אלרועי בן שבת, נער בן 13 מרעננה, שם קץ לחייו בשבוע שעבר לאחר שעבר הצקות, חרם, אלימות פיזית ואלימות מילולית שעודדה אותו להתאבד. קיללו אותו, גרמו לו להרגיש שאין לו מקום בעולם, ואף אמרו לו שלאף אחד לא יהיה אכפת אם הוא יתאבד.
בטוקבקים ברשת נשמעו קולות שונים: "ומי חינך את הנוער הזה? ממי לקחנו דוגמה? אתם אולי לא יודעים, אבל הורים לילדים בשכבה שלי מאיימים על מורים, צוחקים על תלמידים ביחד עם ילדיהם ומארגנים כנופיות נגד ילדים! אז לפני שעוד ילד יתאבד - תבדקו מה לא בסדר איתכם, וכן - אני בת 14... יש דבר כזה!”. תגובות אחרות קראו לפעילות ונקיטת עמדה: “צריך לקום ולעשות מעשה ולהפסיק לשבת בחיבוק ידיים. המדינה שלנו מתדרדרת, ואף אחד לא עושה כלום. מערכת החינוך צריכה להתחיל להיות פחות רכה עם התלמידים, וההורים צריכים להפסיק לתת לילדים שלהם גב במקרים כאלו, כמו שקורה הרבה פעמים. אם משעים ילד מבית הספר, הם לא צריכים לכעוס על המנהלת, אלא לתת לה גיבוי. נמאס!”.
הורים רבים שואלים את עצמם: כיצד נדע מה קורה עם ילדינו כשהם מחוץ לבית? ואפילו - האם חטאנו בחינוך, וילדינו יכולים להתעלל בילדים אחרים? בטור זה אתייחס לשני תחומים: מהי אחריות ההורים במצב כזה, וכיצד אנו יכולים לדבר על כך עם הילדים.

הפרה של המחויבות ההורית

בכנסת עסקו בשאלת אחריות ההורים בנושא אלימות ילדים כבר לפני כעשור. אפילו קיים מסמך שעוסק בהטלת אחריות משפטית על הורים בעקבות מעשי עבירות שביצעו ילדיהם הקטינים. המסמך הוכן לבקשת חבר הכנסת ישראל חסון, בעקבות ניסיון שלו לגבש הצעת חוק שתטיל עונשים של שלושה חודשי מאסר או קנס על הורה לילד שטרם מלאו לו 12 ונתפס מבצע, או מנסה לבצע, עבירות פליליות מסוימות. 
כיום, החוק בישראל איננו מכיר באחריות פלילית של הורים למעשי ילדיהם. עם זאת, ניתן להטיל אחריות נזיקית או הוצאות נוספות על ההורה בגין ביצוע עבירות פליליות על ידי קטין. כמו כן, החוק האמור גם מאפשר לבית המשפט לנוער לצוות על קבלת התחייבות, בערובה או בלי ערובה, מאת הורה הקטין בדבר התנהגותו של הקטין בעתיד.
יש מקרים שבהם ההורה, ברצון או ביודעין, היה מעורב בהתנהגות העבריינית של הילד ועודד אותה. לעתים ההורים בסיטואציות אלה אף סייעו לביצוע העבירה. למשל, תארו לעצמכם מקרה שבו בני משתף אותי שיש ילדים שמציקים לו, ואני אומר לו: “בוא, אקנה לך אלה - ותלך לבית הספר להחזיר להם”.
במקרים שבהם ההורה לא פיקח על הקטין כראוי ו/או נמנע מלנקוט פעולות אשר היו יכולות למנוע את ביצוע המעשים הפליליים על ידי הילד, מדובר בהפרה של המחויבות ההורית המוטלת על ההורה מכוח המוסכמות החברתיות והסדר הציבורי. 
שיחה עם הילדים - אקטואליה היא הזדמנות לפתוח נושאים עם ילדינו ולנהל שיחה. בדקו עם ילדיכם האם שמעו על התאבדותו של אלרועי. אם כן, איפה הם שמעו על כך? בדקו מה דעתם. שאלו אותם אם מישהו פוגע או מעליב אותם, ואם הם חלק מקבוצה שפוגעת באחרים. נהלו שיחה על מקרים שבהם הם צופים כיצד מתעללים בילד אחר, ומהם הצעדים שעליהם לנקוט.
נסו לנהל את השיחה ללא שיפוטיות, לתת להם מרחב לשיח. ייתכן שחלקכם עברתם חוויות לא פשוטות בילדות, ושיחה כזאת מציפה פחדים וזיכרונות. נסו לנתק עצמכם מכך לפני השיח עם ילדיכם.
דברו על קבלת השונה, על תחושת ערכיות, על דרך ארץ קדמה לתורה. בהצלחה.

אם אתם או מישהו קרוב חווים מצוקה קשה, אל תישארו לבד - עמותת ער"ן מעניקה שירות עזרה ראשונה נפשית מצילת חיים 24/7, באנונימיות ובאופן מיידי, לכל מצוקה נפשית. לקבלת סיוע נפשי חייגו 1201, ובאתר ער"ן - https://www.eran.org.il - בצ'אט, וואטסאפ, פורום, מייל ומסרונים