R2M מציגים את פּוֹלָנְיָה, שבוע חגיגות, שהוא הכל, חוץ מלשבת לבד בחושך

 קבוצת R2M של רותי ברודו  חוגגת את שבוע פולין (פּוֹלָנְיָה) בישראל, בין ה-19 ל-24 בפברואר יהפכו סניפי הדליקטסן לשלוחות פולניות, עם תפריט שיציע קרפלך בסגנונות שונים, לחמים מיוחדים וקינוחים פולניים, במהדורה מוגבלת במיוחד.
נבחרת של שפים, אופים וקונדיטורים של הדליקטסן והבייקרי טסה לסיור קולינרי בפולין, יחד עם המכון הפולני ומכון אדם מיצקביץ', שמקדם את התרבות הפולנית ברחבי העולם, שם נחשפו לתרבות הקולינרית  וזכו להכרות מעמיקה עם חומרי הגלם ומנות הדגל שלה, מאפיות, מסעדות והרבה אלכוהול. 
 
לחם, מאפים והרבה תפוחי אדמה
אחת מגולות הכותרת של השבוע תהיה סביב ההכרות עם תרבות הלחם והאפייה הפולנית. במהלך ימי החגיגות, יימכרו 4 סוגי לחמים שקיבלו אדפטציה פולנית. בהם Polish shuko pan  – לחמניות הטאנזונג היפניות של הבייקרי, יקבלו גרסה פולנית, כשאת הרביכה הקלאסית יחליף מילוי של פירה תפוחי אדמה. גם לחם השאור הגרמני המפורסם של הקבוצה, יתמלא לכבוד שבוע זה, בתפוחי אדמה ובצל מטוגן, יהיה גם בגט שומשום שחור משגע ולחם מלא עגול במילוי תפוחים וקינמון.

מי אמר קרפלך ולא קיבל?
תפריט האוכל של הדליקטסן ישתדרג גם הוא עם כ-6 מנות חדשות, בהן קרפלך במילויים שונים, רביולי, נקניקיות, בורשט, ומרקים. זאת לצד קינוחים פולניים מסורתיים כמו שרלוטקה - עוגת תפוחים פולנית עם קרם שקדים ושטרויזל או מקרון סלק, מקרון עם גאנש שוקולד לבן וסלק מבושל עם פרחים ורום.

סדנאות, מסיבות וארוחת גאלה
לצד המנות המיוחדות ושאר ההפתעות, יתקיימו לאורך השבוע מספר אירועים ומפגשים סגורים בקומה השנייה של דליקטסן יהודה הלוי, המיועדים ברובם לקהל מקצועי.

סדנת קוקטיילים ומסיבה: ב-21 לפברואר (יום שלישי), בעיצומו של שבוע החגיגות, תתקיים סדנת קוקטיילים מיוחדת עבור קהל מקצועי של ברמנים, עם מיקסולוג פולני, שגריר בינלאומי של  זוזרובקה. בסיום הסדנה, ימשיכו המשתתפים למסיבה (הפתוחה לקהל הרחב!) בהרצל 16 עם הדיג'יי הפולני Kovvalsky, שנחשב לאחד הבולטים בסצנה, ולדיג'יי המצליח ביותר בוורשה.

*****

שנאפס ודג מלוח מישהו? (צילום: אפרת רענן)
שנאפס ודג מלוח מישהו? (צילום: אפרת רענן)

FOODISH אגף הקולינריה של אנו - מוזיאון העם היהודי - בסוף שבוע של אוכל אשכנזי ישן חדש

בין ה־23 ל־25 בפברואר, תוכלו ללגום שנאפס מסורתי לצד טונה אדומה מעושנת, לגלות מה בכלל ההבדל בין קיגל לקוגל, לחזור בזמן ולבקר במסעדת פועלים מזרח אירופאית מיתולוגית או לטעום את העתיד המזהיר של הגפילטע והקרפעלך, השמאלץ והחריין שמפסיקים להתפשר, מוצאים לעצמם דרכים חדשות להתבטא ומגלים חומרי גלם ישראלים עדכניים איכותיים ובועטים להסתמך עליהם.
שפים, אנשי אוכל ואנשי אלכוהול חוזרים לשורשים (המושמצים) של המטבח עליו גדלו ומציעים סוף שבוע מלא באירועים וטעימות, נוסטלגיה וחדשנות שיצעיד את הטעמים האהובים לכאן ולעכשיו.

