בעידן שבו לא היו אינטרנט, יוטיוב וספוטיפיי, רחוב נווה שאנן בתחנה המרכזית הישנה בתל אביב, היה המקום ממנו הגיעה הבשורה החדשה במוזיקה. צלילים מחשמלים ארוזים בקופסאות פלסטיק, שהגיעו לכל בית בישראל. זמרים, זמרות והרכבים שלא נשמעו בשום מקום אחר, קיבלו מקום של כבוד והרבה אהבה בתחנה המרכזית בתל אביב, ועם ישראל עלה בהמוניו לשכונת נווה שאנן לרכוש את הקסטות, שהפכו לנכסי צאן ברזל בתרבות הישראלית ובזמר העברי. מי שקנה 3 קסטות קיבל גם חגורה בחינם. מה הקשר בין קסטה לחגורה? אין קשר. אבל כך היה באותם ימים. קסטות וחגורות עור. מי שזכה - זוכר. או אולי מי שזוכר - זכה.

צלילי שאנן 2021 (צילום: רגב גל)
צלילי שאנן 2021 (צילום: רגב גל)

ישי לוי יופיע בפסטיבל צלילי שאנן 2022 (צילום: ארן חן)
ישי לוי יופיע בפסטיבל צלילי שאנן 2022 (צילום: ארן חן)

עיריית תל אביב-יפו עושה כבוד למוזיקת הקסטות שפרחה בשכונת נווה שאנן באירוע שיתקיים ביום חמישי הקרוב, 1.12 לאורך רחוב הגר"א. לערב אחד, יסגר הרחוב לתנועה ותתארח בו מסיבת רחוב חגיגית עם מגוון מופעי מוזיקה שמתכתבים עם ההיסטוריה התרבותית העשירה של השכונה. האירוע  נותן כבוד לזמרי הקסטות שהושמעו בעיקר בתחנה המרכזית הישנה בעיר והפכו לתופעה תרבותית מהפכנית.

בין ההופעות החיות והאמנים שיופיעו בפסטיבל: לירון עמרם והפנתרים מארחים את גדולי הזמר המזרחי ישי לוי ואבנר גדסי לחגיגה של פאנק-רוקנרול-מזרחית, ריף כהן במופע חדש ״חור בלב״ בעקבות אלבומה החדש עם מוזיקה מקורית בסגנון הפרסי, תורכי, עיראקי, מרוקאי ואלג'יראי של שנות התשעים, צליל דנין עם האלבום החדש ״רעבה ועצבנית״ על התפר שבין בלדות מזרחיות נוגות, שירי פופ והיפ הופ עצבני ושלל החיבורים שהיא נוהגת לעשות בין מזרח למערב, בין השורשים שלה ולבין העכשיו, אודי צברי בחפלה מחווה לשנות ה-80 שתגרום לכם לענטז, אותנטיקיס בחגיגת מוזיקה יוונית. תיקלוטים ודוכנים ברחבי הפסטיבל ועוד.

אבנר גדסי יופיע בפסטיבל נווה שאנן 2022 (צילום: אילן פורת)
אבנר גדסי יופיע בפסטיבל נווה שאנן 2022 (צילום: אילן פורת)

צליל דנין (צילום: ירדן רוקח)
צליל דנין (צילום: ירדן רוקח)

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "תל אביב-יפו משקיעה היקף עצום מתקציבה ומאמציה לקידום יצירה ישראלית. מוזיקת הקסטות שצמחה בשכונת נווה שאנן בעירנו שינתה את פני המוזיקה הישראלית, היוותה מאבק חשוב לקידום השוויון והניחה את היסודות למוזיקה המזרחית הפופולרית היום. אומרים כי מוזיקה היא מכונת הזמן הטובה ביותר שקיימת, וככזאת, יש ביכולתה לקחת אותנו לזמנים ומחוזות שהיינו בהם, או כאלה שהיינו רוצים לחוות או לבקר בהם שוב. אני שמח וגאה להזמין את הציבור הרחב לבקר בשכונה במסגרת פסטיבל צלילי שאנן, ליהנות מתחושת הנוסטלגיה ולהיחשף לעושרה התרבותי".

פסטיבל צלילי שאנן. יום חמישי, 1 בדצמבר 2022, החל מ-19:00, לאורך רחוב הגר״א. הכניסה חופשית. מידע נוסף באתר העירייה