שביתת מרבית הרשויות המקומיות במחאה על קידום חוק קרן הארנונה, שהוביל משרד האוצר, הורגשה היטב גם ברמת גן ובגבעתיים. ביום שני הושבתה מערכת החינוך בשתי הערים ושערי גני הילדים העירוניים ובתי הספר נותרו נעולים. גם משרדי העיריות היו סגורים לקבלת קהל, ולא ניתן מענה טלפוני. במקביל, הוקפאה עבודת הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה. ברמת גן, פקחים לא רשמו דו"חות חנייה בכחול-לבן והסתפקו בהטלת קנסות רק במקרים של עבירות חנייה חמורות, כמו חסימת מדרכה, מעבר חצייה או חניית נכים, וכן באדום לבן.

ההשבתה עוררה תגובות מעורבות בקרב הורים. "תמיד האזרח הקטן משלם את המחיר של המאבקים הפוליטיים. הפסדתי יום עבודה כדי להישאר עם שני הילדים בבית", התלוננה רחלי, המתגוררת בגבעתיים. לעומתה, חיים, אב לארבעה ילדים בבית ספר יסודי ברמת גן, הביע תמיכה בהשבתה: "השביתה הזו לא הייתה קלה. לא פשוט להעסיק ארבעה ילדים – אחד מהם עדיין בגיל גן – במשך יום שלם, במקום שילמדו במערכת החינוך. אבל עבור המטרה הזו אני מוכן שיישבו בבית אפילו עוד שנה שלמה, כי השביתה הזאת היא בשבילם". 

לדבריו, "כספי הארנונה העסקית הם הכנסה מרכזית ומשמעותית לעיר. משפחה מתמודדת עם סל מזון שזינק לשמיים, עם מחירי דלק שההטבה הזעומה על המס בקושי מורגשת בהם, עם משכנתה שהריבית עליה לא מפסיקה לטפס, ועם עלייה בתעריף החשמל על סף הקיץ והמזגנים. אין לנו תקציב מיותר. מה שיש, הולך על חוגים ושיעורים פרטיים. 

"התוספות מגיעות מהפעילויות העירוניות - מהפנינג בפארק עם תלושים להמבורגר ושתייה, ממופעים בחינם, הקרנות ענק, פסטיבל פרחים ועוד. בכסף הזה חידשו את הגינות הציבוריות בעיר, עבור הילדים. כל זה ממומן מכספי הארנונה העסקית. כשזה ייעלם לטובת איזו קרן עלומה, הילדים יישארו בלי כל הכיף הזה. לנו אין מאיפה לממן להם הטבות כאלה".

על הטענה שקרן הארנונה נועדה לסייע בהורדת מחירי הדיור, הוא אומר: "מחירי הדיור? נראה לי שפקידי האוצר, שאפשרו לנו להגיע למצב הנוכחי, הם אותם פקידים שרוצים להכניס לנו את היד לכיס. אז לא. לא נרשה את זה. שהאוצר ישתמש בתקציב המדינה ולא יחלק אותו לצרכים קואליציוניים. אנחנו, ההורים, נתמוך בראשי הרשויות המקומיות, כי כספי הארנונה למגורים ולעסקים הם עבור הילדים שלנו".

"אנחנו תחת ג'יהאד"

אחד ממובילי המאבק הבולטים של ראשי השלטון המקומי היה ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן. ביום ראשון בבוקר הוא הודיע שאם לא תהיה השבתה, עיריית רמת גן תפרוש מפורום ה-15 של הערים העצמאיות. "זה חוק רע בלשון המעטה", אמר שאמה הכהן. "חוק שבשם מילים גבוהות ויפות יביא את כל התוצאות ההפוכות. צמצום פערים זה להרים אנשים למלמטה, לא ללחוץ אנשים מלמעלה. עידוד בנייה זה לא לעשות את כל הדברים הכי לא נכונים כדי לגרום לנו, הרשויות שיש להן הסכמי גג עם המדינה, להתחיל ממחר לעצור את היתרי הבנייה, וראש עיר שלא יעצור את היתרי הבנייה הוא פושע", טען שאמה הכהן בדיון שהתקיים בוועדת הכספים של הכנסת.

"אתם הורסים את המרקם העדין שעליו עיר מתקיימת", הוסיף שאמה הכהן. "איבדתם כל כיוון. אנחנו תחת ג'יהאד – לא ג'יאהד איסלאמי, אלא גי'האד של גזירות שאתם ממטירים עלינו. אין לנו כיפת ברזל, יש לנו רק אותנו. זה שהשלטון המקומי לא שובת עד היום, זה פשע. אני כבר לא חלק מהשלטון המקומי. הודעתי לראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שאנחנו פורשים מפורום ה-15 וכל מי שלא יפרוש הוא שותף לפשע הזה".

