלמים ניסיתי להקפיד על כל הכללים. והתוצאה: ירידה במשקל של 1.2 קילו. 
 
אבל הפרידה מהסוכר הגיעה לסיומה בארוחת צהריים משפחתית במסעדה. כשבתום ארוחה דשנה הגיחו למרכז השולחן אינספור קינוחים מפונפנים, היה לי ממש קשה להישאר אדישה למראה, ובעיקר לטעם. אז אני והסוכר שוב BFF. 
 

המיתוס: פעילות גופנית הכרחית בגיל המבוגר

"בגיל המבוגר, פעילות גופנית היא חיונית ומהווה גורם מכריע בהאטת סרקופניה (דלדול השריר) ואוסטיאופורוזיס (דלדול העצם)", אומרת ד"ר אולגה רז, ראש תחום תזונה קלינית, הפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת אריאל. "מי שעשה פעילות גופנית כל החיים נמצא במצב מצוין, אם כי כדאי להכניס תרגילי כוח ככל שהגוף מאפשר. אלה שלא עשו פעילות גופנית במהלך החיים, כדאי מאוד שיתחילו כדי להציל את שריריהם. הפעילות כמובן חייבת להיות הדרגתית ולא מכבידה, כדי לא לגרום נזק במקום תועלת. רצוי להתחיל זאת בהדרכת אנשים שמבינים פיזיולוגיה של האדם המבוגר. חשוב לגוון בסוגי פעילות: כוח (בזהירות ובמתינות), אירובי (לא מאוד עצים), ואפשר כמובן גם פילאטיס ויוגה".