 גפילטע שיק
השפית והאנתרופולוגית המתמחה בחקר המטבח הישראלי חמדת גולדברג והשף נדב מלין (קייטרינג לואיזה, ראש תנועת הסלואופוד בישראל) יציגו ארוחת טעימות, בת תשע מנות בה הם יובילו את הטעמים של המטבח האשכנזי לישראל של שנת 2023 ויעם מנות כמו גפילטע פיש מעושן, קרפלעך פטריות וכבד בדמי גלס חומוס וגלידת חרוסת.
יום ה', 23 לפברואר, 19:30 מיקום: מלון יד השמונה בהרי ירושלים מחיר: 350 שקלים (המחיר כולל יין, שתיה חמה ושירות), רישום: בלינק

חלוצת מסעדות הפועלים האשכנזיות מתעוררת לחיים
אסף בן משה, שף, קונדיטור ומחבר ספר הבישול "על טעם ועל רוח", הוא נצר למשפחה שהייתה הבעלים של מסעדת "הרצליה", אשר פעלה כמעט יובל בדרום תל אביב. המסעדה שהחלה כבית אוכל פשוט שהגיש לעובדים באזור תבשילים מהמטבח האשכנזי הפכה למקום מפגש תוסס והייתה מהראשונות שהצליחו ליצור גרסה נחשקת ומלאת נחמה של המטבח הזה גם בארץ. בסוף השבוע של ה־22 וה־23 לפברואר, חוזר בן משה לשורשים ומעיר את המסעדה הנושנה לחיים.
חמישי עד שבת, ה־23־25 בפברואר , 12:00־15:00 (סעודת צהריים) 18:00־22:00 (סעודת ערב), מיקום: רחוב ינאי 3 ירושלים, הזמנת מקום: בלינק או ב־052-5092676.

סיור בשמורה הקולינרית של מאה שערים
מה בין קוגל לקיגל? מדוע עושים בארץ גפילטע פיש דווקא מקרפיון? מה מקורו של הבייגל האמריקאי? ולמה באמריקה הוא נקרא בייגל יהודי? מה יש בקרפלעך, ולמה יש המכנים אותם קובה של האשכנזים? איפה ניתן לקנות צ׳ולנט כל השבוע? ומהו לעזאזל גמ"ח עראבס? סיור מלא טעם וריח בין סירים ומאפיות בשכונות החרדיות בירושלים בהובלת מורת הדרך הירושלמית אסתר סעד, שתוליך איתנו בין הסמטאות ותכיר לנו את העולם הישן חדש, כולל כמובן טעימות.
 יום ה' 25 בפברואר 19:00 מיקום: נפגשים בתחנת הרכבת הקלה הדוידקה (רחוב יפו פינת רחוב הנביאים), ירושלים מחיר: 150 שקל (המחיר כולל טעימות) רישום: 054-4354656

טעימה של שנאפס
שנאפס תפוחים וטונה מעושנת? סיור חגיגי במזקקת הולנדר, משקה הדגל של בתי המרזח היהודיים באירופה של המאה ה-17 עושה עלייה למושב הציורי בית מאיר שבהרי ירושלים, וביום שישי בצהריים תוכלו לסייר בחללי הייצור של המזקקה, להיחשף לסיפור המשפחתי המיוחד שמאחוריה וליהנות מסדנת טעימות מודרכת, המשלבת בין דגים כבושים ומעושנים של מיטב הספקים בארץ לבין תזקיקי פירות נקיים מארץ ישראל המיוצרים במזקקה המשפחתית, בהתאמה מושלמת.
 יום שישי ה־24 בפברואר, 10:00 מיקום: הברוש 47, מושב בית-מאיר מחיר: 130 שקל (כולל המון טעימות) רישום בלינק

 Foodish - אגף הקולינריה של המוזיאון העוסק בתרבות ובזהות יהודית דרך אוכל. כל הפרטים ועוד באתר - https://www.foodish.org/