"יש גידול של כ-20% במספר הפניות על רקע של מצוקה כלכלית בשנה האחרונה, גם בעיר עם מעמד סוציו-אקונומי גבוה כמו גבעתיים", אומרת מנהלת האגף לשירותים חברתיים בעיריית גבעתיים זיוה גבאי.

גבאי, עובדת סוציאלית ותיקה, שבעבר מילאה תפקידים בכירים באגף לשירותים חברתיים בעיריית תל אביב, רואה אתגר מורכב בפעילות האגף בגבעתיים. "אנו חווים בשנים האחרונות עלייה חדה במספר הילדים עם צרכים מיוחדים, בעיקר עם אוטיזים. לנו ידוע על כ-500 ילדים עם צרכים מיוחדים, חלקם לומדים בבתי הספר ובכיתות קטנות ואנחנו עושים מאמצים גדולים כדי להעניק להם את הסיוע המירבי וללוות אותם ואת המשפחות.

"העיר גדלה ונכנסות אליה יותר משפחות צעירות. כיום, יש יותר כלים לאבחון ילדים עם צרכים מיוחדים, והדבר בא לידי ביטוי בעלייה במספרם", היא אומרת. "אנו מתמודדים גם עם עלייה במספר הפניות על רקע סכסוכים בתוך המשפחה במהלך הליכי גירושין".

גבאי מדברת בפתיחות רבה על ההתמודדות עם האתגרים הייחודיים בעיר שעוברת בשנים האחרונות מהפך דמוגרפי, כשאת מקום האוכלוסייה המבוגרת תופסים צעירים רבים וכ-50% מתושביה מתגוררים בשכירות. "אנחנו פועלים בכמה חזיתות במקביל", היא אומרת ומציינת בגאווה את המרכז החדש לילדים עם צרכים מיוחדים, שנפתח באשכול הגנים החדש ברחוב פתאי ועל מגוון פעילויות נוספות.

"פיתחנו מערך חוגים נרחב לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים, והליווי שאנו מעניקים כולל גם את המשפחות המיוחדות", מציינת גבאי. "פתחנו פורום משותף עם המשפחות ואנחנו שמים על זה את הפוקוס. היעד שלנו הוא לסייע וללוות את המשפחות, ולהביא את הילדים והמתבגרים לחיים עצמאיים בחייהם כבוגרים".

כולל פתרונות תעסוקתיים למבוגרים עם צרכים מיוחדים?

"יש את מע"ש גבעתיים, אבל יש צורך להרחיב את מערך המסגרות התעסוקתיות, לאוכלוסיית הצרכים המיוחדים לאחר גיל 21, ואנו פועלים כדי שזה יקרה, באמצעות יצירת מסגרות המשך תעסוקתיות וגיבוש תוכניות תעסוקה. במקביל, אנו פועלים גם כדי לסייע במציאת פתרונות דיור".

אתם עומדים ביעד?

"אנחנו פועלים באמצעים שעומדים לרשותנו. לטובת פיתוח שירותים, יש צורך בשטחים ובתקציבים ממלכתיים, ואנחנו כל הזמן מחפשים מקורות. בנוסף לטיפול הייחודי בילדים עם צרכים מיוחדים, באגף הרווחה רשומים 424 אנשים עם צרכים מיוחדים. חשוב לסייע להם להשתלב בעולם התעסוקה והדיור".

יוקר המחייה ומחירי הדיור הגבוהים הגדילו את מספר הפונים לאגף לשירותים חברתיים בעיריית גבעתיים. "בשנה האחרונה ראינו גידול של כ-20% בפניות בשל מצוקה כלכלית, ואנו מטפלים בכל תיק בהתאם לקריטריונים שנקבעו על ידי המדינה", מסבירה גבאי. "אנחנו פועלים בשלושה מסלולים – מתן סיוע כלכלי בהתאם לקריטריונים שהמדינה קבעה, תוכנית להקמת מכולת חברתית לרכישת מוצרי יסוד בעלות מוזלת למשפחות שנקלעו למצוקה כלכלית, ויצירת כלים עבורן לתפקוד נכון בעתיד וליציאה מהמשבר הכלכלי". 

