ראשי הרשויות קיימו היום (ראשון) דיון חירום בעקבות קרן הארנונה והודיעו על השבתה כללית של כלל השירותים המוניציפליים החל ממחר, אלא אם הוא יוסר מחוק ההסדרים

סערת קרן הארנונה: מה משמעות ההצעה ועל מה המהומה?

"אנחנו מתנגדים לקרן הארנונה, והתנגדנו לכל אורך כל הדרך. יש כאן נסיון לפגוע בחינוך, ברווחה, בתרבות וביכולת שלנו לספק שירותים מוניציפליים לתושבים שלנו ולהביא לקריסה של הרשויות המקומיות. לא מתפקידנו לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים. החוק הזה נולד בחטא ולא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור. לצערנו, לאחר שכל ההתנגדויות נתקלו בחומה אטומה, לא נותר לנו אלא להשבית את השירותים המוניציפליים ולהילחם על זכויות התושבים שלנו", נמסר. 

בכירים בקואליציה מסרו בתגובה: "לקרוא לצעד של השלטון המקומי ״שביתה כללית״ זה בלוף, זו שביתה של הרשויות העשירות במרכז הארץ. רוב הרשויות מרוויחות מחוק קרן הארנונה מיליונים נחוצים שיסייעו משמעותית לתושבים רבים ובעיקר לפריפריה, ויתנו מענה למשבר הדיור וזינוק המחירים". 

השירותים שיושבתו

השביתה צפויה לכלול את הגנים, שירותי התברואה ופינוי הזבל - ופעילות המאבטחים (שייתכן שתוביל לסגירת בתיה"ס היסודיים). כנראה שגם מערכת החינוך לא תפעל במסגרת הגנים והצהורנים העירונים, אולם הדברים עשוים להשתנות לאורך היום. אומנם המורים מאוגדים בהסתדרות המורים, אבל לא יהיו עובדי רשויות ואז תהיה השבתה בפועל. בנוסף, משרד העייריה לא יפעלו ולא יעניקו שירות ולא ינתו דוחות חנייה.

מהומה בוועדת הכספים: "יש פה ג'יהאד שמנחית עלינו גזרות"

מהומה פרצה היום בדיון על קרן הארנונה בוועדת הכספים של הכנסת לאחר שראשי ערים הודיעו כי החוק אינו מקובל עליהם ומבחינתם אין הסכמות. "אני פורש מפורום ה-15 בגלל שהשלטון המקומי לא שובת וקורא לכל ראשי הרשויות לעשות את זה. יש פה ג'יהאד שמנחית עלינו גזרות. נצטרך לקצץ וזו תהיה האחריות של סמוטריץ'", הצהיר ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. 

יו"ר השלטון המקומי, חיים ביבס, תקף ואמר כי "החוק הזה שאנחנו פה בגללו כמעט כל יום, נלחמים בשוחות, והחוק הזה אמרנו מלתכחילה יצאנו לשבות עליו, אמרנו שהחוק לא מקובל על השלטון המקומי, אנחנו מתנגדים לו, התנגדנו מראשית, ואנחנו מתנגדים גם עכשיו, הלוואי ויחלוף מן העולם. היינו כאן לאורך כל הדיונים ובילינו שעות, ימים, לילות, עמדתנו הנחרצת נגד החוק. עמדתי שהיה נכון לייצר אחרת את הדיפרנציאליות, לא בחוק הזה. חלק עושים מניפולציה, הקרן מדברת על תמרוץ מגורים, וזה צריך להיעשות דרך תמרוץ של המינהל מהכספים שהם לוקחים".

"אני מסתכל על חברי הכנסת של הקואליציה, מי ששלח אתכם זה הציבור ששלכם אתכם, ולומר מה שאתם חושבים באופן אמיתי. אתם גרים באשדוד, פת, נתניה, ר"ג, והתפקיד שלכם לעצור ולומר חוק כזה דורסני לא מגיע בחוק הסדרים, אם הוא מגיע בחוק הסדרים, הוא רוצה לעשות משהו אחר. אמרתנו היא ברורה לחלוטין: מתנגדים לחוק הזה, וזה ההזדמנות שלכם תושבי הקואליציה, כי בסוף אתם גרים בערים האלה", הוסיף.

