ביום רביעי 14 בדצמבר יתקיים קונצרט חגיגי לשירי ביאליק "הכוכבים רימו אותי" בהיכל התרבות בתל אביב, שיהווה את יריית הפתיחה לחגיגות שיתקיימו במהלך השנה ברחבי העיר, לציון יום הולדתו ה-150 של המשורר הלאומי. הקונצרט יערך במסגרת פסטיבל "ניגונים בצדק" במעמד רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו ובהשתתפות מיטב אמני ישראל, ביניהם: ברי סחרוף, ריטה, שלומי שבן, אלון אולארצ'יק, אסתר רדא, טדי נגוסה, תאטרון קליפה ועוד.

ביאליק הוביל את הפיכתה של העיר למרכז תרבותי וספרותי, לאחר עלייתו לארץ ישראל וקביעת ביתו בתל אביב. העירייה מוקירה את פועלו ויצירתו, על ידי שימור והפעלת בית ביאליק המשמש כמוזיאון, ארכיון ומרכז תרבות שוקק, הנצחתו בשם רחוב ושם כיכר, וטקס חלוקת פרס ביאליק לספרות יפה ולחכמת ישראל, הנערך מדי שנה. בעבר אף יזמה העירייה מפגשי תרבות שנועדו לחדש את מסורת מפגשי "עונג שבת" שאירח ביאליק בשנות ה-20 של המאה הקודמת.  

בית ביאליק בתל אביב (צילום: נטע אלונים)
בית ביאליק בתל אביב (צילום: נטע אלונים)

רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "ביאליק היה מעורה לעומק בחיים הציבוריים של העיר ושל המדינה שבדרך והיה לו תמיד מה לומר על המציאות המתעצבת. בין השאר, הוא ראה בחזונו את תל אביב כעיר מרפא. כאן, היו אמורים הים וחולותיו לשמש כוח משיכה לריפוי הגוף והנפש של מבקרים ומבקרות. היום, תשעים שנה אחרי פטירתו של ביאליק, אנחנו יכולים לומר בגאווה שתל אביב-יפו היא אכן עיר מרפא. מרפא לדעות חשוכות, מרפא לרוחות רעות של הסתגרות, הדרה ושנאת שונים וכל עוד רוח בנו, היא תמשיך להיות כזו עד סוף הדורות. השבוע נקיים אירוע פתיחה שהינו אירוע ראשון מבין רבים שנציין השנה ברחבי העיר, במסגרת חגיגות 150 להולדתו של המשורר, הסופר, המסאי, המוציא לאור ואיש הרוח הענק שהיה חיים נחמן ביאליק".

בין היוזמות החגיגיות שיתקיימו השנה:

  • השקה של אתר בית ביאליק והשקה של ארכיון ביאליק בשיתוף פעולה ייחודי עם הספרייה הלאומית. במהלך השנים האחרונות עמלו אנשי הספרייה הלאומית וסרקו את כל כתבי ביאליק ביניהם: מכתבים, כתבי יד, אגרות, הקדשות, מסות לרבות שירי ילדים, תרגומים, תצלומים ועוד. כל החומר הארכיוני יונגש לראשונה לציבור הרחב. 
  • שלוש תערוכות עם זיקה לביאליק וחבריו: האחת בבית ראובן רובין, השנייה במוזיאון נחום גוטמן והשלישית בבית עגנון בירושלים. 
  • יפורסמו 6 סרטונים חדשים של אמנית הקול ויקטוריה חנה, כלת פרס רוזנבלום לאמנויות הבמה מטעם עיריית תל-אביב-יפו, שבהם היא מבצעת ומלחינה שירי ביאליק לפעוטות.
  • בחודש אפריל יצא לאור קטלוג מהודר אשר ירכז בתוכו את כלל תערוכות האמנות שהוצגו בבית ביאליק לאורך העשור האחרון באוצרות ד״ר סמדר שפי.
  • במהלך השנה עתידים בית ביאליק בשיתוף רכבת ישראל להציג תערוכה חדשה בתחנת הרכבת השלום בתל-אביב-יפו באוצרות מיזם yart: שירי ביאליק בליווי יצירות אמנות עכשווית ואיורים קלאסיים לשיריו.
  • בחודשי הקיץ עתיד להיפתח מחדש בית ביאליק לאחר עבודת שיפוץ ושחזור, באירוע חגיגי במיוחד.
  • לאחר פתיחת בית ביאליק יחזרו אירועי הספרות של הבית, ובתוך כך יתקיים אירוע ספרות עשיר ומגוון בהשתתפות מיטב המשוררים, הסופרים וחוקרי הספרות בישראל.
  • לציון אזכרתו של המשורר בחודש יולי, תועלה אופרה לילית בסימן שירי ביאליק בבית העלמין טרומפלדור; עיבוד חדשני ליצירת ביאליק בהפקה ובביצוע תיאטרון קליפה.
    בית ביאליק בתל אביב (צילום: נטע אלונים)
    בית ביאליק בתל אביב (צילום: נטע אלונים)