להערכתך, מרבית הנזקקים ממשים את זכויותיהם?

"אנחנו רואים חשיבות רבה בהפעלת המרכז למיצוי זכויות בעירייה, שעשוי להיות כלי מאוד משמעותי למשפחות רבות וגם לצעירים ואזרחים ותיקים במגוון תחומים. רבים אינם מממשים את זכויותיהם".

גבאי מתריעה, כי מסתמן בשנים האחרונות גידול בפניות לאגף הרווחה על רקע סכסוכים בתוך המשפחה. לדבריה, "משפחות חוות לעתים קושי בסדרי דין בעת הליכי גירושין, בעיקר על משמורות והסדרי ראייה לילדים. כ-90 תסקירים לבתי משפט נכתבו בשנה האחרונה, במקרים בהם ההורים לא הצליחו להגיע להסכמות. לעתים הליכי הגירושין מתקיימים בעצימות גבוהה. כחלק מהסיוע, נפתח בקרוב את המרכז למניעת אלימות במשפחה, שיפתח את שעריו מחדש".

גבאי מדגישה את הצורך לחזק את התחנה לטיפול משפחתי. "התחנה מעניקה ייעוץ שמתחיל בהכנה לנישואין, דרך נתיבים להורות ועד ליווי משפחות הסובלות ממשבר. אנחנו פועלים לגשר ולסייע, כדי להימנע מהגעה להליכים הקשים בבתי המשפט", היא אומרת.

מה מספר הילדים ובני הנוער בעיר המוגדרים בסיכון?

"לנו ידוע על כ-160 ילדים ובני נוער בסיכון. לעתים, המקרים קשים, כמו התעללויות רגשיות המביאות למצוקה מאוד קשה. ילד שנוהג באלימות הוא ילד במצוקה. אם נצליח להגיע למשפחות לצורך ליווי ותמיכה – נוכל לסייע. אני מאמינה גם בצורך לפתח את השירותים האוניברסליים, כמו התחנה לטיפול משפחתי, שעשויה לסייע בהדרכה וייעוץ".

"הצרה הגדולה ביותר של האנושות"

תחום מרכזי נוסף אותו מציבה גבאי בסדר עדיפות גבוה הוא הטיפול באוכלוסייה הוותיקה בעיר, המונה כ-10,500 תושבים, ומתן מענה לצרכיה הייחודיים. "אנחנו מסייעים באמצעות מרכז ייעוץ ושירות לגילאי 60 ומעלה", הי אומרת. "אדם היוצא לגמלאות, עלול להיקלע למשבר, ולא מדובר על משבר כלכלי. יש צורך להכין אותו לקראת הפרישה, גם כדי שיידע לממש את זכויותיו.

"הבדידות היא הצרה הגדולה ביותר של האנושות, והיא מהווה איום אדיר על האוכלוסייה המבוגרת ועל שורדי השואה בפרט. הבדידות היא הגורם הראשון לדכאונות, למחלות ולתמותה. ראינו את זה בתקופת הסגרים וההגבלות של הקורונה. גם משרד הרווחה הבין, שצריך להשקיע בהזדקנות במיטבה, ובגבעתיים אנחנו מעניקים לזה דגש".

מה זה אומר?

"אנו מובילים פרויקט להפגת הבדידות של מרותקי בית, במסגרתו סטודנטים מקבלי מלגה מגיעים למרותקי בית. בעיר מיושם גם פרויקט יוניפר, שמאפשר לאוכלוסייה המבוגרת להתחבר דרך הטלוויזיה לתכנים הכוללים, בין היתר, הרצאות והדרכות לפעילויות ספורט".