ראש עיריית קריית אונו, ישראל גל, טען כי "אני עיר ללא אזורי תעסוקה, במשך שנים הייתי צריך להילחם כדי להגיע לנקודת איזון, וצמצמתי בפרנסת האנשים. במשך שנים ישבתי על תוכניות, ואני בשנים הקרובות אמור גם להרוויח מהקרן כי אין לי אזורי תעשייה בכלל, אבל בשביל זה צופפתי את העיר, יצרתי פקקים, ואנשים סובלים כדי לעשות את האזורי תעשייה, שאני מגיע סוף סוף לרווח ועצמאות, את ליטרת הבשר שתהייה לי אתם רוצים לקחת ממני". ראש עיריית תל אביב רון חולדאי קרא להשבית את העיריות נוכח קידום הקרן.

אושרת גני גונן, ראש מועצה אזורית דרום השרון: "מדובר במס הכנסה על אנשים, הכי קל לחוקק את החוק הזה בחוק ההסדרים, בתקופה שכולנו תחת אש זה בלתי נתפס. מדברים פה על סעיפים ועל דברים טכניים, אגיד בקצרה, החוק הזה כ"כ לא בנוי, לא מושתת ולא יסודי. אנחנו לא רואים את ישובי יו"ש, יש פה רשויות שלא משלמות בהגדרה, יש כאן כל מיני דברים שלא מתחברים למציאות, יש פה 54 רשויות שדמוגרפית לא צומחים, אצלנו אין יחידות דיור בכלל. אני מציעה שתוציאו את זה מחוק ההסדרים, האם ראית פעם כזה ניתוק בין השלטון המקומי והאזורי לכנסת ישראל אדוני היו"ר?"

כרמל שאמה הכהן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
כרמל שאמה הכהן (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון: "ממשלות ישראל לדורותיהן באופן מסורתי נוהגות לקחת כספים מהרשויות בכל דרך אפשרית, מלא קרנות שלוקחות כסף מהרשויות המקומיות, הדבר החסר תקדים שאתם נכנסים כעת לכיס של כל אחת מהרשויות, תהפכו אותן לרשויות שלא יכולות לתת שירותים ומענה לתושבים. לא נשב בשקט על הדבר הזה, אנחנו נלחם בגזירה הזו שלא תבנה יחידה אחת, אלא תפגע ביכולת שלנו".

רז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון: "גם אני פורש היום מפורום ה-15, אם הם לא עומדים לצדנו אין לנו מה לעשות שם. המספרים שמעמידים בפניכם לא נכונים, לא יכול להיות שכל ראשי העיר לא מבינים".

רותם ידלין, ראשת מועצה אזורית גזר: ״הגענו הבוקר לכנסת, בפעם השביעית, כדי להיאבק נגד קרן הארנונה בדיונים בועדת הכספים. החוק מפרק את השלטון המקומי ומטיל על התושבים שלנו מס לאומי נוסף במסווה של מס מקומי. שר האוצר הממשלה מענישים רשויות שעבדו ויזמו אזורי תעסוקה ומעבירה את הארנונה שאמורה לשרת את התושבים שלהן לרשויות אחרות, המקורבות לממשלה. זו התערבות ברגל גסה בשלטון המקומי ובאיכות החיים של התושבים שלנו ולראשונה הלאמת כספים של הרשויות המקומיות, אשר תביא בסופו של תהליך לקריסתן. לא ניתן לזה לקרות".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, השיב לביקורת ואמר כי "החוק בעיקרון הוא חוק נכון, ביקשנו שיוקם צוות שיגיע להסכמות, אני לא הייתי מעורב לפרטי הפרטים, אבל אמרו לי שיגיעו להסכמות, בגלל שאני רציתי שזה יגיע להסכמה, על אף שהרשויות לא רוצות שהחוק יקרה, אני מבין אותן, אבל העיקרון היה שהגיעו להסכמות. אם אנחנו רוצים שאכן ההסכמות יחולו וזה יהיה על המועצה, על מועצת הקרן אנחנו צריכים את ועדת הכנסת".

