271 צילומים בשקופיות המוקרנים בקיר המרכזי באולם תערוכת "עדות מקומית" במוזיאון ארץ ישראל תל אביב, מספרים את סיפורה המורכב של מלחמת "חרבות ברזל", מהתוצאות הטראגיות וההרסניות בעקבות המתקפה הרצחנית של חמאס ב"שבת השחורה" ב-7 בדצמבר, דרך ההתגייסות והסולידריות האזרחית ועד למלחמה המורכבת ברצועת עזה.

האוצרים של תערוכת הצילומים המסורתית "עדות מקומית", כבר סיימו את ההיערכות לקראת הצגתה, כאשר השנה מצויינים 20 שנים להיווסדה והדגשים ניתנו על אירועים שנראים כיום רחוקים מאוד ושרק לפני חודשים ספורים עמדו בראש סדר היום, בהם המחאה נגד החקיקה המשפטית והעימותים בחווארה.

ואכן, על רקע כ-130 צילומים התלויים על הקירות ושמאחורי כל אחד מהם עומד סיפור, הקרנת השקופיות מאירות העיניים עם התמונות ממלחמת "חרבות ברזל", כבשה את התערוכה, שתהיה פתוחה עד ה-3 בפברואר.

"הדימויים מהמלחמה נבחרו על ידי חברי מערכת עדות מקומית, במיוחד משום שהמלחמה פרצה לאחר מועד השיפוט הסופי, אך יחד עם זאת היה ברור שלא ניתן להציג את תערוכת השנה ללא התייחסות משמעותית למלחמה", ציינו במוזיאון ארץ ישראל.

השנה מוענק פרס חדש על שם רועי עידן ז"ל, צלם עיתונות שנרצח ב־7 באוקטובר על-ידי מחבלים בקיבוצו כפר עזה. הפרס יוענק מטעם ארגון העיתונאים והעיתונאיות לצלמים שתיעדו את הימים הראשונים למלחמת השבעה באוקטובר.  

לצד עדות מקומית יוצגו תמונות שצילם החייל לביא ליפשיץ שנפל ב־30.10.2023 בקרב בצפון רצועת עזה. במוזיאון הודיעו, כי מפונים מיישובי הצפון והדרום מוזמנים לתערוכה, לאירועים סביב התערוכה ובכלל לביקורים במוזיאון - ללא תשלום.

"המלחמה חייבה אותנו לחשב מסלול מחדש.  התערוכה הבינלאומית לא תגיע ארצה, ובמקומה הקצנו שטח משמעותי לצילומים מהטבח ומהקרבות שעדיין מתחוללים במלוא עוזם בעת כתיבת שורות אלה", ציין מנכ"ל מוזיאון ארץ ישראל עמי כץ -  "החלק העיתונאי־חדשותי מקבל השנה ממד ועומק נוספים לנוכח האירועים הבלתי נתפשים שהחלו בטבח הברברי ב-7 באוקטובר. המלחמה מיוצגת כאן באמצעות אוסף גדול של תמונות, במיקום בולט ונפרד. המחדל חסר התקדים מעורר שאלות קשות על הקיום, על העתיד וכיצד צילום עיתונות תורם לשיח שנוצר מהשאלות הקשות. עדות מקומית 2023 היא תערוכה יוצאת דופן משום שהיא מתארת מציאות יוצאת דופן וחסרת תקדים".

דנה וולפיילר-ללקין, מייסדת ומנהלת תערוכת עדות מקומית, אמרה עוד במהלך סיור לתקשורת: "ב־7 באוקטובר פרצה המלחמה האכזרית. לאחר כשבועיים שנדמו נצח, שבנו להתבונן בתצלומים שנבחרו לפני המלחמה כדי לנסות להבין את ההקשרים בינם ובין המציאות שהשתנתה ללא הכר באותה שבת ארורה. באופן מבעית קיבלו הדימויים המייצגים את האירועים המרכזיים של השנה, משמעות חדשה."

בנוסף לצילומים מהמלחמה, כ־130 תצלומים של 52 צלמות וצלמים שנבחרו מבין 6,700 תצלומים שנשלחו לתחרות, מוצגים בתערוכת עדות מקומית 23 וועדת השיפוט בחרה את התמונות הזוכות, שיזכו את הצלמים בפרסים.