"ילדינו אינם הפקר", זועמים הורים לילדים מהחינוך המיוחד, שהתקבצו מתחת לבניין העירייה, במחאה על הכוונה לקצר את יום הלימודים במערך החינוך המיוחד בשעה וחצי. במקום שהלימודים יסתיימו בשעה 16:45 הם יסתיימו בשעה 15:10. 

"זו החלטה הרת אסון עבורנו", אומרים ההורים. "מה נעשה עם העבודה שלנו? חלקנו משפחות חד-הוריות, וממילא נטל האחריות נופל עלינו, אז איך קורה שרשות מקומית בסדר גודל של פתח תקווה, מודיעה לנו שלושה ימים לפני פתיחת שנת הלימודים על החלטה כזאת? מה אנחנו אמורים לעשות?". 

לאחרונה העביר משרד החינוך העביר הנחייה, כי לנוכח מחסור בסייעות ובגננות, הוא לרשויות לקצר את יום הלימודים, אולם הותיר בידי הרשויות את הסמכות לפתור את הבעיה. "מדוע העירייה לא נערכה לפתרון?", שואלים ההורים. "איך יעלה על הדעת, שברשויות אחרות, כמו נתניה וראשון לציון, מצאו פתרון ואצלנו לא? למה, כי זה לא סקסי לטפל בחינוך מיוחד? כי זה לא מצטלם טוב?", תוהה מיכל פופבסקי. 

אם נוספת מתרעמת: "אם אצטרך להישאר בבית ולא לעבוד, גם ראש העירייה רמי גרינברג לא יעבוד. אי אפשר רק להצטלם ולהגיד עשינו', ובזמן אמת, שום דבר לא נעשה באמת. עלינו מוטלת האחריות לגדל את עלינו במסגרת החינוך המיוחד, ועל העירייה לדאוג למסגרות הללו במלואן. 

"אם המערכת הממשלתית ומשרד החינוך כשלו, למה העירייה לא דאגה למצוא פתרונות? לא יעלה על הדעת, שיציפו בפנינו את הבעיה רגע לפני שפותחים את שנת הלימודים. למה לפגוע בכל כיתות החינוך המיוחד בעיר, במקום לנסות ולמזער נזקים. הורי הילדים ב-36 כיתות גן קיבלו מהלומה לפרצוף, ואין לנו אפשרות להתמודד. יפטרו אותנו ממקומות העבודה שלנו, ונהפוך לנטל הרבה יותר גדול על החברה ועל הרשות. זה בלתי נסבל".

יבגניה גלוחמן, אם לילד בן שלוש על הרצף האוטיסטי: השנה הבן שלי צפוי להיכנס לראשונה לגן תקשורת, לאחר שלפני כן היה שנתיים במעון יום שיקומי. לפני מספר שבועות, התחילו הפרסומים הראשונים על כך, שלפי הנחיית משרד החינוך, לעיריות תינתן האפשרות לקצר יום לימודים בגנים ובכיתות תקשורת. ביום ראשון, לאחר שהגננת החדשה יצרה איתי קשר, התברר שזה המצב, והגן שהבן שלי מיועד ללכת אליו יפעל עד השעה 15:10 בלבד".

לדבריה, "מיותר לציין, שקבלת בשורה שכזו ימים ספורים לפני פתיחת שנת הלימודים, מהווה מכה קשה לכל הורה עובד, שצריך להתארגן בפחות משבוע ימים למצב החדש. מדובר בפגיעה אנושה בהורים עובדים, שמטבע הדברים כוללת בתוכה פגיעה ביכולת ההשתכרות שלהם ולעזור לילדיהם. ילדים מיוחדים זקוקים לטיפולים גם מחוץ לשעות הגן, ואלה עולים סכומי כסף נכבדים ביותר.