משה גפני (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
משה גפני (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

כזכור, בשבוע שעבר ובתום שעות ארוכות של דיונים הושגה הסכמה בנושא בין שר האוצר לנציגי השלטון המקומי שהייתה אמור לעלות היום להצבעה. בלב הפשרה עומד ניהול קרן הארנונה, שיישאר בידיו של השלטון המקומי, לצד מינוי של שלושה נציגי ממשלה, ודירקטור חיצוני שיוסכם על יו"ר השלטון המקומי ושר האוצר. בנוסף, כל רשות תחשב באופן עצמאי את הגידול בהכנסות מארנונה עסקית, בקיזוז היתרי בנייה למגורים. הצדדים הגיעו להסכמות גם בנוגע לצמצום אחוזי ההפרשה לקרן מהגידול בארנונה העסקית, הכוללות גם הקלות לרשויות באשכולים סוציו-אקונומיים נמוכים. יתרת הקרן, לאחר חלוקת המענקים לרשויות תוחזר לרשויות, למעט 10% שישאר כביטחון לשנה קדימה.

סמוטריץ' תקף את השלטון המקומי בדיון שהתקיים בשבוע שעבר, ואמר: "יש הרבה ראשי ערים שמדברים איתי ומתחננים תעביר את זה, אנחנו זקוקים לזה, אנחנו רוצים להוציא מכרזים, אנחנו רוצים לבנות, אבל אנחנו לא יכולים להיות חסרי אחריות, אנחנו לא יכולים להכניס את התקציב לגרעון. יש הפחדה וסתימת פיות בשלטון המקומי, וגם על זה צריך לדבר".

סמוטריץ': "תפסיקו לחשוב שכל השכל נמצא אצל האשכנזים במרכז" (צילום: ערוץ הכנסת)

יש להסביר כי על פי נתוני מנהל התכנון מדינת ישראל נמצאת בעודף תכנוני של כ-200 מליון מ״ר לתעסוקה. הסיבה נעוצה בכך שבאופן הפשטני ביותר הארנונה למגורים היא ארנונה הפסדית לרשויות. משכך, מקדם האוצר הקמת קרן ייעודית כך שהרשויות החזקות המשופעות בשטחי מסחר ונמצאות בעודף יעבירו את הכסף בשיעור מסוים לקרן שתסייע לרשויות החלשות יותר, שלא נהנות משטחי מסחר מרובים לצמרת בנייה למגורים.

לפי ההצעה, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם לכך סכום של בין 10%-49% מרווח הארנונה השנתי שלה, והכסף שייאסף יחולק חזרה לרשויות כולן כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק הרשות. בכך, מאמינים באוצר, יהיה תמריץ לבנייה למגורים בניגוד למצב כיום.

על פי המודל המוצע על ידי האוצר, במסגרת חוק ההסדרים הרשויות המקומיות, כל אחת לפי חלקה, יפרישו לקרן בצורה דיפרנציאלית אחוז מסוים מתוך ההכנסות מהגידול בארנונה עסקית, בהתאם להכנסה לנפש מארנונה עסקית. מתוך הקרן יוענק מענק שנתי קבוע לרשויות המקומיות בסך 2,000 שקל עבור כל היתר בנייה ליחידת דיור שהיא מוציאה.

לפי האוצר, ההכנסה הממוצעת מארנונה עבור מגורים עומדת על 52 שקלים, בעוד ארנונה עסקית עומדת על  182 שקל למטר רבוע מ"ר. בכך, טוענים באוצר, אין תמריץ כאמור לבנות למגורים.

הרשויות המקומיות כמובן מתנגדות, והשלטון המקומי צפוי להילחם כנגד היוזמה. טענת המתנגדים היא שמדובר בפגיעה גדולה ברשויות וכי הדבר לא יסייע בפתרון משבר הדיור. אחרים אמרו כי מאחורי ההצעה עומדים שיקולים פוליטיים, שמטרתם החלשת השלטון המקומי והעומד בראשו חיים ביבס.