מה מניע את העירייה דווקא בימים אלה, למהר ולחתום על הסכם פשרה לרכישת קרקע שעל שטחה בנויה ישיבת כפר גנים הישנה, ברחוב יד הבנים בשכונת בת גנים, ועוד בסכום העולה על 20 מיליון שקל? ואיך קורה, שאותה קרקע כבר הובטחה למוסדות נועם, במטרה להעביר את בית הספר של העמותה מצומת דגל ראובן-צה"ל לשכונה השקטה? ולמה העירייה לא מעבירה את ההצעה לאישור משרד הפנים ופועלת, לכאורה, באמצעות הסכם פשרה, שיקבל תוקף של פסק דין בבית המשפט, במהלך שיעקוף את משרד הפנים? ומה כל כך נחוץ להנהלת העירייה ולעומד בראשה להעביר את האישור כבר בישיבת המועצה הקרובה, חרף העובדה שהמסמכים הרלוונטיים הועברו לחברי המועצה, בהם חברי האופוזיציה, רק ביום בחמישי האחרון, כשישיבת המועצה תוכננה ליום שני, פחות מעשרה ימים כנדרש בחוק.

השאלות הללו מעסיקות את חברי האופוזיציה אורי אהד וגנאדי בורשבסקי, שמתכווננים לעתור נגד ההליך, ובשלב ראשון לדחות את הדיון במועצה, עד שיונחו בפניהם כל המסמכים הקשורים לעסקה ולרעיון שעומד מאחוריה. חשוב להדגיש, כי השאלות הללו מתבקשות בעיקר נוכח העובדה, שמתחם ישיבת כפר גנים הוא מעשה חלם מתמשך, שתחילתו בשנות ה-90 ולשיאו הגיע בשנת 2001, עם חתימת הסכם ההתקשרות הראשון בין העירייה לעמותה שניהלה את הישיבה אחרי הסתבכותו של הרב נחמן צוקר מנהל הישיבה.

כאן המקום לציין ולהדגיש, כי מדובר בקרקע המופיעה בטאבו כפרטית, אבל יועדה לשימוש עבור הקמת מבנה ציבור. נשמע מופרך? בדיוק כמו כל מה שקרה במהלך 22 השנים האחרונות, ועל חלק לא מבוטל כבר מתחנו ביקורת בעבר, מימי גיורא לב, דרך איציק אוחיון, איציק ברוורמן וראש העירייה הנוכחי רמי גרינברג. בקדנציה הנוכחית, פעלה העירייה לביצוע הפקעה לכאורה של חלק מהשטח, ובסיומה היא נאלצת לשלם סכומים אדירים ואף לאשר הקמת קוטג'ים על שטח של 1.25 דונם, שעליו נמצא היום מגרש כדורגל קטן ומספר מבנים יבילים, בניגוד לייעוד של הקרקע הרשום למגורים. 

עכשיו, עם ההסכם העתידי החדש, שבעירייה בחרו להפנות לפתחו של בית המשפט ולא דווקא למשרד הפנים, תשלם העירייה יותר מ-20 מיליון שקל, בנוסף לחלקה של הקרקע שתמכור עמותת כפר גנים לגורמים פרטיים בסכום הנאמד בכ-12 מיליון שקל - עסקה מצוינת לעמותת כפר גנים, שתשלשל לקופתה הדלה יותר מ-30 מיליון שקל. ומה ייצא לעירייה מזה? כמעט כלום. בעירייה טוענים, כי הקרקע מיועד להקמת מוסד חינוכי, על חשבון החזרת השטח והמבנה בצומת הרחובות דגל ראובן וצה"ל.

חשוב להזכיר לפרנסי העירייה, כי השטח במתחם צה"ל ודגל ראובן, בחלקו האחורי של מוסד גבעת השלושה, הופקע מבעלות עיריית תל אביב, ולכן לא בטוח שהייעוד שמתכננת עבורו העירייה עונה לייעוד שמופיע בתב"ע, ומשכך לא מן הנמנע שעיריית תל אביב תדרוש אותו בחזרה, או לפחות תעביר מסר כזה.

המפץ הגדול

במסמך שהעבירה העירייה לחברי המועצה ביום חמישי האחרון, היא מנסה לשחזר עבור החברים את השתלשלות העניינים בנוגע לקרקע ולישיבה, בעיקר סביב כספים שהשקיעו העירייה מחד ועמותת כפר גנים מאידך, לימים כפר הרואה, וכן על חלקה של העירייה בבעלות ועל הסכם שכירות לא מובן שנחתם בעבר, ובעטיו שילמה העירייה גם דמי שכירות עבור השימוש, לאחר שנתנה למוסד אחר להתאכסן במקום. במסמך שהעבירה העירייה, מפורט ההסבר לדמי השכירות. 

לטענת העירייה, "בשנת 2010 ביקשה העירייה משיקולים פדגוגיים, ולאחר שעמותת כפר הראה נקלעה לקשיים כלכליים, להעביר את הפעלת הישיבה התיכונית מעמותת כפר הראה לעמותת "נשי אמי"ת", המפעילה רשת מוסדות חינוך בציבור הדתי-לאומי. ביום 28.12.10 הפקיעה העירייה 767 מ"ר מחלקה 26 בגוש 6715 לייעוד שב"צ (מתוך 2,046 מ"ר ,( והעמידה על השטח מבנים יבילים ככיתות לימוד.

