תמיד כשאכלתי בשר היה חשוב לי להבין מאיפה הוא, מה דחפו לו, מה הוא אכל וכד'. התהליכים שעוברים בעלי החיים המגיעים אלינו לצלחת הפכו להיות כל כך אגרסיביים, כל כך מהירים וכל כך מלאכותיים שהביס עצמו כבר פחות טעים לי, מהמשלוחים החיים הנוראיים ועד הגידול המזעזע של עופות, איפשהו איבדנו את הדרך לאוכל הנכון.
אני לא מתכוונת להרצות על טבעונות, אבל אני בהחלט חושבת שהדרך לצלחת היא חלק בלתי נפרד מהטעם. לכן בשר בגידול מקומי, מרעה חופשי כמו מרעה גולן או משק מלמד ועופות החופש שלו הם בעיני מיזמים חשובים ממש שלאט לאט משנים לנו את דרך החשיבה והאכילה.

אחד הפרויקטים החשובים שממש שלאחרונה התחיל לשווק את עצמו, הוא לולו - עופות בגידול איטי ותזונה טבעית מזן אחר ממה שמגודל ונמכר היום.

לולו התחיל בכלל כפגישה בין שלמה שיין - אח של יענקלה שיין ז"ל, איש אוכל ועד לאחרונה משווק ברווזים ויריב מלילי, הבעלים של הבית התאילנדי ואחד מאנשי הקולינריה החזקים בעיר. באותה פגישה התלונן מלילי בפני שיין על רמת העוף שיש בישראל -  אחת הבעיות הקשות שיש בקולינריה המקומית.

כלובי תרנגולות (צילום: קירות שקופים)
כלובי תרנגולות (צילום: קירות שקופים)

בואו רגע נדבר על זה- מצב העוף בארץ הוא זוועה, תנאי הגידול נוראיים ולכן העופות מקבלים כמויות של אנטיביוטיקה כדי להתמודד עם המחלות שהעופות חוטפים בגלל תנאי הגידול הקשים. הדרישה לעוף מייצרת עופות שמגודלים מהר מידי ומקבלים זרזי גדילה ופיטום כדי שאתם תוכלו לקבל, תוך חודש, עוף שנראה כמו בן שלושה חודשים. כל זה מייצר עוף שאולי נראה שמן ועסיסי אבל בתכל'ס, יבש ולא באמת טעים.
מי שזוכר את העופות בתאילנד יזכור טעם עשיר ועסיסי, גם בעוף המטוגן הפשוט ביותר בפינת הרחוב, עופות בצרפת ואיטליה קטנים יותר אך עסיסיים יותר. אם תשימו לב אין כמעט מסעדות בארץ שמחזיקות מנת עוף בתפריט שלהן בגלל מצב העופות בארץ וטעמם, כל זה קורה לצד הסטטיסטיקה שהישראלי הממוצע מחסל כמויות גבוהות של עוף (כ- 64 קילו בשנה פר אדם) ואיכשהו לא באמת אכפת לו מה הוא אוכל. קצת עצוב

שלמה שיין והלולים שהוא בנה (צילום: יחצ)
שלמה שיין והלולים שהוא בנה (צילום: יחצ)

לכן המיזם של שלמה שיין - לולו הוא אחד החשובים שיש וכזה שצריך לטפח ולעודד

לולו הוא עוף מזן אחר ממה שאנחנו מכירים, זן שנקרא נחשון, עם תנאי גידול שכל עוף צריך לקבל! הוא מגודל בסביבה רגועה עם מרחב שיטוט, למשך 70 יום בשיטת גידול איטית הנפוצה מאד באירופה. כדי לסבר את אוזנכם העוף שאתם אוכלים היום מגודל כ- 30 יום, בלי לילה, עם תאורה מלאכותית ואנטיביוטיקה. העופות של לולו אוכלים תערובת מיוחדת שהורכבה במיוחד בשביל שיין שעיקרה תירס, מינרלים ואצות, מה שנותן לעוף צבע צהבהב מעט מלחיץ בהתחלה עד שטועמים ומגלים את הטעם העשיר שהתערובת נותנת לעוף. תוסיפו לכל הסיפור הזה שאין זרזי גדילה או אנטיביוטיקה ופיטום יתר, והעופות גדלים בתאורה טבעית וקיבלתם עוף שמנמן ועסיסי עם טעם עשיר בלי תוספות מיותרות וזה עוד לפני שהתחלתי לדבר על אכילת כבדי עוף, קורקבנים שבד"כ הם מלאי פסולת ואצל לולו הם מקבלים תוספת אבץ לניקוי רעלים.

הרצון של שלמה שיין לעשות שינוי הוביל אותו להשקיע את כל כספו וחייו בפרוייקט זה שהוא מאמין בו בטירוף. הוא השקיע בבניית לולים מיוחדים, בבניית תערובות מיוחדות שהוא מקבל ממגדלים, בחקלאים שהוא מאמין בהם שיגדלו את התרנגולות שלו כמו שצריך ובשחיטה נכונה שתספק לכם את המוצר הטוב ביותר. מה שאומר שהעלויות גבוהות, ששיין מסכן את כל מה שיש לו ושאולי החיסרון היחידי (שזניח בעיני) הוא המחיר של העוף.

איפשהו התרגלנו לעוף ב- 10 שקלים ברמי לוי, מה שמייצר תרבות צריכה של עופות מתודלקי אנטיביוטיקה ולו רק כדי למלא את המקפיא בעוד ועוד עופות, וזה בלי לדבר על הטריות המפוקפקת שאתם מקבלים כשאתם קונים עוף כל כך בזול. לולו לא זול אבל אם חושבים על מה שמקבלים- הוא שווה כל שקל . כי קודם כל אתם מונעים מהילדים שלכם ומעצמכם עופות חולים מלאי תרופות, שנית אתם מקבלי עוף פרימיום בעל טעם נהדר ועסיסיות טבעית ולא מלאכותית ושלישית אתם מהווים חלק משינוי- ושינוי לוקח זמן וכסף.

לולו  (צילום: שני בריל)
לולו (צילום: שני בריל)

אני יודעת שאני נשמעת יהירה וחצופה שאני אומרת לכם - צאו וקנו עוף ב- 50 שקלים לקילו אבל באמת שברגע שתנסו, תבינו את ההבדל ואיפשהו המחשבה שהילדים שלכם אוכלים משהו מזין ובריא ושאם נייצר שינוי צריכתי לאיך שמגדלים פה עופות הכל ישתלם בעתיד - מאזנת את העניין הכלכלי.

יתרון נוסף הוא המשלוח, אפשר לקנות היום בכמה וכמה קצביות את העוף אבל תכל'ס בעיני הכי שווה להזמין ישירות משיין ולבקש להקפיא בהקפאה מיוחדת חלק מהעוף לשימוש עתידי. את העוף ניתן למצוא בלא מעט מסעדות פרימיום שסוף סוף יכולו להציע מנות עוף ברמה גבוהה.

אם הציבור לא יהיה חלק מהשינוי - השינוי לא יקרה והדרך שלנו לייצר את השינוי או לצרוך פחות עוף מפוטם ויותר עוף כמו לולו ומשק מלמדובכלל גידול מקומי בתנאים טבעיים. כי הדרך לצלחת היא חלק מהטעם.

ניתן להשיג לולו בקצביות ובמעדניות נבחרות או בטלפון: 050-972-9995