המאבק שהובילו שאמה הכהן וראשי עיריות נוספים הוביל להשבתה של מרבית הרשויות המקומיות. גם ראש עיריית גבעתיים רן קוניק תמך בנחרצות בהשבתה: "בכל העולם, השלטון מחזק את העיריות ומעביר להן יותר סמכויות. מהלך כמו קרן הארנונה מחליש את העיריות ולוקח מהן כעת כספי מסים מקומיים, שנועדו אך ורק לטובת ניהול מקום מגוריהם. ברור לכולם שזוהי קופה קטנה נוספת של הממשלה, שרק תלך ותגדל בעתיד, שלטון מרכזי שלא מבין שראשי הרשויות הם המח"טים שלו בשטח, דינו להיכשל. זה כמו שהעירייה תיקח, באמצעות חוק עזר חדש שתחוקק, חלק מהכסף שאוספים ועדי בתים בשכונה א', תשאיר חלק אצלה לצרכיה, ואת השאר תחלק לבניינים בשכונות אחרות בעיר".

במשרד האוצר דחו את הטענות של ראשי הערים וטענו כי מדובר בטענות ממניעים פוליטיים, לכאורה נגד ממשלת הימין, ועל רקע הבחירות לעיריות שיתקיימו בסוף השנה. באוצר טענו, שעיריית רמת גן אמורה לקבל על פי התחזית של קרן הארנונה מיליוני שקלים בשנים הבאות – כחמישה מיליוני שקלים ב-2024, כתשעה מיליוני שקלים ב-2025 וכשמונה מיליוני שקלים ב-2025. בעירייה דוחים את טענת האוצר ואומרים מנגד, כי בעוד ארבע שנים תצטרף העירייה לעביר לקרן הארנונה כ-40 מיליוני שקל.

"קיבלנו סכין בגב"

ביום שלישי חזרה מערכת החינוך לפעילות סדירה בכל הרשויות המקומיות. אולם השביתה נמשכה. לא הייתה קבלת קהל וגם לא מענה טלפוני, וכמו כן הוקפאה עבודת ועדות התכנון והבנייה. לעומת זאת, שירותי החירום המשיכו לפעול. למרות שבאופן רשמי כללה ההשבתה גם את איסוף האשפה, בפועל לא נערם זבל ברחובות והפחים לא היו גדושים. כך למשל, ביום שני בערב נראה עובד של אגף התברואה בעיריית רמת גן המוציא את פחי האשפה לרחוב. "לא עבדתי ביום, אז קראו לי לעבוד בערב", הוא סיפר. לאחר כחצי שעה הגיעה משאית של העירייה ורוקנה את הפחים.

בינתיים, ההשבתה מתוכנת עד ליום חמישי, וייתכן שיוחלט על המשך הקפאת עבודת ועדות התכנון והבנייה. עם זאת, הדבר עלול לגרום לעתירה של התאחדות הקבלנים לבית המשפט. 

השביתה הביאה גם לעימותים במערכת הפוליטית ברמת גן. חבר המועצה ליעד אילני, המתמודד בבחירות לראשות העירייה, תקף: "אני נגד העברת כספים מרמת גן לערים אחרות, אבל צריך לומר את האמת - לא סמוטריץ' ולא גפני שדדו את הכסף של רמת גן. שאמה הכהן הוא זה שהביא את מסגרת ההלוואות של העירייה לשיא של כל הזמנים – 636 מיליון שקל".

חבר המועצה ומחזיק תיק הכספים בעירייה אלי מוסרי דוחה את הטענות: "פעם נוספת אילני מציג טבלה עם נתונים לא נכונים על עומס המלוות של עיריית רמת גן. למען הסר ספק, נכון ל-30 באפריל 2023, עומס המלוות של העירייה עומד בפועל על כ-427 מיליון שקל בלבד. חשוב להדגיש, כי בהתאם לחוק התקציב, עיריית רמת גן, כעיר איתנה, זכאית לקחת מלוות עד 50% מגובה ההכנסות. 

"נכון להיום, עיריית רמת גן נמצאת הרחק מאוד מגובה עומס המלוות המקסימלי על פי החוק, אותו היא רשאית לקחת. מעמדה הפיננסי האיתן של העיר משתקף היטב בדוחותיה הכספיים, המתפרסמים באתר העירוני. העירייה עומדת לביקורת קפדנית ושוטפת של רואי חשבון שמונו על ידי משרד הפנים. תושבי העיר יכולים לסמוך על אנשי הצוות המקצועי המצוין באגף הכספים, העושים את עבודתם בהתאם לחוק ובצורה הראויה לכל שבח".