"עמותת כפר גנים, באמצעות רוב חבריה, שהם נציגי עמותת כפר הראה, לא שבעו נחת מהעובדה שהעירייה הפקידה בידי רשת אמי"ת את ניהול הישיבה התיכונית והחלו לדרוש מהעירייה דמי שכירות. לנוכח זאת, נחתם בין העירייה לעמותת כפר גנים בשלהי שנת 2011 הסכם שכירות בלתי מוגנת. העירייה, שחששה מכך שהעמותה תמנע את הפעלת הישיבה התיכונית, למרות שכל מטרתה ומהותה היא קיומה של ישיבה התיכונית, הסכימה לחתום על הסכם השכירות, תוך שנקבעו בחוזה דרכי התחשבנות. בעקבות מחלוקות באשר לתשלום דמי השכירות, הגישה עמותת כפר גנים כנגד העירייה שלוש תביעות כספיות וכן תביעות לפינוי" .

זה היה המפץ הגדול שהוביל את העירייה בעבר להליך הוצאתה של הקרקע למכירה. חשוב לציין, שאף אחד מראשי הערים בעבר לא פעל לרכישת הקרקע, וב-2018 נקלעו הצדדים למשבר אמון והליך המכירה נפסק. עוד מצוין במכתב ההסבר לחברי המועצה: "עם חילופי השלטון בעירייה, מונו לוועד המנהל נציגי העירייה - ראש העירייה ומנהלת אגף נכסי העירייה. עם זאת, החלטות שונות של העמותה התקבלו לרוב בדעת רוב של נציגי עמותת כפר הרואה, כנגד עמדת המיעוט של העירייה.

לאור מצוקת המקום של ישיבת כפר גנים, והצורך בבינוי נוסף ובקבלת תקציבים ממשרד החינוך, החליטה העירייה להפקיע את הקרקע עליה פועלת הישיבה ושלחה הודעות הפקעה לעמותה. העמותה התנגדה בתחילה לביצוע ההפקעה, אך במסגרת תביעה לתשלום פיצויי הפקעה, נסוגה מהתנגדותה, אך התנתה את סיום ההליכים בתשלום פיצויי הפקעה בהתאם לדו"ח שמאי מקרקעין שמונה על ידי ביהמ"ש, שקבע כי שווי ההפקעה בסך 20.5 מיליון שקל יועבר עד למועד ה-6 ביוני 2021, בתוספת מע"מ וכן, כי העירייה תסתלק מחברותה בעמותה.

לסיכום נכתב, "בישיבה שהתקיימה ביום 13 ביולי 2023, בהשתתפות ראש העירייה, גזברית העירייה ומנהלת אגף פרויקטים ומנהלה, מנהלת אגף נכסי העירייה ויועצים משפטיים חיצוניים, סוכם כי העירייה תסכים להסתלק מחברותה בעמותה ומכוחה למנות 30% מחברי ועד העמותה. לנוכח  העובדה, שבעבר השקיעה העירייה כספים, שחלקם הוגדרו כהלוואת בעלים, תבחן העירייה מול עמותת כפר גנים את ההיבטים הכספיים בטרם ההסתלקות הסופית, ככל שזו תאושר על ידי מועצת העירייה. בהתאם לחוות הדעת של עו"ד אבינועם פרץ, ממשרד פריש-שפרבר-ריינהרץ, יש לקבל את אישור המועצה להחלטת העירייה, לוותר לחלוטין על כוחה למנות חברים בוועד המנהל של העמותה".

בניגוד לפקודה

חבר המועצה ויו"ר  אופוזיציה אורי אהד: "לצערי הרב, בניגוד להוראות הפקודה, הקובעת כי נושאים כספיים וחוזיים יועברו לעיון חברי המועצה לכל הפחות עשרה ימים טרם הדיון, הרי שנושא זה הועבר לחברי המועצה בפרק זמן של פחות מעשרה ימים. בנוסף, לא צורפו כל תימוכין וסימוכין למופיע במכתב מנהלת אגף הנכסים. כידוע, במהלך הקדנציה האחרונה נמנעה על ידי ראש העירייה הגעתם של אנשי מקצוע ומתן מענה לשאלות חברי המועצה, גם זאת בניגוד לפקודה. לפיכך, אני מתנגד להעלות נושא זה לדיון". 

רמי גרינברג ראש העירייה הודף את הטענות. לדבריו, העירייה צריכה לקבל הערכה על פעילותה בנושא. "קודם כל, צריך לברך שבניגוד לעבר, כשהעירייה מכרה שטחים חומים שלה, אנחנו נוהגים הפוך ורוכשים שטחים לטובת העירייה. כך רכשנו את השטח של עמל א', ואנחנו הולכים להקים שם בתי ספר. כך רכשנו גם את השטח של מעלה הזיתים במטלון. אנחנו עושים פעולה הפוכה רוכשים שטחים לטובת העיר. זאת החוכמה ועל כך צריך לברך. מעבר לכך, אנחנו חייבים לרכוש את השטח, כי יש פסק דין שמחייב את העירייה להוציא מהשטח הזה את ישיבת כפר גנים.

"כיוון שבמשרד החינוך עיכבו את העברת התקציב להקמת ישיבת כפר גנים, אנחנו חייבים לרכוש את הקרקע, כדי לאפשר את הישארותה של ישיבת כפר גנים במקום, למרות שאנחנו לא יודעים מתי תסתיים הקמת הישיבה החדשה. חשוב לזכור, שיש במקום בית ספר לאוטיסטים. אחרי שנרכוש את השטח, נקים בו מוסד חינוכי".