אחרי שנים של המתנה ושינויים, בעיקר בשל מנחת המסוקים של בית החולים בילינסון, אישרה לאחרונה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה להפקדה את התוכנית הכוללת לפרויקט רחב היקף להתחדשות עירונית במתחם אנסקי שבשכונת סלע. מדובר בפרויקט הכולל את הרחובות קפלן, אנסקי, אמסטרדם ורחובות פנימיים נוספים, בהם החרמון. 

על פי התוכנית שאושרה להפקדה, שטח הפרויקט ישתרע על כ-25.3 דונם ויכלול שבעה בנייני מגורים, חלקם מגדלים. במסגרת הפרויקט ייהרסו 256 דירות קיימות, ובמקומן יוקמו 822 יחידות דיור בתמהיל מגוון - 150 מהן בשטח על עד 55 מ"ר, המתאימות לזוגות צעירים וסטודנטים. המתחם עתיד להשתלב בפרויקט מגדלי הדירות בצומת רבין ואנסקי, מול בריכת נווה עוז.

מדובר בבשורה משמעותית עבור תושבי המתחם הוותיק, שמצפים להשתלב בפרויקט התחדשות עירונית כבר שנים רבות, ובקדנציה הקודמת אף יצאו בקמפיין נגד ראש העירייה לשעבר איציק ברוורמן, שלטענתם לא קידם מספיק את הפרויקט. ראש העירייה רמי גרינברג: "פרויקט אנסקי עושה בימים אלה צעד משמעותי לקראת קידום ההתחדשות לה מצפים התושבים שנים רבות. מדובר בפרויקט שיבטיח את איכות חיי התושבים ויאפשר מגורים במבנים מודרניים ובטוחים. התחדשות עירונית היא כורח המציאות, ואנחנו נמשיך לקדם אותה בשום שכל ונבטיח את איכות חיי תושבי השכונות הוותיקות".

מתחם ארגוב

גם תושבי מתחם ארגוב בחלקה הצפוני של שכונת אחדות יכולים להתחיל לנשום לרווחה, לאחר שהוועדה הארצית לתכנון ובנייה אישרה למתן תוקף את תוכנית ההתחדשות העירונית במתחם. בקרוב תחל הוועדה המקומית להוציא היתרי בנייה ליזמים החתומים בחוזים עם הדיירים.

מדובר בפרויקט המשתרע על פני 29.6 דונם, במסגרתו ייהרסו 10 מבני שיכון (רכבות) רעועים ומסוכנים, ובמקומם תיבנה שכונה חדשה עם 913 יחידות דיור, מרתפי חנייה תת-קרקעיים, שטחים ירוקים, מבני ציבור וחינוך, שטחי מסחר ומשרדים. בעירייה מציינים, כי התוכנית כוללת הקצאה ליחידות דיור בהישג יד, וכן אפשרות לקידום מערכת פינוי פנאומטית ירוקה, המקטינה את תנועת רכבי פינוי האשפה בסביבה. בנוסף, כוללת התוכנית את שדרוג גן ארגוב והרחבת מערכות הכבישים ההיקפיים, כולל מדרכות רחבות ושבילי אופניים.

גרינברג: "מדובר בבשורה חשובה, לה התושבים מצפים שנים רבות. חשוב להבין, שההתחדשות העירונית היא כורח המציאות. אנחנו מקדמים פרויקטים חשובים אלה תוך שימת דגש על פיתוח מבני ציבור וחינוך, מרחבים ירוקים, גינות ציבוריות וכל הדרוש, לרבות תשתיות תחבורה. נמשיך בפעילות החשובה למען תושבי השכונות הוותיקות והמשך התפתחות העיר".

מובילים התחדשות

לאט אבל בבטחה, התברגה פתח תקווה לרשימת הערים המובילות בישראל בקידום התחדשות עירונית. בשנת 2022 החלה בנייתן של 2,079 יחידות דיור חדשות ברחבי העיר, בהמשך לקידום פרויקטים נוספים בתחום, במטרה לשפר משמעותית את איכות החיים והביטחון של התושבים הוותיקים, בעיקר בשכונות הוותיקות, הרוויות בבניינים ישנים ולא מוגנים. כך עולה מנתונים שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בנוסף, העיר נמנית על קבוצת הערים הבולטות שבהן נמשכה בשנת 2022 העלייה בהתחלות הבנייה, עם קפיצה של 53% ביחס לשנת 2021. בעירייה מציינים, כי בשנים האחרונות העיר נמצאת בתנופת התחדשות בכל התחומים, אותה מקדמת מנהלת כרמים ומנהל ההנדסה בעירייה. "התחדשות עירונית היא כורח המציאות והיא זו שתאפשר לתושבי השכונות הוותיקות את החירות לה הם מייחלים, הכוללת איכות חיים וביטחון", מציינים בעירייה.

"במקביל, מקדמת העירייה בניית מבני ציבור, תשתיות, מוסדות חינוך, גינות ציבוריות ותחבורה ציבורית, הכוללת את הרכבת הקלה שתחל לפעול בקרוב, שני קווי מטרו שיפעלו בעיר בעתיד, גשרים להולכי רגל, מחלפים חדשים, הוספת נתיבי תחבורה ציבורית ועוד מגוון פרויקטים, שמטרתם לשמור על בטיחות העוברים בדרכים ולאפשר נגישות מיטבית בעיר ולכל מרחב גוש דן".