הבחירות לרשויות המקומיות יתקיימו ב-31 באוקטובר 2023, בעוד כשבעה חודשים, ובניגוד למערכות בחירות בעבר, נראה כי הזירה הפוליטית בעיר עדיין מנומנמת ובעיקר עוסקת בשאלה מה יעלה בגורל תיק החקירה נגד ראש העירייה רמי גרינברג והמנכ"ל יניב בניטה.

על פי ההערכות, עד לסוף החודש הנוכחי אמורה היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה לסיים את החקירה בתיק ולהגיש את סיכומיה ומסקנות הצוותים החוקרים לפרקליט המלווה עו"ד טל פרג'ון, מטעמה של פרקליטות מחוז המרכז. בהמשך תצטרך הפרקליטות להחליט אם לאמץ את עמדת המשטרה ולהחליט אם להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע או לחלופין להורות על סגירת התיק.

כיוון שמדובר בחקירה המתנהלת עם פרקליט מלווה מראשיתה, נדמה כי האופציה לסגירת התיק קלושה, אולם היא עדיין קיימת, ולכן בשלב זה עסוקים הפוליטיקאים המקומיים בטריוויה. אם יוחלט להגיש נגד גרינברג כתב אישום, האם הוא יוגש לפני הבחירות, או לאחריהן? בכל מקרה, כך נראה, תצטרך ועדה מיוחדת של משרד הפנים להחליט האם להשעות את גרינברג מתפקידו.

במקרה של ראש עיריית אור עקיבא למשל, החשוד בקבלת שוחד, הוא התפטר ביום שני האחרון. אם לא היה עושה כן, היה מושהה מתפקידו למשך שנה וחצי, מיד אחרי שנודע על כוונה להגיש נגדו כתב אישום. הדברים דומים גם במקרה של ראש עיריית חדרה צבי גנדלמן, שמושעה בתפקידו כבר יותר משנתיים וחצי ובמקומו מונה ממלא מקום.

בכל מקרה, ברחוב הפוליטי לאירועים הללו יהיו השלכות משמעותיות. אם לא יוגש נגד גרינברג כתב אישום, על פי ההערכה, הוא יתמודד ועשוי לזכות בבחירות לראשות העירייה בקלות יחסית. בינתיים, בחדרי חדרים, עסוק גרינברג באמצעות מקורביו בהרכבת הרשימה למועצה, כשהמועמדת המובילה היא יו"ר הנהגת ההורים בעיר אנה נבות, שמחוזרת גם על ידי רשימות אחרות.

נבות, אומרים יודעי דבר, תרצה להחזיק בתיק החינוך, אולם הרבה קודם לכן, היא תצטרך להחליט האם להצטרף לרשימה של גרינברג, או להתמודד ברשימה אחרת שתצורף לקואליציה של ראש העירייה. אם תחליט להצטרף לרשימה של גרינברג, יוסט סגן ראש העירייה צדוק בן משה לעמדה מספר שלוש ברשימה וייכנס כסגן שני. התיאוריה הזאת נכונה, כמובן, כל עוד כתב האישום, אם יהיה, לא יסבך את גרינברג והסיעה בראשותו תזכה במספר מנדטים משמעותי.

אם יוגש כתב אישום כנגד ראש העירייה, צפוי שיצוצו שחקנים חדשים-ישנים, שירוצו למשרה הנחשקת, אחד מהם הוא ללא ספק הוא יו"ר האופוזיציה אורי אהד, שבשבועיים האחרונים ניכרת עלייה לרגל לביתו, לקראת הצהרתו על התמודדות בבחירות הקרובות לראשות העירייה ולמועצת העיר. עד כה, שתי מועמדות הציבו עצמן מול גרינברג. האחת היא אורנה דוידאי והשנייה היא ענת זנזורי. שתיהן עוסקות בימים אלה בהקמת רשימות עצמאיות.