הקיץ בפתח - ועונת הרישום לקייטנות בעיצומה. הילדים חוזרים מבית הספר עם פליירים: קייטנת סוסים, קייטנת מחשבים, קרטה, ציור, מתמטיקה, דרמה, ואולי גם קייטנת בית הספר. מאיזה גיל תתאפשר בחירה חופשית של הילד? האם עדיף להמשיך ולשפר תחומים שמעניינים אותם, כמו גלישה, ריקוד או מחשבים, או שדווקא כדאי לנסות להוביל אותם לתחומים חדשים שאינם מכירים? האם לנצל את ההזדמנות ללמוד שחייה או לשפר את האנגלית? ובכלל, איך עוזרים להם לבחור?
ומה לגבי המתבגרים שלנו? מאיזה גיל "נשחרר" ולא נלחץ שתהיה להם מסגרת? בטור הזה נתמקד בגיל הצעיר - 10-4. 
השפע יכול לבלבל אותנו, וגם את ילדינו. כדאי שניערך מראש ונדע את התקציב המשפחתי לקייטנות. בחופש הגדול יש הרבה הוצאות, ולכן מחיר הקייטנות צריך להיות מגולם גם הוא. ברגע שנדע מהן האפשרויות שעומדות בתקציב שלנו, נוכל לערוך שיחה משפחתית - מה מעניין כל אחד מהילדים, מי מהחברים הולכים, מהן הפעילויות שמציעים בקייטנה. נחליט איך אנו רוצים שהחופש הגדול ייראה, ונשתף בתוכנית העבודה או הנסיעות שלנו. כאשר הילדים ירגישו פחות חוסר ודאות, הם גם ישתפו יותר פעולה. זה זמן מצוין ללמוד ניהול כלכלי ותעדוף החלטות - ולתת לילדים להיות מעורבים בתהליך.
בטיחות לפני הכל - חשוב לבדוק שהקייטנה מחזיקה בכל הרישיונות הנדרשים, שלעובדים יש תעודת יושר, שיש ביטוח בתוקף, כולל ביטוח נסיעות. לפי התקן של משרד החינוך, על כל 25 ילדים צריך להיות לפחות מדריך אחד. אם יש יציאות מחוץ לקייטנה - צריך יותר מלווים. בדקו שהתנאים מתאימים, כלומר - צל, מים בקרבת מקום, שומר בכניסה ומישהו שמוכשר לתת עזרה ראשונה.
מיקום - מיקום הקייטנה חשוב. בדרך כלל נוח שהקייטנה קרובה למקום המגורים. אם יש קייטנות רחוקות, צריך לבדוק שיש הסעות בטוחות או שנצליח להתארגן עם הורים נוספים על מנת לא להעמיס על סדר היום שלנו.
מהבחינה החברתית - הקייטנה יכולה להיות חוויה מעצימה עבור ילדים שחווים קשיים חברתיים. הילד יוכל להכיר חברים חדשים, ויתאפשר לו לתפוס "תפקיד" שונה מזה שיש לו במהלך הלימודים. כאשר יתחזק בקיץ, יוכל לחזור בנקודת מוצא טובה יותר לשנה החדשה. זה יכול להיות מקום מצוין לשפשוף המיומנויות החברתיות של הילד. לרוב כדאי ללכת עם חבר אחד לפחות - זה מקל את קשיי הקליטה בקייטנה, וגם עשוי לסייע בהסעות, תוך חלוקה עם הורה נוסף.  
תוכן הקייטנה - יש הורים שרוצים לנצל את הקייטנה על מנת לשפר מיומנויות לימודיות. כדאי לזכור שבמשך השנה הילדים "עובדים" קשה בבית הספר. ניתן למצוא קייטנה שמשלבת לימוד עם פעילויות כיפיות, ולתת לילד לשחרר את המקום הלימודי. החופש יכול להיות הזדמנות מעולה לנסות דברים חדשים שבדרך כלל לא ננסה - סדנאות שבועיות, סגנון ספורט או ריקוד חדשים, סדנת אנימציה או כל דבר שמחוץ לשגרה. אם בוחרים בקייטנת נושא, כדאי לברר מהו הרקע של המדריכים - הן בתחום המדובר והן בתחומי הדרכת הילדים.
הוזלת עלויות - זאת באמצעות רישום מוקדם או כקבוצה. כמו כן, ניתן לבקש הנחה בתשלום בשל רישום שני אחים, הורה יחידני ועוד.
התעייפתם? גם הם - גם הילדים שלנו זקוקים לחופש אמיתי, כזה שלא עושים בו כלום. הכניסו בטבלה השבועית ימים של בהייה בתקרה ומנוחה לנשמה. גם בימים כאלו כדאי לשלב פעילות גופנית כל יום - סיבוב בפארק, סיבוב ארוך עם הכלב, משחקי תופסת משפחתיים ועוד.