“אנסטסיה”, בית הקפה הטבעוני הראשון בישראל שנפתח בשנת 2014 על ידי תמר איילון ורועי עזר, דוגל לא רק בטבעונות אלא בטבעונות בריאה.

לפני שנתיים נפתח מפעל ייצור, שממנו נגזרת המעדנייה של “אנסטסיה”. במעדנייה ניתן למצוא מאפים, מנות מסעדה, חומרי גלם כמו סלטים מיוחדים (סלט ביצים טבעוני, סלט תפוחי אדמה רוסי, עגבניות מיובשות ועוד), קישים, גבינות טבעוניות משלל סוגים, קינוחים, חמאות אגוזים, רטבים ועוד. לאחרונה החלו לעשות גם משלוחים ברחבי הארץ.

כבר ממבט ראשון בארגז המשלוח, אפשר לראות שאכפת להם. הכל ארוז יפה וחכם: הגבינות בצנצנות זכוכית חינניות, מארזי העוגיות מלאים עד להתפקע, סופלה השוקולד, עוגת הגבינה פירורים, הקישים והקרואסונים - הם חגיגה לעיניים ולאף.

המוצר הראשון שעשה לנו חשק לצלול לתוכו היה סלט ה”ביצים”. מבחן הריח עבר בהצלחה, השלב הבא היה לקחת את אחד מקרקרי הכוסמין הפריכים מהצנצנת הגבוהה ו”לנגב” איתו מסלט הביצים. וואו, כל כך טעים! (“אתה בטוח שזה טבעוני?”, שואלת חברה. האם זו המחמאה הטובה מכולן?).

קרקרים מכוסמין ב''אנסטסיה'' (צילום: גל קלדרון)
קרקרים מכוסמין ב''אנסטסיה'' (צילום: גל קלדרון)

גם עוגת הגבינה פירורים הייתה יוצאת מן הכלל, וחוסלה עם כפית שלא הונחה עד שהגענו לתחתית הכוס. טעם מדויק של גבינה מוקצפת ואוורירית, לא מתוקה מדי, בול כמו שצריך. עוגיות שיבולת השועל הפריכות, עם הטעם הקינמוני והגרנולה המשגעת, העידו על טריות חומרי הגלם ועל היד הנכונה של הקונדיטורית שמכינה אותן. גם עוגיות השוקולד צ’יפס לוז השתלבו לא רע ליד הקפה של הבוקר.

ומה עם הלאבנה? גילוי נאות: בחיי היומיום אנחנו לא חסידים של חמוץ, אבל לאבנה הקשיו המותססת פרוביוטית הפתיעה גם סקפטיים כמונו, אולי בזכות הזעתר ושמן הזית שמיתנו מעט את החמיצות. שמנת הקשיו־זיתים נחמדה, והטעם שלה מצוין, אבל היה נחמד אם המרקם שלה היה מעט יותר סמיך. שלישיית הקישים האישיים טובה מאוד: בצק פריך דק במידה שמכיל בתוכו מילוי “גבינות” ותוספת בטטה, פטריות או בצל צלויים שהוסיפו מתיקות עדינה ויצרו בפה ביס מושלם.

לאבנה של ''אנסטסיה'' (צילום: גל קלדרון)
לאבנה של ''אנסטסיה'' (צילום: גל קלדרון)

בשורה התחתונה: מתברר שהנוסחה להצלחה עוברת דרך אכפתיות, יד טובה של שפית מחוננת, חומרי גלם איכותיים ומשלוחים עד הבית (מהקריות עד באר שבע, להתעדכן באתר באילו ימים השליחויות יוצאות). מחירים לדוגמה: מאפה שוקולד/”חמאה” – 16 שקלים; סלט “ביצים” מטופו – 28 שקלים; כוס עוגת גבינה פירורים – 24 שקלים; לאבנה קשיו – 36 שקלים; שלישיית קישים אישיים – 39 שקלים. 
הזמנות בטלפון 03-5290095; טייק אוויי: פרישמן 54, תל אביב; משלוחים בוולט, תן ביס ובאתר

בריא ושמח

על שם מה זכה בשמו בית הקפה־מסעדה “6 במאי” בתל אביב? מתברר שהוא נקרא כך בהשראת אחיו הגדול, הבר הירושלמי הקרוי “5 במאי”. ועל שם מה קרוי האח? עד כאן.

“6 במאי” מתמחה באוכל באוריינטציה בריאה־אך־שמחה. לא טבעוני, לא צמחוני, אבל כן אנטיתזה לקולינריה המושחתת, השוקולדית, המוגזמת. המקום עובד עם ספקים קטנים ומקומיים, בהם מחלבת נאות סמדר, עופות וביצי חופש של משק מלמד, טופו אורגני של קדיתא, בשר בקר מהגולן בפיקוח תו התקן “חי בריא”, וירקות של משפחת “עלה עלה”.

גולת הכותרת של המקום היא כנראה בראנץ’ הפיקניק (285 שקלים) שמתאים לשלושה עד ארבעה רעבים, ויש בו מכל טוב הארץ: חלת כוסמין, מאפה תרד וגבינת עזים, שני סוגי גבינות בוטיק ישראליות (חלב כבשים ועזים), לביבות בטטה, לאבנה ומלפפונים, סביח מקורי מפוזר בקערה ובו טחינה, חציל, ביצה קשה, עגבנייה, תפוח אדמה, אבוקדו בלימון ומלח אטלנטי, סלט ביצי חופש עם בצל מקורמל, סלט ירקות עם גרעינים, סלט ירוק קטן, מוזלי של יוגורט כבשים עם גרנולה הום־מייד וסילאן, חצי ליטר מיץ תפוזים סחוט במקום, זיתים אורגניים של נאות סמדר, חמאה, סחוג וקינוח - מאפין בננה שוקולד מריר וקשיו, עוגיית שוקולד צ’יפס ומאפין גזר־תבלינים ואגוז מלך.

בראנץ' ב-''6 במאי'' (צילום: יח''צ)
בראנץ' ב-''6 במאי'' (צילום: יח''צ)

בשורה התחתונה: הבראנץ’ המטורף הזה יקלע לכם בול בפוני. 
"6 במאי", בן עמי 13, תל אביב. משלוחים בוולט ותן ביס