בשנתיים האחרונות עיריית תל אביב-יפו פיתחה את תכנית "עיר שווה" לקידום נשים ולשוויון מגדרי, במטרה לשנות את המציאות המגדרית בעיר ומתוך הכרה בכך שאין די בחקיקה ברמה הלאומית בלבד, ושכוחות השוק לבדם לא ידחפו לשינוי הראוי. אף שלאורך השנים העירייה הובילה פעולות שונות שהתמודדו עם סוגיות של אי שוויון בעיר, המגמות הנוכחיות ובפרט משבר הקורונה, הגבירו את ההבנה שדרושה מדיניות ישירה, אקטיבית ומקיפה, שתבחן לעומק מנגנונים פורמליים ובלתי פורמליים המעכבים את קידום השוויון המגדרי, במטרה להביא לשינוי מערכתי. אחד מהתחומים בהם מתמקדת התכנית הוא תחום התרבות והאמנות בעיר.

תל אביב-יפו היא אבן שואבת ומגדלור ליצירה ואמנות, במיוחד בתחום התיאטרון. הרוב המוחץ של התיאטראות הרפרטואריים בישראל פועלים בה, וההצגות שהם מעלים רצות ברחבי הארץ. בתיאטראות הגדולים בעיר קיימים פערים מגדריים משמעותיים בין יוצרים ליוצרות בכתיבה ובבימוי מחזות. לייצוג הנמוך של נשים בכתיבה ובבימוי מחזות יש גם השפעה הלאה, על אפיקי הקידום שלה.

https://www.youtube.com/watch?v=E5lr1AmVhd8&t=1s

צילום: רועי קרן, באדיבות עיריית תל אביב-יפו

פורום יוצרות התיאטרון בישראל קם בחסות שח"ם ארגון השחקנים בישראל ובת"י איגוד הבמאים בישראל במטרה לאגד את יוצרות התיאטרון בארץ, לייצג, להגן ולקדם את האינטרסים המקצועיים, האומנותיים והכלכליים שלהן בפני כל גוף או מוסד הקשורים לתיאטרון בישראל ובתיאטראות הרפרטואריים בפרט. הפורום מבקש לקדם שוויון הזדמנויות לעוסקות בכל מקצועות התיאטרון, להילחם ולמגר את האפליה מרובת השנים ולדאוג לייצוג שוויוני של נשים וגברים בשדה התיאטרוני ברחבי הארץ.

בנובמבר 2021 ערך פורום יוצרות התיאטרון בישראל כנס ראשון שעסק בחוסר השוויון המגדרי בתיאטרון הרפרטוארי. בכנס בו לקחו חלק כ- 350 משתתפים הוצגו נתונים רבים; הוצפו המשמעויות השונות של הפערים בין גברים ונשים בתחום ונערך בו שיח ער ומוצלח. בכנס השתתף ראש העיר רון חולדאי, כמו גם שר התרבות חילי טרופר ואישים נוספים.

בכנס השני, שיערך ביום ראשון הקרב, 15.1.23, תארח עיריית תל אביב-יפו את פורום היוצרות ויחד הן ימשיכו להפנות את הזרקור על סוגיית המגדר, לבדוק מה השתנה בשנה החולפת, לדון בחסמים העומדים בפני היוצרות ולהציע כיווני פעולה אופרטיביים לשינוי המצב.
בכנס יוצג פרק שוויון מגדרי בתרבות ואמנות בתכנית "עיר שווה" תוך דגש על תכנית העבודה בתחום התיאטרון ועל המחויבות העירונית לשוויון מגדרי בתרבות בכלל ובתיאטרון בפרט.

הפאנלים המתקיימים בכנס:

17:00  צוותא 1  | פאנל - איך להתחיל?
17:00  צוותא 2  | פאנל - הטרדות מיניות והתעמרות במקום העבודה 
18:00  צוותא 1  | פאנל - הצטלבות מאבקים  
18:00  צוותא 2 | הרצאה - מצב הבמאיות בישראל 
19:30 צוותא 1  | מושב מרכזי - שוברות את תקרת הזכוכית

בין משתתפי הכנס: אפרת מייקין-כנפו - מנהלת הרשות לחוסן ושוויון חברתי ויועצת ראש העיר למעמד האישה, מוטי רייף - חבר מועצת עיריית תל אביב- יפו ומחזיק תיק חוסן ושוויון חברתי ומגדרי, גיורא יהלום- מנהל אגף תרבות ואמנויות, עיריית תל אביב-יפו, רונית פרבר - מנהלת מינהל קהילה, תרבות וספורט, עיריית תל אביב-יפו, חיימון גולדברג - מנכ"ל צוותא, נעם סמל- מנכ"ל תיאטרון הבימה, ציפי פינס - מנכ"לית תיאטרון בית ליסין, גלעד קמחי - המנהל האמנותי של הקאמרי, תמר קינן, נועה שכטר, קפלן, דליה שימקו, נטלי צוקרמן, רוני ברודצקי, שרה פון שוורצה, ועוד.

הכניסה ללא עלות לקהל הרחב אך מותנת בהרשמה מראש באתר צוותא