על קבלה וריפוי

"כשהתחילה שרון" מאת עירית שלג הוא רומן מרתק ומרגש שמציג את סיפורה של חווה שרון, שחקנית בעברה שחזרה בתשובה ועשר שנים לאחר מכן חוותה משבר אמונה. מה השתבש בדרך? מה נתקע? לאן להמשיך כשהטעם כבר לא מתוק? מה היא היום? עוד דתייה שחוקה? בבוקר שבת, בזמן שהמתינה לשובם של בעלה וילדיה מבית הכנסת ולהגעתה של שירה, אורחת שהזמינה, מגלה שרון זוויות ראייה חדשות על עצמה ועל דרך ההתנהלות שלה בעשר השנים שחלפו מאז החלה ללכת בדרך התורה. ביקורת נוקבת של שרון על עצמה היום מציבה בפניה מראה מורכבת ולא תמיד אסתטית על דרך התייחסותה לאנשים שאהבו אותה ובטחו בה בעבר. השחקנית שבה השתלטה על כל תחומי החיים ויחסיה עם אנשים גם מחוץ לבמה. הקצוות הלא סגורים של חייה האגוצנטריים וחסרי הגבולות בעבר מחכים בסבלנות לפרוע את החשבון. הספר בעיניי הוא ספר של מסע בזמן, של בדיקה וחקירה מחודשת של הבחירות שלקחנו על עצמנו בדרך. הדמות של שרון בספר מורכבת מתובנות, מקונפליקטים, ממשברים, מהשראה ומהתפתחות שכנראה עברה הכותבת. היא עוברת מעין תהליך של קבלה וריפוי בתוך כדי התפתחות הסיפור, בתקווה שבתוך כדי המסע שלה תוכלו גם אתם לעבור את המסע הפרטי שלכם. מומלץ. (הוצאת ספרי ניב, 133 עמודים)

כשהתחילה שרון מאת עירית שלג (צילום: יח''צ)
כשהתחילה שרון מאת עירית שלג (צילום: יח''צ)

מהי התעלומה?

"הרוקחת האבודה" מאת שרה פנר הוא רומן היסטורי מותח ומרתק.  קרוליין לא הייתה אמורה להיות בלונדון לבדה. נסיעות חגיגיות לכבוד יום נישואים אמורות להיות אירוע לשניים, אבל עקב גילוי מטלטל היא מגיעה לבדה, המומה וכואבת, לעיר שתמיד חלמה עליה. בניסיון להסיח את דעתה קרוליין מצטרפת לסיור חיפוש אוצרות ליד נהר התמזה ומוצאת בקבוקון ישן של רוקחים ועליו חריטה מסתורית. יותר ממאתיים שנה לפני כן, בירכתי סמטה חשוכה בלונדון, ממתינה נלה בחנות הרוקחים הנסתרת שלה ללקוחה חדשה. בעברה הייתה נלה מרפאה מכובדת, אבל כיום משמש אותה הידע שצברה למטרה אחרת: היא מוכרת לנשים במצוקה רעלים שישמשו אותן לרצוח את הגברים האכזריים בחייהן. אבל הלקוחה החדשה שלה שונה: היא ילדה בת שתים-עשרה, ובין השתיים מתפתחת חברות בלתי צפויה שמחוללת רצף אירועים העתיד לסכן את עולמה של נלה ולחשוף את הנשים הרבות שעזרה להן. בלונדון של ימינו קרוליין יוצאת לחקור את מקורו של הבקבוק ומבינה שמצאה קצה חוט לתעלומה שרדפה את לונדון מאתיים שנה קודם לכן. ככל שהיא מוסיפה לחקור מתנגשים חייה של קרוליין עם חייהן של נלה ושל בת חסותה הצעירה ברצף אירועים בלתי צפוי ועוצר נשימה. (מאנגלית: מיכל כהן, הוצאת מודן, 347 עמודים)

הרוקחת האבודה מאת שרה פנר (צילום: יח''צ)
הרוקחת האבודה מאת שרה פנר (צילום: יח''צ)

