לפני כשנה החרימה המחלקה הווטרינרית בעירייה שני סוסים בשווי כ-70 אלף שקל, אחד מהם הוא סוס ערבי לבן ויקר ערך עבור בעליו, לאחר שלכאורה שוטטו ברחובות, אחרי שיצאו מחווה מקומית שבה היו אמורים להיות תחת השגחה. הסוסים נמסרו על ידי הווטרינרית העירונית להשגחה בחווה אחרת בתחומה המוניציפאלי של העיר ומאז נעלמו עקבותיהם. כעת, הסתיים הליך גישור בין בעל הסוסים לעירייה ללא הסכמות, זאת חרף הצעה כספית שהעבירה העירייה לפיצוי הבעלים, אחרי שבמהלך כל התקופה טענה כי פעלה כחוק ואינה חייבת בפיצוי. נכון לעכשיו, ההליך עובר לפתחו של בית המשפט.

פרקליטתו של בעל הסוסים עו"ד לבנת ביטון ציינה, כי "אחרי ההליך שלא צלח מבחינתנו, בבית המשפט ניאלץ לחשוף את כל הידוע לנו על הפרשה, והמדובר בפרטים שיעמידו את העירייה במבוכה לא קלה, ובמיוחד את השירות הווטרינרי העירוני, בראשות ד"ר תיקה בר-און. בעירייה הגישו בקשה למחוק אותה מכתב התביעה, לכאורה בהסתמך על סעיף המתייחס לרשלנות בתום לב, אולם אנחנו מתנגדים לבקשה ומבקשים לדחות אותה על הסף, שכן באמתחתנו ראיות המפריכות את טענות העירייה".

נציין, כי לפני כשנה חשפנו כאן את פרטי הפרשה אודות הסוסים, שנאספו על ידי נציגי השירות הווטרינרי והוחזקו במתחם השירות הווטרינרי כשלושה ימים, שבהם פנה בעלי הסוסים אל השירות הווטרינרי ושמח לדעת שהסוסים שלו נמצאים ברשות העירייה, לאחר שאלה נעלמו מהחווה שבה הושארו להשגחה. כשהגיע לאסוף את הסוסים ולהפקיד בחשבון העירייה תשלום בגין ימי האחסון, כפי שציינה בפניו נציגת השירות הווטרינרי, התברר לבעלי הסוסים, כי סוסיו נמסרו לאחר וכי אין בכוונת העירייה למסור את פרטיו. בהמשך התברר לבעלים, כי הסוסים הועברו הלאה לגורם בלתי ידוע.

גם פניית "המקומון פתח תקווה" לעירייה, בבקשה להשיב את הסוסים לבעליהם בתמורה לתשלום ימי האחסון, כפי שקובע חוק העזר העירוני, נתקלו בסירוב מצד השירות הווטרינרי שטען כי הסוסים נמסרו לגורם שלישי ואין בכוונת העירייה לחשוף את פרטיו. אלא, שבעלי הסוסים הצליח לאסוף פרטים ולחשוף מסמכים המעלים שורת מחדלים שביצעה לכאורה העירייה. מהמסמכים עולה, כי בעוד העירייה מגבה את גרסת הווטרינרית העירונית, אין לאף גורם בעירייה מושג אמיתי מה עלה בגורל הסוסים.

עתה מתברר, כי הסוסים יקרי הערך הושארו להשגחה בחווה בלתי חוקית, לפני שזו העבירה אותם הלאה לגורם אחר, בלתי ידוע. יצוין, כי לחווה לא היה רישיון עסק, שכן חל איסור להפעיל חוות סוסים בשטח עירוני. יותר מזה, החווה עדיין פועלת בשטח מוניציפאלי של העירייה, חרף העובדה שלאותה חווה אין רישיון עסק. עוד עולה מהמסמכים, כי מי שהתנגדה בפועל כבר בשנת 2015 למניעת מתן רישיון העסק לחווה זו היא הווטרינרית העירונית בר-און. נשמע מופרך? זו המציאות.

יתרה מכך, כבר ב-2015 דיווחה הווטרינרית העירונית לאגף רישוי העסקים בעירייה על סגירת החווה, לאחר ביקורת שנערכה לכאורה במקום. לא ברור כיצד קורה, ששבע שנים לאחר מכן אותו גוף ששלח את התצהיר על עסק סגור, משתף פעולה עם אותה חווה שאמורה להיות סגורה. גם על פי הרישומים בעירייה, החווה אליה הועבר הסוסים בשנת 2022 מוגדרת כעסק סגור, ולכן המהלך לכאורה פסול.

בשל כך, החליט בעלי הסוסים להמשיך את ההליך בבית המשפט ולעמוד על כך שהפיצוי יעמוד על סכום של עשרות אלפי שקלים, הרבה מעבר לזה שהציעה העירייה במעמד הסכם הגישור. מדוברות העירייה נמסר: "בשל העובדה שההליך מתנהל בימים אלה בבית המשפט, לא ניתן לפרט את תוכן הדברים, אך נדגיש כי העירייה פעלה על פי החוק."