"זוהי גם פגיעה חמורה בנשים, שלרוב נושאות בנטל העיקרי של הטיפול בילדים. בסופו של יום, זוהי מכה למשק כולו, כי כל הורה שיכולת ההשתכרות שלו נפגעת וכל ילד מיוחד שלא מקבל את מירב הטיפולים, עלולים להפוך לנטל על משלם המסים ולהכביד על הרווחה בעתיד. אני ועוד הורים רבים מרגישים נואשים מהסיטואציה, ומבקשים שהקול שלנו יישמע ושהעניין יטופל בדחיפות. למה פתח תקווה חריגה מיתר הערים בארץ, שבהן נמצא מענה? כנראה שנרדמתם בשמירה. אתם פוגעים בכושר ההשתכרות שלנו ועושים אפליה לילדי החינוך המיוחד".

יו"ר ועד ההורים העירוני אנה נבות: "פגיעה כזאת היא הרסנית. אני מדברת עם הורים מאז שיצאה ההודעה, ואנחנו מנסים למצוא פתרונות מול הרשות ומול משרד החינוך. ראש העירייה אישר תוספת תקציב לגננות שיישארו עד חמש, אך אין מספיק גננות, ובימים האחרונים נעשית פניה של האגף לסייעות החנ״מ, כדי שיישארו עוד שעתיים ויקבלו תוספת מכובדת בשכר. עם זאת, עד כה אין היענות, וכך גם  בעוד ערים, שגם הן נמצאות ללא כוח אדם, כמו תל אביב ומודיעין. תל אביב יצאו בהצהרה שהכל כרגיל, ואז הבינו את גודל הבעיה של מחסור בצוותי החינוך. לא נפסיק לנסות, עד שיימצא פתרון. זה קורע את הלב, שפוגעים בילדים. בנוסף, הפגיעה בהורים היא קשה והרסנית. משרד החינוך חייב לפעול לתקן את המעוות".

גרינברג ירד אל ההורים וטען בפניהם, כי ההחלטה הייתה של משרד החינוך, והיא התקבלה למצער בימים האחרונים, לנוכח מחסור בגננות ובסייעות. "העירייה עושה הכול כדי למצוא פתרון ולאתר סייעות וגננות. אנחנו מכפילים את המשאבים ואת שכר העובדים, כדי שיהיו כאלה שיסכימו להירתם למשימה, אבל ללא הצלחה בינתיים. אני מוכן לשלם, אבל כסף הוא לא הבעיה במקרה הזה. פתחנו שישה גנים חדשים לחינוך המיוחד, ואנחנו נותנים מענה לאוכלוסייה רחבה ביותר, לכן אין מה לטעון כלפי העירייה. אני מקווה שעד ראשית השבוע הקרוב, הנושא יבוא על פתרונו. אנחנו עושים את כל מאמץ שכך יהיה".

מהעירייה נמסר: "משרד החינוך הוא המעסיק והמפעיל של הגננות במדינת ישראל, ובשנים האחרונות הוא מתמודד עם קושי בגיוס גננות בכל הארץ. בשבוע שעבר התקבלה החלטה במטה משרד החינוך, לפיה גני התקשורת בפתח תקוה יפעלו במתכונת מקוצרת עד השעה 15:10, לנוכח מחסור בגננות. מרגע קבלת ההודעה, דרשנו ממשרד החינוך לתת מענה מקצועי עד השעה 16:45, כפי שהיה עד כה, ובמקביל המשכנו בהיערכות לפתיחת שנת הלימודים באופן מיטבי.

"העירייה מנסה לבחון חלופות, על מנת להאריך את יום הלימודים ולהקל על ההורים, כולל הצעה לגננות, לעבוד עבודה נוספת במימון העירייה, על מנת לצמצם את המחסור. העירייה מוכנה להשקיע משאבים כספיים ואחרים, אך בפועל נדרשת הסכמת הגננות, שהן עובדות משרד החינוך. אנו מודעים לקושי עבור ההורים, ולכן העירייה ממשיכה במאמצים לגייס כוח אדם חלופי ולא חוסכת במשאבים לטובת כך. במידה ויהיה שינוי, נשוב ונעדכן".