מתחביבנו, לעשות לילה או שניים במלון מטיילים בצפון הרחוק, כמו בקיבוץ דפנה, הויליג', מטולה וכד' ולסקור את כל מה שטעים, התחדש או נפתח באיזור הנהדר הזה בלי לבזבז יותר מידי כסף.
למלונות מטיילים יש יתרונות מאד ברורים, האחד הם לא שם כדי שתשקעו בהם ולא תרצו לצאת מהחדר, לא בגלל שהם גרועים חס וחלילה, אלא בגלל שהם , כמו השם שלהם, מיועדים לספק לכם מקום לינה כיפי ונקי, מפנק ונוח במחיר שפוי וכזה שיספק לכם גישה ומידע למלא טיולים בסביבה.
יתרון שני- הם מושלמים למשפחות.  המרחבים והאופציות להכין ארוחה בחוץ או ללכת לבריכה בקיץ, להביא איתכם את הכלב או להכין כריכים לכל היום בארוחת הבוקר שיש בה מכל הסוגים לכל סוגי הרעבים, חוסכים הרבה מאד כאבי ראש ותקציב. כל כך הורגלנו למלונות פאר שרק בשביל להכנס אליהם בשלוש ולצאת ב- 11 נשלם הון ולא נספיק להנות מהם. צריך גם להכיר ולהנות ממלון כאופצית לינה כיפית ולא ארבע קירות שלא יוצאים מהם (למרות שתמיד רציתם ג'קוזי). בכלל כל מה שמעודד טיולים ומרחבים הוא מבורך בעיני.

למרות שאנחנו בלי ילדים, אנחנו אוהבים לעצור במלונות מטיילים שפזורים בארץ ולהרגיש את האדמה, את הרגליים בטיולים, לעשות מנגל עם חברים בדשא, לחפש את המקומות הקטנים מסביב, את המחלבות והיצרנים, את המסעדות  והאנשים.

וככה הגענו ללבנון

סופשבוע גשום בקיבוץ דפנה קצת ביטל לנו את התוכניות למנגל חברים כפי שתיכננו, בדרך מתל אביב עצרנו ביקב אמפורה הנהדר, זללנו קצת גבינות, לקחנו איתנו יינות והתמקמנו בחדרים. הרעב התחיל להציק ופשוט הלכנו להתייעץ עם החבר'ה שעובדים במלון, מה יש פה טעים. אני כן אודה שהייתי פה בעבר ולכן אני יודע שיש פיצה נהדרת בקיבוץ, מעדניה שווה ממש , אם כי קצת יקרה, מוזיאון שוקולד ומקום לשתות קפה.

אבל חיפשנו משהו קצת אחר ומתברר שחלק מהעובדים במלון המטיילים בדפנה, הם תושבי כפר עג'ר (או רג'ר) שנמצא 15 דקות מהקיבוץ והוא נפתח ממש לאחרונה! איזו התרגשות.

כפר עג'ר -לבנוני-סורי וישראלי במקום אחד בלי לאום 
כמה מילים על הכפר. כפר רג'ר הוא ישוב עלווי - כלומר סורי שבעצם צד אחד שלו ישראלי וצד שני לבנוני! והתושבים בכלל סורים.
בעקבות הסכמי עבר שחילקו את שטחי המזרח התיכון בין המנדט הצרפתי לזה הבריטי, קיבלו הצרפתים את שטחי סוריה ולבנון ואילו הבריטים את ישראל. אבל רג'ר נמצא על הגבול שבין סוריה ללבנון, ולא משמ הוחלט לאן הוא שייך עד שסוריה לקחה את השליטה.
כשכבשנו את הגולן, סיפחנו גם את רג'ר, חיברנו אליו מקור מים ואפילו אגד סידרה לשם קו נסיעה וככה זה התנהל עד שצה"ל יצא מלבנון והאום קבע כי הגבול (הקו הכחול) בין סוריה ללבנון עובר במרכז רג'ר, כלומר חציו הצפוני של הכפר הוא לבנוני- אנשים בכפר קמו יום אחד למציאות חדשה ולא נעימה בכלל, שלא נדבר על זה שבצד הלבנוני חיזבאללה התנהל איך שבא לו ועשה נסיונות רבים להעביר נשק דרך הכפר. התושבים של רג'ר התנגדו לחיזבאללה, ביקשו ממשלת ישראל לקחת עליהם חסות וגידרו את הכפר כדי למנוע חדירות.
עד לפני כמה חודשים כדי להכנס לכפר היה צריך לתאם מראש עם הצבא או בטיולים מאורגנים אבל עכשיו הכניסה חופשית!

