שנים שהייתי נוסעת בסופשבוע לעוספיה לחבר מאוד טוב, צלם צעיר, שהיה גר ביחידת דיור בבית ערבי מפואר. חלק מהביקור תמיד כלל ארוחת ערב אצל המשפחה הערבית שהבית בבעלותה, חומוס ותבשילים דרוזיים, וכמובן סיבוב בשוק הנהדר של עוספיה. והנה עכשיו המטעמים של עוספיה הגיעו לתל אביב, וזה משהו משמח במיוחד שלא כדאי לכם לפספס.

מהביטחון אל המלפוף

אמג'ד מחזיק ביד אחת איתנה את הבת הקטנה שלו, וביד השנייה שולף עלי גפן קטנים ממולאים ומלפוף (כרוב ערבי ממולא) מתוך סירים גדולים מלאי ניחוחות של עשבי תיבול ולימון. אחרי שהוא נותן לי לטעום מהם, ו-דאם כמה זה טעים! הוא בוצע קובה גדושה בבשר טלה, בצל וצנוברים, כזו שהשומן בה עוטף את הבשר ומשאיר אותו לח ומלא ארומה מול שכבה קריספית של בורגול.
אמג'ד הוא לא בחור צעיר, איש צה"ל לשעבר וכזה שהתחתן רק בגיל 40 - דבר לא סטנדרטי בעדה הדרוזית. הוא תמיד אהב לבשל. במשפחה שלו תמיד הכינו שמן זית ירוק ולא מסונן, זיתים מרים ולאבנה מחלב העזים שמסתובבות בחצר. את כל זה אמג'ד מביא למטבח שלו.
היום, עם שלוש בנות צעירות, אמג'ד החליט לצאת קצת מעוספיה ולנסות להכיר לתל אביבים את המטבח הדרוזי בלי הרבה שופוני. בדוכן קטן בשוק הכרמל - הוא ואשתו (והילדות שמתרוצצות), עם תבשילי חציל סמיכים, תבשיל במיה, קובות שמנמנות, ממולאים למיניהם, פריקי מטורף ומג'דרה עשירה. לפעמים כשבא לו, הוא מכין קציצות בקר רכות עם מלא עשבי תיבול ברוטב סמיך, וסיר של אורז לבן ריחני, שיעשה לכם חשק לישון בתוכו.

אמג'ד (צילום: אסנת גואטה)
אמג'ד (צילום: אסנת גואטה)

אמג'ד הוא אחד האנשים המקסימים והצנועים שיצא לי להכיר. ברור שהדוכן הקטן הזה לא מכניס לו כסף, בטח לא במחירי השכירות של דוכן בשוק הכרמל, ובטח כשהוא ממוקם באזור הכרמלית ולא באמצע השוק איפה שכל הבלגן. אבל אמג'ד בטוח שהכל יהיה בסדר, שהתל אביבים יבינו שאצלו יש אוכל אמיתי מהלב, עם שנים של מסורת. הוא לא מפסיק לחייך, כשיד אחת עם ילדה והיד השנייה בוצעת איזה פטאייר עם תרד, או איזו בקלאוות שומשום מטורפת עם פיסטוק טרי, וגם איזו כוס קפה קטנה ליד - העיקר לדחוף לי אוכל כמו איזו אמא פולנייה.
במקביל לכל התבשילים והמאפים, יש במקום את הפיתה הדרוזית הכי טעימה שאפשר, עם לאבנה שהם עושים, וטאבולה פיקנטי שמקפיץ עניינים, וגם מלבי שמנתי ועשיר לצד כנאפה לוהטת וכתומה, שאמג'ד משקה במי סוכר, כמו שתיל שצריך לגדול. לכל זה מצטרפים המוצרים שאמג'ד עושה בעצמו, כמו שמן זית מטורף, כדורי לאבנה עיזים בכלום כסף, דבש מדהים, זיתים נהדרים ועוד.
עשו לי טובה ולכו לאמג'ד, פרגנו לו, תנו לו את הסיכוי הזה לצמוח - אחרי שהוא תרם מלא משנות חייו למדינה וכל מה שבא לו זה לבשל לאחרים, וגם כי הוא מבשל אוכל מופלא.

אל אמג'ד, דניאל 25, 
הכרמלית - שוק הכרמל, תל אביב
שני עד שישי, 18:00-10:00