גם שאמה הכהן הגיב על הטענות: "אנחנו ראשי הרשויות פועלים אך ורק מדאגה לעיר ולתושבים שלנו, ולא בכדי יש בינינו ראשי ערים מהליכוד, בהם יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס, איש ליכוד בכיר. תושבים רבים פונים אליי, שאגיב על הסכין בגב שקיבלנו כולנו מחבר האופוזיציה שהפיץ הודעות בכל העיר, התומכות בסמוטריץ' וגפני, והכל כדי לחבר את המציאות לפייק שהוא מפיץ, שהעיר בחובות".

"לא נוותר להם"

עימות חריף פרץ גם בין סגן ראש העירייה רועי ברזילי לחברי המועצה אביהוא בן משה וזהר ישרים. זה החל בפוסט שכתב ברזילי ביום ראשון: "ממשלת ישראל הכריזה מלחמה על ערי ישראל ותושביה העמלים, והכל כדי לשלם את מחיר האינטרסים וההסכמים הפוליטיים עם השותפים החרדים. התשלום הזה הוא על חשבון חינוך ילדינו, הרווחה, ניקיון העיר, הגנים הציבוריים, המדרכות, הכבישים ומה לא. אנחנו לא נוותר להם", הוא הכריז וקרא לעצרת תמיכה בעירייה באותו ערב, מול בניין העירייה ברחוב ביאליק.

בהמשך כתב ברזילי: "כסגן ראש העירייה, אני סבור שאין מקום עוד לתמוך בהעברת כספים, או במסירת מבנים למוסדות חרדים ודתיים, שפועלים בעיר ואינם משרתים את תושבי העיר. אותם - שיממנו השודדים מכספי הביזה". 

בן משה הגיב בחריפות בפוסט שהעלה: "תכירו את סגן ראש העירייה של כרמל שאמה הכהן, רועי ברזילי, שנאבק בימים אלה להמציא את עצמו מחדש, אחרי שנכשל בכל הדגלים שהניף ערב הבחירות ב-2018. ברזילי שותף מלא לרמיסת הדמוקרטיה בעיר, שבאה לידי ביטוי בסגירת פיות ומיקרופונים לחברי האופוזיציה". 

בן משה טען עוד, ש"ברזילי תמך בסגירת המחלקה הווטרינרית העירונית, כחלק מהאיחוד עם השירותים הווטרינריים גוש דן, והדבר פוגע בחתולים וכלבים". כמו כן טען, כי "ברזילי תמך בהשארת שם הרחוב על שם אנדרס רומר, שעלו נגדו טענות על עבירות של הטרדה מינית לכאורה כלפי עשרות נשים". בן משה הוסיף, כי "פקקי התנועה הכבדים בעיר יעידו יותר מכל על כשלונו של ברזילי באישורי הבנייה הרבים שהוצאו, לצד אי מציאת פתרונות תנועה וחנייה נדרשים לעיר".

לטענתו, "ברזילי תמך בתקציבי העירייה לכל מוסדות הדת בעיר, ללא הסתייגויות, וכעת, כשמצבו בסקרים מידרדר, הוא מחליט להניף את דגל השנאה נגד הציבור הדתי והמסורתי, בשקרים שאין להם ולמציאות אף קשר".

גם זוהר ישרים הגיב בחריפות: "ברזילי יורה ויורק סיסמאות נבובות וחצאי אמיתות על הקצאות ותמיכה במוסדות חינוך בהם לומדים גם ילדי רמת גן, שכל חטאם הוא, שהוריהם לא הצביעו למפלגות הנאורות להשקפת עולמו. זה בכלל לא משנה עכשיו אם המאבק אותו מובילים ראש העירייה וראשי הערים החזקות הוא נכון או מוצדק. אסור לנו לאפשר לגורמים קיצוניים מחרחרי ריב ושנאה להפוך את זה שוב למאבק של 'אנחנו והם'. כחבר מועצת העירייה, אמשיך לפעול על מנת למקסם את השירותים הניתנים לתושבי רמת גן – דתיים, חילוניים, מסורתיים וחרדים כאחד. פילוג ושנאת האחר – לא בעיר שלנו".

שאמה הכהן הסתייג מדבריו של סגנו: "לא אהבתי את מה ששמעתי. האחריות לספק לציבור בעיר את כל צרכיו, לפחות כמו בכל עיר ולרוב יותר, מונחת על כתפיי ורק אני אכריע בכך. כמו שידעתי להילחם כמו אריה ולעמוד כחומה בצורה אל מול הניסיונות להדיר או לדחוק את הקהילה הלהט"בית בעיר, באותה מידה ומתוך אותה אמונה בשוויון ובמורשת ישראל, אגן על הציבור הדתי והחרדי בעיר".