גבאי מציינת, כי בעיר פועלות שלוש קבוצות במסגרת קהילה תומכת, היוצרת קשר ישיר עם ותיקי העיר. פרויקט ייחודי נוסף בעיר הוא "בני משפחה מטפלים", הכולל מפגשים, קבוצות תמיכה, טיולים והרצאות לבני משפחה המטפלים בתושבים ותיקים הזקוקים לסיוע.

לדבריה, "בעידודו של ראש העירייה, שהוא גם מחזיק תיק השירותים החברתיים, פועלות כיתות לימוד לאזרחים ותיקים בבתי הספר התיכוניים תלמה ילין, קלעי ושב"צ. יש לזה ביקוש רב ותוכנית הלימודים מגוונת", היא מציינת. "בגבעתיים פועלת גם תנועת נוער הזהב, שעורכת מפגשים שבועיים משותפים לתושבים ותיקים ובני נוער. בעיר פועל בהצלחה גם פרויקט מרפסות פורחות, במסגרתו צעירים מגיעים לבתי אזרחים ותיקים ומטפחים יחד צמחים באדניות".

גבאי מספרת על פעילויות רבות במועדוני האזרחים הוותיקים בעיר, הן במסגרת העירייה והן במסגרת ההסתדרות, המפעילה באמצעות מחזיק תיק הגמלאים, אלי הולצמן, את מכללת הגמלאים מדי יום ראשון בבית וואהלין. "אנחנו מקדמים פעילויות תרבותיות וחברתיות ייחודיות גם לשורדי השואה בעיר, כמו מפגשי זיכרון בסלון".

כמה שורדי שואה מתגוררים בגבעתיים?

כ-400, מרביתם היו ילדים בתקופת השואה. המחלקה לאזרחים ותיקים בעירייה מפעילה לאורך כל השנה מגוון פעילויות ושירותים לשורדי השואה, באמצעות שני מועדונים חברתיים ומועדון לדוברי רוסית, סדנאות לכתיבה יוצרת, אירועי הצדעה שנתיים, פעילויות להפגת בדידות באמצעות מתנדבים ומפעילים מקצועיים, קהילה תומכת וסיוע במיצוי זכויות".

גבאי מציינת במיוחד את מיזם המפגשים האישיים עם תושבים ותיקים שהגיעו לגיל 100. "ישנם עשרות תושבים בגילאי 100 ויותר בגבעתיים. ראש העירייה ובכירים באגף נפגשים באופן אישי עם כל תושב שמגיע לגיל 100. הם אנשים יקרים עם זכויות רבות", היא מספרת. "בכלל, לנוכח כל מה שקורה במדינה, יש לשמור על מה שהם בנו לנו. הם נתנו לנו מתנה וחובה עלינו לשמור עליה. האזרחים הוותיקים מאוד יקרים ללבנו, הם הפנים של גבעתיים לדורותיה וחלק מהמתיקות של העיר".

מה מצבם הכלכלי של ותיקי העיר?

"רק כ-2% מהאזרחים הוותיקים בעיר מקבלים השלמת הכנסה. כ-20% הם זכאי חוק סיעוד, שניתן במסגרת המוסד לביטוח לאומית. הבעיה הכלכלית קטנה ביחס לבעיית הבדידות".

גבאי מתריעה, שבאגף לשירותים חברתיים מטופלים כ-50 מקרים של אלימות, הזנחה, אגרנות ואלימות כלכלית מצד בני משפחה נגד תושבים ותיקים. "ראינו מקרים של אלימות מילולית ואיומים מצד ילדים. לעתים היה צורך בהתערבות מיוחדת, למניעת ניצול כלכלי של אנשים מבוגרים".

יש מספיק כוח אדם כדי לטפל בכל הבעיות?

"יש משבר בשירותי הרווחה. יש עובדות סוציאליות שמחפשות תעסוקה אחרת. מדובר בעבודה סיזיפית, והשכר לא מתגמל. גבעתיים מצליחה יחסית לאייש את התקנים. אנחנו מתמודדים מול מציאות מורכבת. היעד הוא להרחיב את השירותים, במאמץ להגיע לכמה שיותר משפחות הזקוקות לסיוע".