עולם הקריירה באור חדש

האם לאונרדו דה וינצ'י היה מצליח למצוא עבודה במאה ה-21? (רמז - לא!) מה אנחנו יכולים ללמוד מדבורים? מהו השיעור הראשון של הלימוד על עצמנו? קשרים או כישורים? מהם הסימנים שהתפקיד שלך נמצא בסכנת החלפה ברובוט או במישהו יותר זול? מה בעצם יותר חשוב - שיווק חכם או העובדות? אלה הם כמה מהשאלות עליהן תקבלו תשובות בספר "להיות פלסטלינה בעולם של ברגים" מאת אליאב אללוף. זהו ספר הדרכה ראשון מסוגו, שלוקח את עולם הקריירה ומציג אותו לקוראים באור חדש - מהצד של המעסיק וגם מהצד של הטאלנטים שעושים מעבר לנדרש בתפקידם. החלק הראשון עוסק בנתון עולמי שידוע זה שנים: איך זה שכ-75% מהעובדים לא ממש מרוצים במקום העבודה שלהם ובערך רבע מהעובדים (24%) ממש סובלים? בחלק השני תלמדו, בין היתר, איך אפשר למצוא פוקוס ולבנות מסלול קריירה שמתאים לאדם שאנחנו רוצים להיות? ואיזה סוג הצלחה תתאים לנו באמת. החלק השלישי עוסק בפרקטיקה של שיווק עצמי. יש גם פרק מיוחד על איך לקבל העלאת שכר ותמצאו בו גם שני פרקים על סטוריטלינג - איך לספר סיפור וסטוריטריגר - איך לנצל סטריאוטיפים של אנשים כלפיכם לשיווק עצמי. (הוצאת אוריון, 410 עמודים)

להיות פלסטלינה בעולם של ברגים'' מאת אליאב אללוף (צילום: יח''צ)
להיות פלסטלינה בעולם של ברגים'' מאת אליאב אללוף (צילום: יח''צ)

לכל אחד יש סודות

"הדבר האחרון שהוא אמר לי" מאת לורה דייב הוא מותחן מרגש, מרתק ומלא חמלה. לפני שאוון מייקלס נעלם, הוא משאיר פתק לאשתו הטרייה והאהובה: תגני עליה. למרות הבלבול והפחד שלה, האנה הול יודעת בדיוק למי מתייחס הפתק - בתו בת השש-עשרה של אוון, ביילי. ביילי, שאיבדה את אִמהּ באופן טרגי בילדותה. ביילי, שממש לא רוצה שום קשר עם אימה החורגת החדשה. החיפושים הנואשים של האנה אחרי אוון נכשלים. האף-בי-איי עוצר את הבוס של אוון, וסוכנים פדרליים פושטים על ביתה בסוסאליטו ללא הודעה מוקדמת. האנה מבינה שבעלה הוא לא מי שאמר שהוא, ושייתכן שהמפתח לזהותו האמיתית נמצא בכלל בידי ביילי, כמו גם התשובות לנסיבות היעלמותו. האנה וביילי יוצאות יחד לגלות את האמת. אבל כשהן מתחילות לחבר את פיסות העבר של אוון, מתברר להן במהרה שהן גם בונות עתיד חדש, לא צפוי. (מאנגלית: קטיה בנוביץ', הוצאת כנרת זמורה, 270 עמודים)

הדבר האחרון שהוא אמר לי מאת לורה דייב (צילום: יח''צ)
הדבר האחרון שהוא אמר לי מאת לורה דייב (צילום: יח''צ)

האיש משומקום במשימה חדשה

"סוס שחור" מאת גרג הורביץ הוא מותחן מסחרר ויוצא דופן, השביעי בסדרת "פרויקט איקס". אוואן סמוק הוא "האיש משומקום", דמות מסתורית המגישה את עזרתה רק לנואשים היותר. לאחר שאוואן שרד את המתקפה על חייו ובסיס הבית שלו נהרס עד היסוד, הוא לא מעוניין לקחת על עצמו משימה חדשה, מתכנן לשקם את הריסות חייו ולחזק את מערכת היחסים שלו עם שכנתו לבניין מיה הול. אך אז מגיעה שיחה חדשה מאראגון אוריאה, בוס של קרטל סמים בדרום טקסס. אראגון הוא אדם מורכב שעושה מעשים רעים למען מטרות טובות, ואוואן עומד בפני החלטה מוסרית לא פשוטה - האם להגיש לו עזרה? בתו בת השמונה עשרה של אראגון נחטפת על ידי קרטל סמים מתחרה, הידוע באכזריותו הרבה. היא מועברת למתחם מבוצר במקסיקו ונדמה שגורלה נחרץ. אוואן נסחף אל מערבולת חדשה של אלימות וסכנות – והפעם הוא מוצא עצמו לכוד בין שני קרטלי סמים בדרום טקסס המנהלים ביניהם קרב אכזרי לחיים ולמוות. הוא מוצא עצמו מול משימה מסוכנת במיוחד, כשעליו לחדור אל המבצר ולהתמודד עם ראש הקרטל הידוע בכינויו "האיש האפל" ועם עשרות החיילים שלו. (מאנגלית: דפנה לוי, הוצאת דני ספרים, 512 עמ')

