בשבוע הבא ייצא לחופש הגדול גם ל' הלומד בכיתה ו' באחד מבתי הספר היסודיים בעיר. בתום החופש הוא יחל ללמוד בחטיבת הביניים כתלמיד שכבה ז'. שם, שוב יצטרך ל' להוכיח שהוא כמו כולם, למרות המום המולד שמלווה אותו מאז שהוא זוכר את עצמו. ילדים יכולים להיות רעים, והוא חש את זה על בשרו. המום, כלומר ידו הקצרה, גרם עד היום לילדים רבים להקניט אותו, לעתים בתמימות, לעתים ברוע. מפחי הנפש, אובדן הביטחון, המטענים שאגר עם השנים – כל אלה התפוצצו לפני בתחילת החודש באחת, לאחר שלדבריו הוקנט על ידי תלמיד כתה ג' בבית ספרו.

בתגובה, תקף ל' את הילד בחמת זעם, ברגע של אובדן עשתונות. הוא לקח אחריות על המעשה שעשה ואף הביע חרטה. לדבריו, אותו תלמיד כתה ג' תקף תלמיד אחר בבית הספר והיכה אותו בראשו. ל' מספר: "ניגשתי לתלמיד שהוכה ושאלתי אותו למה הוא לא מחזיר? למה הוא מפחד? ואז אותו תלמיד שתקפתי התפרץ אליי וניסה להשפיל אותי - "למה, מה אתה היית עושה במקומו? אתה עם היד שלך".

האירוע הזה לא התרחש בין כותלי בית הספר, גם לא בשעת הלימודים, אלא מתחת לבניין מגורים בדרך שעשו התלמידים מבית הספר לבתיהם. "לא יכולתי לספוג יותר את ההשפלה, אז הכיתי אותו. הרגשתי שמבחינתי זה יותר מדי, אז תקפתי אותו", מספר ל'. 

מ', אמו של ל', שמעה על הסיפור מבנה כשהגיע הביתה וכעסה עליו מאוד. "אני רואה את הדברים בחומרה", היא אומרת, "אבל חייבים לשים את הדברים בפרופורציה. הבן שלי הותקף. לפעמים למילה יש יותר משמעות ולא פחות עוצמה. זה נושא רגיש אצל הבן שלי, במיוחד כשתלמיד שקטן ממנו הרשה לעצמו לפגוע בו. הבן שלי מתעקש שלא הייתה ביניהם שום אינטראקציה אחרת, לא הייתה להם סיבה לריב, למעט הרגע שבו הוא ניסה לגונן על אותו תלמיד שהוכה".

"תפנית בעלילה"

למרות הניסיון הטבעי לגונן על בנה, יצרה מ' עוד באותו יום קשר עם הוריו של התלמיד שהותקף על ידי בנה, במטרה להתנצל ולהביע חרטה. "רציתי להסביר שאני רואה את האירוע בחומרה, ויחד עם זאת להציג גם את העמדה של הבן שלי, שסובל מהקנטות בשל המום המולד. לדאבוני, תגובת אביו של הילד הייתה מבחינתי לא ראויה. הוא אמר לי שכיוון שבנו הוכה, הוא לא מסכים להשפלה הזאת, ומבחינתו שני הבנים שלו רשאים להקניט את הבן שלי בכל דרך וגם לפגוע בו, והוא עומד מאחוריהם. ניסיתי להסביר לו שזה רק עלול להסלים את המצב, אבל הוא היה נחוש בעמדתו".

מה קרה מאז השיחה?

"עד לפני כשבועיים, כשבוע לאחר האירוע, אף אחד לא דיבר עם הבן שלי ולא ביקש לשמוע את הגרסה שלו, למעט המחנכת שביררה מה קרה. בית הספר התנהג כמי שנותן לאירוע הזה לגווע ולהיעלם, אלא שאז חלה תפנית בעלילה. ביום ראשון בשבוע שעבר התקשרה אליי המנהלת, ובשיחה שארכה כ-30 שניות, הודיעה לי שהבן שלי מושהה ליומיים, למרות שבבית הספר לא בדקו את כל פרטי האירוע ובעצם הם לא יודעים מה בדיוק קרה שם".

ככה מענישים ילד, בלי לבדוק?

