כשילדים בני גילו מחפשים להשתמט מהלימודים, רצים ברחובות או משקיעים בכדורגל, נמרוד בידס בן ה-10, תלמיד כתה ה' בבית הספר ביאליק, חולם על פצצות וכורים אטומיים. את פשר החלום הוא מסביר בחדות ובהחלטיות רבה: "אני רואה את עצמי עוסק בעתיד במדע ופיזיקה", והוא מתכוון לזה בשיא הרצינות.

בינתיים, בשעות הפנאי שלו, הוא מטיס טיסנים ממונעים, וגם בתחום הזה כבר הספיק לכבוש את המקום הראשון, כיאה למי שחולם הכי רחוק והכי גבוה. אה, ויש לו עוד תחביב - רכיבה על אופניים. וכשאלה הנתונים, בכלל לא מפתיע שבידס עבר את השלב השני של מבחני המחוננים והתברג למקום החמישי בתחרות הארצית "תחבורת העתיד", כשהוא מייצג בגאווה את פתח תקווה, את בית הספר ביאליק ואת מחוז תל אביב במשרד החינוך, כיחיד שהגיע לשלב הזה של התחרות. בדרך הוא גבר על גדולים ובוגרים ממנו, תלמידי כיתות ט'. העבודה שלו עסקה בהנעה המבוססת על היתוך גרעיני, שזה התחום החם ביותר כיום בפיזיקה. 

בידס הצעיר תכנן והציג את ספינת העתיד שלו, כלי שטיט שאינו מזהם, בפני פורום הבוחנים, שטח את יוזמתו בפני גדולים ממנו ועשה זאת במקצוענות ובחינניות כובשת, תוך הצגת ידע מרשים. "במסגרת היוזמה, הציעו התלמידות והתלמידים תכנון הנדסי של רכב העתיד, שישקף תחבורה נקייה לפי עקרונות של התייעלות באנרגיה ושימוש באנרגיה מתחדשת. תחבורה שתביא להקטנת פליטת גזי חממה לאטמוספירה ותתרום להקטנת התחממות כדור הארץ", כתבה מנהלת בית הספר רינת אלמוזלינוס רופא והוסיפה: "עלינו לשלב השלישי, בזכות נמרוד בידס מכיתה ה'1 שמייצג את קבוצת תלמידי כיתות ה'".

מתברר שנמרוד, שעוד שנתיים וחצי יחגוג בר מצווה, חוקר את הנושא מאז שהיה ילד, עד כמה שזה נשמע מוזר כשמדובר בבן עשר. "תמיד התעניינתי בפצצות אטום, בפצצה על הירושימה, בכורים אטומים שיש בעולם ואני די מכיר אותם. מגיל אפס אני על הנושא הזה, שבאמת מלהיב אותי".

מה גורם לילד בן עשר לעסוק בפצצות אטום והתייעלות אנרגטית?

"העובדה שיש בזה חומר נפץ. אני מאוד אוהב את נושא הפיצוץ וכמובן הכוח". אביו, גיל בידס, שמלווה אותו לכל מקום, מוסיף: "הילד אוהב את העוצמה של הטבע".

נמרוד, לאיזו מגמה אתה שואף להגיע? 

"מבחינתי זה ברור. אני אלך לכיתת מדעים. יש ילד בן 12 וחצי שהקים כור אטומי בבית וזכה בפרס. אולי גם אני אבנה", הוא אומר ומצליח להדאיג את אביו. "הוא לא יבנה אצלנו בבית כור אטומי", ממהר האב להרגיע.

בתחרות נראה היה מוזר כשאתה, הצעיר, מסביר לגדולים על התוכנית המדעית שלך ואף מצליח להרשים אותם. לא חששת?

"פחד פחות, אבל התרגשות כן. אני אוהב את זה".

איך החברים מתייחסים לתחביבים שלך?

"יש כאלה שמפרגנים ויש כאלה שפחות. תבין, אני חופר לחברים בבית הספר כבר המון זמן, אז יש את אלה שאוהבים אותי והתרגלו, ויש אחרים שזה מטריף אותם אבל הם יתרגלו".

לצורך עבודתו, יצר בידס הצעיר קשר עם מי שמנהל ניסויים בהיתוך גרעיני מטעם הממשל בארצות הברית והשקיע לא מעט בחקר הנושא. בתחילת התחרות הוא התמודד מול עשרות משתתפים בגילו וגדולים ממנו וזכה, כאמור, במקום החמישי. כך כתבה עליו המחנכת שלו, שהיא גם סגנית מנהלת בית ספר ביאליק: "הורים יקרים, במסגרת פתיחת תחרות 'תחבורת העתיד', נמרוד ייצג את כיתתנו ואת בית הספר במיזם וזכה במקום החמישי והמכובד בתחרות שבה השתתפו נציגי עשרות בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים בארץ. גאווה אמיתית. ברכות לנמרוד על הישגו המרשים".