עם שלל המסעדות האסייתיות שנפתחו בת״א בשנים האחרונות הייתם מצפים שהמאכלים היפניים הבאים לא יראו לכם כמו ג'יבריש, אבל לקולינריה בארץ יש עוד הרבה לאיפה להתפתח. אז נכון שנחשפנו לגיוזה, סושי וראמן אבל המטבח היפני הוא כל כך יותר מזה, לכן הבאנו לכם חמישה מאכלים קלאסיים פופולאריים הישר מארץ השמש העולה שפשוט חובה לאכול לפני שתמותו או מתי שיזדמן לכם להיות ביפן.

1.טאקויאקי 

בקצרה: סופגניות תמנון.

באריכות: הטאקויאקי הוא מאכל יפני בצורת כדור, המבוסס על קמח חיטה ומבושל במחבת מיוחדת. הטאקויאקי בדרך כלל מלא בתמנון טחון (tako), שאריות טמפורה (tenkasu), זנגביל כבוש ובצל ירוק. הטאקאיוקי מוברשים עם רוטב אשר דומה לרוטב ווסטרשייר ומיונז, ולאחר מכן זרועים עם הכורסה הירוקה (aonori) ושבבי בוניטו מיובש. יש וריאציות רבות למתכון הטאקויאקי, למשל, פונזו - רוטב סויה עם חומץ דשי וחומץ הדר), גומה-מעז (רוטב שומשום וחומץ) או חומץ דאשי. מחבת הטאקויאקי היא בדרך כלל מחבת עשויה ברזל יצוק עם תבניות כדוריות למחצה, הברזל מחמם באופן שווה את הטאקויאקי הכדוריים. לסיכום מאכל מומלץ וטעים ביותר שפשוט חובה לנסות לפחות פעם אחת.

טאקויאקי (צילום:  iStock)
טאקויאקי (צילום: iStock)

2.אוקונומיאקי

בקצרה: חביתת ירקות.

באריכות: אוקונומיאקי הוא חביתית יפנית מתובלת. המאכל מקובל ברחבי יפן ונפוץ בעיקר באזורי קנסאי והירושימה. התוספות, והבלילה נוטות להשתנות בהתאם לאזור בו הוא מוגש. לדוגמה, אוקונומיאקי בטוקיו הוא בדרך כלל קטן מאוקונומיאקי בהירושימה או בקנסאי. סגנון הבישול של האוקונומיאקי באזור קנסאי הוא הסגנון המוביל של בישול אוקונומיאקי במטבח היפני. תערובת האפייה של הגרסה עשויה מקמח, בטטה מגורדת, מי דאשי, ביצים וכרוב מגורר. לעיתים מכילה תערובת האפייה מרכיבים נוספים כגון: בשר, בצל ירוק, תמנונים, דיונונים, שרימפסים, ירקות שונים, קימצ'י, מוצ'י או גבינות אחרות. אם מזדמן לכם להגיע למסעדה או דוכן שמוכר את חביתת הירקות המשודרגת הזאת תטעמו ותודו לנו אחרי זה.

אוקונומאקי (צילום: Shutterstock)
אוקונומאקי (צילום: Shutterstock)

3. גלידת מאצ'ה

בקצרה: גלידה עם טעם מר.

בעריכות: מאצ׳ה הוא תה ירוק טחון-דק, בין האהודים ביותר ביפן. המנהג התרבותי המכונה טקס התה היפני מתרכז סביב ההכנה, ההגשה והשתייה של המאצ'ה. בזמנים מודרניים, מאצ'ה הוכנס לשימוש גם למתן טעם ולצביעה של מאכלים שונים כמו מוצ'י, אטריות סובה, גלידת תה ירוק ומגוון של וואגאשי (מתוקים יפניים). מאצ'ה הוא תה ירוק, בריא ואיכותי ביותר הנטחן לאבקה דקה, ואיננו אבקת תה או אבקת תה ירוק. מכל המוצרים העשויים ממאצ׳ה אנחנו ממליצים במיוחד על הגלידה שמוכרים כמעט בכל מקום אפשרי ביפן, ההנאה מובטחת.

גלידת מאצ'ה (צילום: שרון לוקסנבורג)
גלידת מאצ'ה (צילום: שרון לוקסנבורג)

4. מוצ'י

בקצרה: גלידה עם מעטפת בצק אורז.

באריכות: מוצ׳י הוא ממתק יפני מסורתי עשוי מזן אורז עמילני בשם מוצ׳יגומה. בתהליך הייצור מבשלים את האורז עד ריכוך מוחלט, ואז חובטים בו עד שהופך לבצק אלסטי. מוצ׳י יכול להגיע במגוון דרגות רכות, והוא בסיס להכנת קינוחים ומאכלים רבים במטבח היפני. המוצ'י יכול להיות מבוסס על טעמים מלוחים ומתוקים כאחד. מוצ'י טרי הוא רך אבל הוא מתקשה מהר מאוד. המוצ'י שנמכר בחנויות מגיע ארוז ושטוח חתוך לקוביות או לעגולים. רצוי מאוד לבשל אותו תוך טווח קצר מהקנייה כי הוא מתקלקל מאוד מהר. לעומת יפן, במערב מקובל לאכול מוצ'י כבצק שעוטף מילוי מתוק, בדרך כלל גלידה. הקינוח המסורתי מוגש לבדו או עם אנקו, ממרח שעועית אזוקי, אבל בגרסה הפופולרית בארצות הברית לרוב הגלידה משמשת כמילוי יחיד. גם בארץ ניתן להשיג מוצ׳י אך הוא אינו עדין כמו המוצ׳י שאפשר להשיג בחו״ל ולכן אם כבר יצא לכם לטעום את המוצ׳י הישראלי רצוי להזמין בהזדמנות הראשונה מוצ׳י חו"לניקי חלומי ואמיתי.

גלידת מוצ'י (צילום: justcookbook)
גלידת מוצ'י (צילום: justcookbook)

5.טונקאצו

בקצרה: שניצל.

באריכות: טונקאצו היא מנה יפנית של צלע חזיר מצופה בפאנקו (פירורי לחם) ומטוגנת בטיגון עמוק. או במילים אחרות – הגרסה היפנית לשניצל. באופן מסורתי טונקאצו מוגש על מצע רצועות דקות של כרוב לבן כשלצידו קערה עם רוטב סמיך בעל טעם חמוץ-מתוק ומלוח שמזכיר מעט רוטב וורצ'סטר. רוטב טונקאצו הוא בעל מרקם סמיך למדי וצבעו חום ומעט שקוף. רוטב טונקאצו מיוצר מתערובת פירות וירקות בתוספת חומץ, רוטב סויה, סוכר ותבלינים שונים. הרוטב מיועד כרוטב לטבילה ואין צורך לדלל אותו או להוסיף לו מרכיבים אחרים. אומנם זה נראה כמו שניצל אבל תהיו בטוחים שזה אחד השניצלים הטעמים והמיוחדים שתטעמו בחיים שלכם.