המשטרה עוד לא קרובה לסיום חקירת ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג, החשוד בעבירות של שוחד, מרמה והפרת אמונים, אך נראה שחוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה עושים כל מאמץ כדי להשלים ולמצות את החקירה, לפחות בכל הקשור לעבירות שלגביהן עלול להתקיים חשד לשיבוש. זו גם הסיבה, שבעטיה המשטרה לא ערערה על החלטת בית משפט השלום בראשון לציון, לשחרר את גרינברג למעצר בית עד ליום חמישי הקרוב, ולהימנע מלאסור עליו להמשיך ולנהל את ענייני העיר והעירייה. 

ארבעה ימים אחרי ששוחררו למעצר בית בתנאים מגבילים, לאחר כשבוע במעצר, זומנו ביום שני ראש עיריית פתח תקווה רמי גרינברג ומנכ"ל העירייה יניב בניטה למשרדי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלוד, להשלמת חקירה, במהלכה גם התקיים עימות ביניהם. במהלך העימות, ניסו שני החשודים המרכזיים בפרשה שלא לנגח זה את זה, והחוקרים התמקדו בשאלות נקודתיות, חלקן מתוך הקלטות שמצויות בידי החוקרים, אחרי שנתיים של חקירה סמויה.

גורם בכיר המעורה בפרטים: "יש לנו ראיות נכבדות נגד ראש העירייה והמנכ"ל, אבל למול העובדה שאנחנו לא רוצים להיחפז בחקירה, אנחנו גם לא מעוניינים להיכנס לעניין של עינוי דין, ולכן הצוותים מבצעים עשרות פעולות חקירה מדי יום, כדי למצות את החקירה בצורה מכובדת. אנחנו רואים למול עינינו שמדובר בראש עירייה, ולכן מגלים רגישות יתרה, אולם יש צורך לרדת לרזולוציות וזה יימשך מספר שבועות, עד שנגבש ראיות מוצקות, שיצטרפו לסיכום החקירה, בדרך אל הפרקליטות".

אל מול ההצהרה הזאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה, שבחקירה כזאת, המתייחסת לראש אחת מחמש הערים הגדולות בישראל, עומדים על כף המאזניים גם לא מעט אגו ויוקרה. המשטרה לא תהיה מוכנה לספוג מפלה נוספת, כמו זו שאירעה בתום חקירת ראש עיריית נתניה מרים פיירברג, שהתפרסה על פני כשנתיים, אך לא הצליחה לגבש תשתית ראייתית, שתוביל להרשעתה. חרף עמדתה של היאח"ה ואגף חקירות ומודיעין של המשטרה, החליטה הפרקליטות כי בעניינה של פיירברג, כי אין מקום להגשת כתב אישום, ותיק החקירה בעניינה נגנז. 

במשטרה איש לא יהיה מוכן להודות שמקרה פיירברג הוא חרב על צווארה של היאח"ה, ואיש לא ייתן שתונחת על צווארה שנית. עם זאת, גם בפרקליטות לא ימהרו להגיש כתב אישום, אלא אם בסופו של הליך, יימצא כי קיימים סיכויים גבוהים להרשעה.

אחד החשודים המרכזיים בפרשה הוא איש העסקים רון עומיסי, שבדיון הראשון בבית המשפט הציע, באמצעות פרקליטו, לשמש כעד מדינה, אך בדיון לאחר מכן נטען מטעמו, כי הוא סובל מבעיה נפשית. במצב כזה, נאלצת המשטרה לוותר על עומיסי כעד מדינה, אך דורשת ממנו לספק לחוקרים את ראיית הזהב.

נזכיר, שהמשטרה אינה יכולה להעביר המלצות בתיקים שהיא חוקרת, אלא רק דו"ח סיכום, שבו מפקד היחידה מצרף את עמדתו ומצביע על ממצאי החקירה. מי שבסופו של הליך יצטרך להכריע האם מדובר בחקירה שגיבשה תשתית ראייתית המצדיקה הגשת כתב אישום זו הפרקליטות. אם יוחלט כך, ייקראו ראש העירייה והחשודים הנוספים לשימוע בטרם יוגש כתב אישום בעניינם. את ההחלטה, תקבל הפרקליטות רק לאחר מיצוי החקירה, וככל שיידרש, יבוצע השלמות.

מצעד הנחקרים, המתושאלים והעדים שהגיעו ליאח"ה בשבוע האחרון מעיד על פרשה סבוכה ועל זרועות התמנון שפרסו חוקרי היחידה, במטרה להפוך כל אבן בכל הקשור לתקופה שקדמה לבחירות ולדוח, שהוגש לכאורה ליו"ר ועדת הבחירות ולאחר מכן גם למבקר המדינה. מאידך, החוקרים מעוניינים לסיים את החקירה בחשד לשיבוש, עוד לפני שיסתיים מעצר הבית של גרינברג, ביום חמישי הקרוב.