 
 כמה יפה ככה טעים

הדבר הראשון שמכה בך , כשנכנסים לרג'ר זה כמה הכל יפה שם ונקי. הכיכר מקבלת אותכם בשפע של פרחים וברוכים הבאים בשלוש שפות, הבתים מעוצבים ואין גרגר של ליכלוך ברחובות, הכל ירוק , הכבישים צרים ואין כמעט חניות והם לא הכי מותאמים לנחיל הישראלים שתוקף את הכפר בסוף שבוע מאז שהוא נפתח אז ראו הוזהרתם.
כמו בכל הכפרים, תמצאו לא מעט מקומות קטנים שאפשר לעצור ולטעום וברור לי שאני חייבת להגיע לשם ליומיים של סקירה עמוקה יותר. אבל הנה כמה מקומות ששווה לקפוץ

שנקליש שאין כמותו
העצירה הזו נעשית קצת לפני הכניסה לכפר, שם תמצאו את מונא ומוחמד פתאלי שמגדלים כבשים ועיזים ומכינים גבינות ובעיקר את גבינת השנקליש, גבינה מיובשת, מרוכזת וארומתית אחרת ממה שתמצאו בחיפה ,פה היא חמצמצה יותר ועטופה בזעתר ומלח או בסומק או מה שמונא חושקת באותו היום. את הגבינה מגררים על כל דבר שתרצו. אני אישית מכורה לצ'יפס עם שנקליש.  מונא גם מכינה פסטות ומאפים , ארוחות בוקר  וכל מיני פינוקים  ואם אתם עולים בחורף אז הקמין דלוק, וחם שם ונעים והקפה נהדר.
כל מה שצריך זה להרים טלפון ולבדוק אם היא זמינה . ⁦
058-7502060⁩. פייסבוק

השנקליש המעולה של מונא. כפר רג'ר (צילום: אסנת גואטה)
השנקליש המעולה של מונא. כפר רג'ר (צילום: אסנת גואטה)

הקו הכחול הכי טעים שיש- מסעדת בלו ליין
בלו ליין היא גולת הכותרת של רג'ר. המסעדה הזו היא עצירת חובה מהרבה סיבות. קודם כל המחירים, העיקריות שם נעות סביב ה- 50 שקלים, ושנית הטעמים. אוכל פשוט אבל מנחם, טעים וכזה שבא לאכול כל יום.
הבעלים- חודר אל אחמדעבד כטבח ב"פוקאצ'ה" ובמסעדות נוספות באיזור עד שהחליט שהוא חוזר אל הכפר כדי להקים משהו משלו. כיום הוא ואשתו ועוד כמה בני משפחה מבשלים במטבח הקטן מנות שמשלבות הרבה מהמטבח הסורי-עלווי.
ההמלצה שלי- תזמינו את כל הראשונות לפני הכל. מלא סלטים מלאי ירק כגון ג'רג'ר "קובה מושוויה" (קובה על הגריל עם בצק ממולא בבורגול, בצל ותפו"א), פאתה- אותו חומוס משולב ביוגורט וסמנה וגרגירי רימון שאתם חייבים לעצמכם, עלי גפן נהדרים שאנחנו לקחנו איתנו הביתה, ו"שישברק"  קובה ניה, פטאייר בשר ותרד, תבשיל בורגול עם טלה ורוטב יוגורט כורכום, תבשי אורז עם בשר בבישול אורז ויוגורט חם ובשרים שונים על הגרילץ הכל ממש זול ומאד טעים וכזה ששווה לארוז הביתה.
052-6887115 פייסבוק  שימו לב שבסופ"ש ממש עמוס עד הצהרים המאוחרים- צריך להזמין מקום או להגיע בערב

מסעדת בלו ליין (צילום: אסנת גואטה)
מסעדת בלו ליין (צילום: אסנת גואטה)

שווארמה בפיצה? אלנאשד ומוניר
יש שתי שווארמות ברג'ר, באלנאשד אוכלים שווארמה, וגם שיפודים (שיפוד העגל הוא המומלץ), הבחור מקיבוץ דפנה שגר בכפר, בכלל התלהב מהפיצה ואמר שאפשר לקבל באלשנאד פיצה עם שווארמה וזה ממש טעים.  כך או כך בכניסה לכפר תמצאו את שווארמיית אלנשאד עם בשרים על האש, פיתות גדושות בכל טוב וכן, אפילו פיצות.
בשווארמת מוניר תמצאו גלגל של שווארמה פרגיות אמיתית ושווארמת עגל עסיסית. 

שווארמה מוניר (צילום: באדיבות הלקוח)
שווארמה מוניר (צילום: באדיבות הלקוח)

ומה עם משהו מתוק?
בקלוואה שמשלבת פיסטוק ומלבי, עוגה ממולאת בגבינה עם מי ורדים ועלי ורדים ומעוטרת בשבבי פיסטוק. הקונדיטור אחמד חטיב ממשתפי "הקינוח המושלם",  מציג בממתקיית ח'טיב בכפר שפע מתוק מטורף שמשלב בין קונדיטוריה מסורתית לקונדיטוריה מודרנית  שרק בשבילו שווה להכנס ללבנון.
מגוון  קינוחים טורקיים; מגוון סוגים של בקלאווה עם מתיקות מאוזנת ועם מלא פיסטוק חלבי אמיתי; עוגות סולת עשירות עם קוקוס או קלאסית; חלוואת אל ג'יבן ;לילות בירות עם מסטיקה, כנאפה עם חלביצה ורוטב תות, בקלאווה עם קרמל מלוח וגלידה נהדרת.
הממתקיה ממוקמת ממש בכניסה לכפר רג'ר, בפניה הראשונה ימינה, בית רביעי או חמישי מצד שמאל.
 ראשון-שבת ב-9:00-23:00. ממתקי אל חטיב. כפר ע'ג'ר, רמת הגולן. 052-2231287

כזה ועכשיו! ממתקי ח'טיב בכפר רג'ר (צילום: עמוד הפייסבוק)
כזה ועכשיו! ממתקי ח'טיב בכפר רג'ר (צילום: עמוד הפייסבוק)