"בדיוק כך. החליטו להעניש את הבן שלי שבוע אחרי המקרה, כשהוא כבר נמצא בתוך התהליך הטיפולי הפרטי שלו, מבלי שנערך איתו כל בירור, כשלא מאפשרים אפילו לנו להגיב. זה הוציא אותי מדעתי. שאיש לא יבין אחרת - אני לא מזלזלת באירוע התקיפה, אבל יש עוד צדדים לסיפור הזה, יש עוד נפגעים. המנהלת לא ממש ידעה מה לענות לי. נראה היה לי שזו לא הייתה החלטה שלה, אלא של המפקחת".

פנית למפקחת?

"פניתי, אבל היא התעקשה שלא להקשיב לי. בגלל זה אני פונה לתקשורת המקומית, כדי להעביר את המסר שלמטבע יש שני צדדים. כדי שגם הצד שהקניט, השפיל, העליב והתסיס יישא בעונש".

בדיקת שערך "המקומון פתח תקווה" העלתה, כי ההחלטה על השעייתו של ל' התקבלה לכאורה בהליך לא מקובל ולא חוקי, מבלי שגורם מוסמך בבית הספר ובפיקוח ישמע את גרסת החשוד בתקיפה לכאורה. עוד עולה, כי בעקבות דרישת האם לקבל את דוח הפעולה של האירוע, הועבר אליה דוח, הנושא לכאורה את חתימת ידה של מנהלת, מיום ה-11 ביוני 2023. בדוח מצוין כי האירוע לא היה בשטח בית הספר ולא בשעות הלימודים. כמו כן מציין הדוח, כי בתום בדיקה עם המעורבים, הוחלט להשעות את בנה ליומיים.

חשוב להדגיש, עד כתיבת הדוח לא התבצעה כל בדיקה עם ל' בחשד לתקיפת ילד אחר, למרות הנטען בדוח הפעולה. יתרה מכך, העובדה שהאירוע התרחש שבוע קודם לכן, ובאותו מועד לא נרשם דו"ח אירוע, מעלה חשד כי מדובר בדו"ח שנכתב בדיעבד, עם רצף של אי דיוקים. 

מ' לא ויתרה. היא פנתה למשרד החינוך וביקשה תשובות. בעקבות הפנייה, קוצרה ההשעיה ליום אחד. ל' חזר לבית הספר, לא לפני שהמבקרת הבהירה כי קיצרה את ההשעיה לא בשל הלחץ והפניות אליה, אלא לאחר בדיקה מיוחדת. "אתם הורים מדהימים ואין לי טענה נגדכם", ציינה המפקחת בשיחה עם מ'. "חשוב לי שלא תחשבו לרגע שאני פוסלת את טענות בנכם, אבל העובדה שהוא הרים יד חייבה תגובה מבחינתי, גם כשהדברים התרחשו בדרך מבית הספר הביתה".

"היה חשוב לי שהצדק ייעשה בסיפור הזה. אם ההשעיה הייתה נמשכת, היא הייתה גורמת לבני מפח נפש. רציתי שהוא ייצא עם טעם טוב מבית הספר היסודי, ולא עם כתם מכוער", מסכמת מ' את רצף האירועים שהוציא אותה משלוותה בשבועות האחרונים.

ממשרד החינוך נמסר, כי "בתום בדיקת העניין, הובהר כי תלמיד מכיתה ו' היכה תלמיד מכיתה ג' ועל כך קיבל עונש השעיה ליום מבית הספר. יצוין, כי האירוע התרחש בדרך חזרה של התלמידים מבית הספר.לביתם. למרות כל הנסיבות, מן החובה לטפל בכל אירוע אלימות, ואין לעבור עליו לסדר היום. ככל שיעלה מידע נוסף נגד תלמידים שהיו מעורבים באירוע, שהפעילו אלימות פיזית או מילולית, הרי שהדברים יבדקו במלא חומרת העניין".

מדוברות העירייה נמסר: "עיריית פתח תקווה משקיעה תקציבים רבים לטובת קידום תוכניות ייעודיות שמטרתן למגר את האלימות בתוך מסגרות החינוך העירוניות. העירייה מקדמת פעילויות בנושא גם במסגרות הבלתי פורמאליות, לצד הסברה משמעותית. בעירייה רואים בחומרה רבה כל מקרה אלימות ופועלים במקרים פרטניים, בשיתוף הגורמים האמונים על הנושא במשרד החינוך ובבתי הספר. לגופם של דברים, מבדיקה מול בית הספר עולה תמונה שונה, שאינה חד-ממדית. בכל מקרה, הנושא מטופל באופן מקצועי על ידי כלל הגורמים הרלוונטיים והורי התלמידים המדוברים."