סוס שחור מאת גרג הורביץ (צילום: יח''צ)
סוס שחור מאת גרג הורביץ (צילום: יח''צ)

תקראו ספרים

"חנות הספרים האחרונה בלונדון" מאת מדלן מרטין הוא רומן היסטורי שובה לב. גרייס בנט חלמה תמיד לעזוב את כפר הולדתה ולעבור לגור בלונדון, והנה סוף סוף חלומה מתגשם. אולם החיים בעיר הגדולה ערב מלחמת העולם השנייה קשים משחשבה. ניסיונותיה למצוא עבודה כמוכרת בחנות כולבו גדולה כושלים, וגרייס - שמעולם לא אהבה במיוחד לקרוא - נאלצת להתחיל לעבוד בפרימרוז היל, חנות ספרים קטנה ומאובקת, לצידו של הבעלים, גבר שתקן וזועף שמתעקש שאינו זקוק לה כלל. גרייס לא מוותרת, מפשילה שרוולים ומתחילה להשליט סדר בחנות ולחשוף את האוצרות החבויים בה, ואט אט קסמם של הספרים - ושל לקוח אחד נאה - כובשים את ליבה. היא מתאהבת בקריאה ולומדת ללכת לאיבוד בעולמות הרבים הטמונים בין מדפיה של החנות. כשהמלחמה פורצת, החיים בלונדון נעשים קשים עוד יותר. לצד העוני והמחסור תושבי העיר נאלצים להתמודד עם הבליץ, ההפצצות הליליות של חיל האוויר הגרמני על בירת אנגליה. מתקפה קטלנית אחת מותירה את רוב חנויות הספרים בלונדון בחורבות, אך באורח נס פרימרוז היל שורדת את ההפצצה והופכת למעין מפלט עבור אנשי הקהילה, שמתכנסים לשמוע את גרייס קוראת באוזניהם ספרים. (מאנגלית: דורית בריל-פולק, הוצאת מודן, 303 עמודים)

חנות הספרים האחרונה בלונדון מאת מדלן מרטין (צילום: יח''צ)
חנות הספרים האחרונה בלונדון מאת מדלן מרטין (צילום: יח''צ)

מזימות פוליטיות

"שלג באוגוסט" מאת אריק זלצמן הוא ספר מתח והרפתקאות שכתוב בהומור, כולל מזימות פוליטיות ומתרחש באפריקה. דמבה הוא ילד אפריקני צעיר שחייו עברו עליו בנעימים בכפר בו גדל עד שבאחד הימים הגיע לכפר שליט המדינה מאקומה שהרג את אביו. דמבה מחליט לצאת למסע נקמה. הוא פונה לעזרתו של "איש התנינים" - פינייה, יהודי ניצול שואה שבדרך לא דרך "התגלגל" לאפריקה והפך לידוען בזכות אומץ ליבו כשנאבק בידיים חשופות עם תנינים. פינייה פונה לקרוב משפחתו אריק, עורך דין בנושא נדל"ן, שהיכרותו עם אפריקה מוגבלת לעסקאות שביצע ביבשת. אריק נמצא בעיצומו של שיפוץ ולא שש לצאת להרפתקה, אך משתכנע לבסוף ויחד מתגבשת חבורה ססגונית של אנשים בעלת יכולות מגוונות שמגבשים תוכנית נועזת לנקמה במאקומה שבה סכנת חיים. חברי הקבוצה יוצאים לאפריקה ומגייסים בה גורמים רבי עוצמה שיסייעו לה. בתמיכתם הם יוצאים להתעמת עם מאקומה. הספר מתאר את קורותיהם וההרפתקאות אותן הם חווים עד ש... למרות היותו ספר מתח והרפתקאות. באמצעות הקריאה תקבלו, מעבר לעלילה מותחת גם טעימה מהצבעים, מהנופים - האנושיים ומנופי הטבע, מהריחות ומהגוונים של היבשת שאין דומה לה בעולם. (הוצאת ספרי ניב, 270 עמודים)