לאחר התלבטות ובחינת הצרכים, בחרו חוקרי היאח"ה שלא להגיש ערעור על החלטת בית משפט השלום בראשון לציון, לשחרר את גרינברג למעצר בית ולאפשר לו להמשיך ולנהל את ענייני העירייה והעיר. במהלך הדיון, שהתקיים ביום חמישי שעבר, אימץ השופט גיל גבאי את עמדת סנגורו של גרינברג עו"ד עופר ברטל, ודחה את בקשת הצוות החוקר להרחיק את גרינברג מכל מתקן עירוני למשך 45 יום, וכן לאסור עליו לנהל את ענייני העירייה. בית המשפט ציין, כי לא מצא ראייה לעבירת שוחד שבוצעה במהלך כהונתו של גרינברג, והשוטרים לא הכחישו שאכן הערכת בית המשפט מוצדקת.

אלא, שבמשטרה לא רואים פער משמעותי בין עבירת שוחד שבוצעה לכאורה בתקופה שקדמה לבחירות לבין עבירת שוחד של גרינברג כראש עירייה מכהן. שוחד הוא שוחד. לא בכדי מגיעים למשרדי היחידה כמעט כל מי שהעבירו לגרינברג תרומה ושמם מופיע בדו"ח שנמסר לוועדת הבחירות. במשטרה רוצים לאמת כל תורם עם סכום התרומה, כדי לגבש עמדה בנוגע לממצאים שעלו עד כה בחקירה. "אנחנו עוסקים בעיקר בתקופה שלפני הבחירות", מציינים במשטרה, "כי בזכות מה שקרה לפני הבחירות, גרינברג זכה בראשות העירייה".

איך שלא נסתכל על זה, מדובר בפרשה במוסיפה עוד כתם על בניין העירייה, העיר והתושבים, אחרי כמה פרשיות שאירעו בעיר בעבר. יחד עם זאת, יש לא מעט אזרחים, ועדי שכונות ופעילים, הרוצים שהסאגה תסתיים והעננה מעל לראשו של ראש העירייה תתפוגג. "זו תהיה אבדה גדולה לעיר אם גרינברג יקבל כתב אישום ולא יוכל להתמודד", אומרים תושבים שנחשפו לפרשה. "אותנו לא מעניינים הפרטים, הוא מבחינתנו ראש העירייה הכי טוב שצמח לנו בעיר ב-30 השנים האחרונות, וזה מה שחשוב. לכל לאחד יש קופת שרצים, זה חלק מהפוליטיקה", הם אומרים.  

לסיכום נציין, שחקירת פרשת "תקווה לטוב", כפי שמכנים אותה ביאח"ה, אינה קשורה ישירות לחקירה שעסקה בעבירות איומים, סחיטה באיומים, ניצול לרעה של כוח המשרה והפרת אמונים - פרשה שעסקה בתלונה שהגיש בשעתו פעיל הציבור ירון קדושים. 

בעוד החקירה הראשית נפתחה לפני כשנתיים, במהלכן ביצעו החוקרים האזנות סתר ומעקבים אחר חשודים, בהם ראש העירייה גרינברג, מנכ"ל העירייה יניב בניטה ואיש העסקים רון עומסי - החקירה הנוספת נפתחה לפני כשנה, עם הגשת התלונה על ידי קדושים. לטענתו, ראש העירייה, באמצעות גורמים מטעמו, דרש ממנו להפסיק לבקר אותו ברשת, אחרת יגרום לכאורה לפיטוריה של רעייתו, שבאותם ימים הועסקה כמנהלת מעון בעמותה חרדית. לטענת קדושים, בעקבות הפסקת העברת התמיכות לעמותה, נאלצה רעייתו להתפטר, מה שמבחינתו היווה חציית קו אדום.

נשאלת השאלה, האם המשטרה תצליח לסיים את החקירה עד לפני הבחירות, והתשובה על כך היא בהחלט כן. האם תתגבש ההחלטה בפרקליטות בנוגע לממצאי החקירה? כאן הסיפור שונה. אם יוגש כתב אישום, ייתכן שגרינברג יצטרך להתמודד בבחירות עם עננה לא פשוטה מעל ראשו. מאידך, אם יוחלט לגנוז את התיק, נראה כי גרינברג יזכה בבחירות בפער עצום, שכן הוא זוכה לפופולריות בעיר. כך או אחרת, נראה שהמרוץ לראשות העירייה יזניק לזירה הפוליטית מועמדים, שעד היום לא העזו להציף את שמם.