שלג באוגוסט מאת אריק זלצמן (צילום: יח''צ)
שלג באוגוסט מאת אריק זלצמן (צילום: יח''צ)

הדינמיקה המורכבת והנפלאה שבין בני אדם

על ציר הרכבת הקלה בירושלים מתרחש הרומן "רכבתקלה" שכתבה ד"ר איריס ברקן. זהו ספר מרתק ורגיש המצייר מסע חיים של אישה אחת וזוג הורים שנמשך על פני דורות, כשהעיר הקסומה והסבוכה משמשת תפאורה לכתיבה עשירה וקולחת, היורדת אל תהומות הנפש, ומייצרת דמויות שלמות, עגולות ועמוקות. הסיפור נע בין שמחה לצער מהלך בין רגעים של חושך לכאלו של אור ונוגע בכאב האנושי העמוק הקיים בכולנו. ביו המילים, שזורה אהבה גדולה לירושלים של פעם וגם לזו של היום, לסיפורים הקטנים, למקומות המיוחדים ולמגוון האנושי המתהלך בה. על ציר הרכבת הקלה, בין רחובותיה וסמטאותיה של העיר, לבין רסיסי תמונות מן העיר ההיא, האחרת, זו הנמצאת באירופה הרחוקה, נפרסת בפני הקורא הדינמיקה המורכבת והנפלאה שבין בני אדם. בין שתי הערים, בין הווה לעבר, בין אובדן לגילוי, מתגלה לאיטה מערכת היחסים רבת השכבות שבין הורים לילדתם, כשבבסיסה מונח צל גדול מן העבר, לצד חיפוש מענה לשאלות ללא תשובות, ורצון בהשלמה ואהבה. הספר פורט אט-אט מאבק בין חושך לאור, בין קיום לחדלון, ובעיקר את הכאב, השמחה, והמורכבות שבגילוי העצמי, כשכל אלו מתקיימים במרחב המקודש שבין עולם החיים והמתים. (הוצאת ספרי ניב, 217 עמודים)

רכבתקלה מאת איריס ברקן (צילום: יח''צ)
רכבתקלה מאת איריס ברקן (צילום: יח''צ)

שירים וסיפורים

"מתנה לחג – שירים וסיפורים מפתיעים" מאת אבשלום שיינפלד הוא ספר מתנה נפלא, ספר המכנס בתוכו מגוון של שירים וסיפורים קצרים, מרתקים, מצחיקים, כואבים ומשעשעים משגרת יומו של היוצר. אלה עוסקים באהבה, בגעגועים, בתשוקות ובחלומות. הם מתובלים, רובם ככולם, בהומור רב ובחלקם נוגעים גם בנושאי הגות ופליאה. השירים ממוקדים וקצרים כאשר נקודת המבט בהם היא ריאליסטית, אך יחד עם זאת, מלאה באופטימיות ובשמחת חיים שובת-לב. הקורונה, הרקטות, העורב והנאשם, לצד רעשי הסביבה, הם גיבורי השעה והתקופה המוצגים כאן בסדרה של סיפורים מרהיבים ומשעשעים החושפת לפני הקורא תמונת חיים ססגונית תוססת ומהנה. (הוצאת ספרי ניב, 113 עמודים) 

מתנה לחג מאת אבשלום שיינפלד (צילום: יח''צ)
מתנה לחג מאת אבשלום שיינפלד (צילום: יח''צ)

האידיאל האנושי של האהבה 

"מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי" מאת סם ש. רקובר הוא רומן מתח בלשי, מרתק, מצחיק וקצת משוגע על שני מלאכים - אחד מלאך המוות והשני סתם בריון ובטלן שמתאהב בבלשית סקסית, שוש לוגסי המדהימה, על שתי נשים יפות שגורלן לוט בערפל משום שלא ברור אם הן נרצחו או לא, כי קשה לדעת אם הן חיות או לא, ועל שחר קורן שלקה בהתקף לב וניצל ברגע האחרון על ידי שני פרמדיקים, שהינם לאמיתו של דבר שני מלאכים, וכאות תודה סיפר להם סיפורים משעשעים מחייו. זה רומן מטורף על שני פרמדיקים, בעצם מלאכים, נפילים (היו בארץ) שחמדו בנות אנוש. זה ספר מציאותי על שני מלאכים שאחד מהם הפך לבן אנוש על מנת לחזר בלהט אחרי בת אנוש בה התאהב מעל הראש. זה רומן הבוחן את גבול האהבה, משום שמלאך מוכן להקריב את חייו המלאכיים ולהיפך לבן אנוש רק כדי שיחווה את האהבה האנושית במלואה. וזה רומן סאטירי הבוחן את האידיאל האנושי של האהבה על הנפש התאומה והאושר האולטימטיבי שבא לידי ביטוי באביונה המשותפת בו-זמנית. (הוצאת כרמל, 271 עמודים)

מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי מאת סם ש רקובר (צילום: יח''צ)
מצחיק, מטורף ולגמרי מציאותי מאת סם ש רקובר (צילום: יח''צ)

לצלול למעמקי הזיכרונות

"יערה" מאת אסף עמית הוא רומן מרגש ומרתק. במרכזו גבר כן וישיר שניחן בהתבוננות מעמיקה על עצמו ועל זולתו. הוא טווה מסע רב רבדים בתת המודע שלו בעוד שבין השיטין נחשף גם עיוורונו הרגשי. אדריכל מתוסכל מעביר את חודשי ההיריון של אשתו הטרייה בחיפוש כפייתי אחר חברת נעוריו - יערה היפה והמסתורית שהופיעה בחייו לפני שמונה עשרה שנה, כשהשתקם מפציעה קשה בתאונה קטלנית, בה נהרג אביו, ויערה נתנה לו אז מבט ומגע שכה נזקק להם. כשהוא מתחקה אחר השתלשלות חייה של יערה, הוא חוזר אל מקומות ששנים רבות נמנע מהם. ובעודו צולל למעמקי הזיכרונות הכאובים וההזיות שאלה מעוררים בו, נרקמים שלושה מסלולי עלילה: יחסיהם המורכבים של הגיבור עם רעייתו שרק מבט-זר מצית בה תשוקה, ואחורה אל ימיהם כסטודנטים בירושלים; סיפור ערגתו של הגיבור אל יערה; תהפוכות חייה ואהבת נעוריהם החשאית, בצל מות אביו, פציעתו הקשה ואמו השוקעת בייאוש. בכתיבה ייחודית, מבעד תודעתו של גיבור מסוכסך, מטשטשים הגבולות שבין עלילות חיי-הגיבור בעבר ובהווה לכדיי יריעת זמן אחת רחבה שעל-פיה הוא מנווט את דרכו. כל זאת דווקא בתקופה שעליו להיות מסור לשינויים שמתרגשים על חייו עכשיו. (הוצאת איפאבליש, 140 עמודים)

יערה מאת אסף עמית (צילום: יח''צ)
יערה מאת אסף עמית (צילום: יח''צ)

רצח לפי הספר

"רצח לפי הספר" מאת אנתוני הורוביץ הוא ספר שנון, מותח ומפתיע שמעניק כבוד למסורת הספרות הבלשית הבריטית. כשסוזן ריילנד, עורכת בהוצאת ספרים לונדונית, מקבלת את כתב היד החדש בסדרת הספרים המצליחה על הבלש אטיקוס פונד, היא כבר יודעת למה לצפות: כפר אנגלי מנומנם, דשאים מוריקים, אנשים שמסתירים סודות זה מזה, תעלומת רצח בלתי מפוענחת ובלש עם עוזר נאמן שמגיע מלונדון כדי לנסות לפתור אותה. סוזן מקדישה את סוף השבוע לקריאה ומתוודעת לכפר הבדיוני, ששלוות תושביו מופרת בעקבות רצח של סוכנת בית. היא מעלה השערות משלה לגבי זהות הרוצח: הגנן, המכונאי, הכומר ואולי דווקא אחד מבני המשפחה. אבל כשסוזן מסיימת לקרוא היא מבינה שמוות מסתורי שהתרחש במציאות נכרך בעלילת הספר ובהוצאתו לאור. היא יוצאת למסע בילוש משלה ומתמקדת בחייו של הסופר אֶלֶן קונְוֵויי: ילדותו הקשה בפנימייה, הפיכתו ממורה מתוסכל לסופר מצליח, עזיבתו את אשתו לטובת בן זוג צעיר ממנו. אך המסתורין הולך וגובר וסוזן תוהה - האם ייתכן שזהו הפשע הראשון בעולם שנדרשת עורכת ספרים כדי לפענחו? (מאנגלית: גיא הרלינג, הוצאת כתר, 435 עמודים)

רצח לפי הספר מאת אנתוני הורוביץ (צילום: יח''צ)
רצח לפי הספר מאת אנתוני הורוביץ (צילום: יח''צ)