"רמת גן כבר לא עיר מקלט לחניית כלי רכב של נהגים שאינם תושבי העיר. כל הרחובות סומנו בכחול-לבן, ובמבצע מתמשך פינינו אלפי כלי רכב נטושים", אומר מנהל מחלקת החניה בעירייה רמי נחום. למרות זאת, נראה שמצוקת החנייה הקשה במרכז העיר ובחלק מהשכונות נמשכת. 

"בהנחיית ראש העירייה, אנחנו כל הזמן פועלים לאיתור מגרשי חניה זמניים בעיר ויוזמים במרכז העיר חניות מהירות, אבל מדובר בפתרונות נקודתיים. ההקלה המשמעותית במצוקת החניה תגיע רק כאשר יתחילו לפעול הקו האדום והקו הסגול של הרכבת הקלה ורבים יעברו לנסיעה בתחבורה הציבורית", מעריך נחום. "עד אז, המדיניות של הנהלת העירייה היא להבין את התושבים. בתל אביב האכיפה היא דורסנית, ברמת גן היא מידתית".

לאחרונה החליטה מועצת העירייה להעלות את תעריפי החניה בכחול-לבן לתושבים שאינם מתגוררים ברמת גן כמעט פי שניים, כפי שנעשה במרכז תל אביב, שם קפץ התעריף מ-6.70 ל-12 שקל לשעה. יישום ההחלטה על הזינוק בתעריפי החנייה לתושבי חוץ המחנים את רכביהם ברמת גן צפוי להיכנס לתוקף לאחר קבלת אישור משרדי הפנים והמשפטים. אם יתקבל האישור לתיקון חוק העזר העירוני, מחיר החניה לתושבי חוץ יזנק מ-6.30 ל-11.80 שקל לשעה. "להערכתי", אומר נחום, "גם זה יוסיף חניות לתושבי העיר".

נחום, איש שטח שהחל את הקריירה שלו לפני כ-28 שנה כפקח במחלקת החניה, טיפס במהלך השנים בסולם התפקידים. "הייתי סייר וביצעתי מגוון תפקידים נוספים. אני מכיר כל רחוב וכל אתר בעיר. חשוב להבין את העיר, את התושבים ואת הצרכים בכל אזור ואזור", אני אומר לכל פקח: 'כשאתה רושם דוח חניה, תחשוב שזה לאבא שלך או לחבר שלך'".

"הלוואי שיהיו יותר פקחים"

נפגשתי עם "מר חניה" במשרדי מחלקת החניה של העירייה במגדל בסר, בדרך בן גוריון פינת רחוב אבא הלל. לדבריו, "כיום כבר לא צריך להגיע למשרדים. אפילו את תו החניה אנחנו שולחים לתושבים, וכבר אין צורך להדביק אותו על שמשת הרכב", הוא מספר. במהלך הריאיון הוא מדבר על האתגרים המורכבים על רקע ריבוי כלי הרכב ומצוקת החניה, מדיניות האכיפה, ההתייחסות לעררים שמוגשים על קנסות, המעבר לאכיפה טכנולוגית והקנסות המוטלים על נהגים המתועדים בעת נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית.

"אנחנו מגבירים את האכיפה הטכנולוגית, אבל עדיין יש צורך בפקחים נוספים. לצערי, קשה לגייס פקחי חנייה", הוא מציין את הבעיה המרכזית של מחלקת החניה.

אתם אוכפים גם בסופי שבוע?

"בסופי שבוע פקח מגיע רק בעקבות תלונה של תושבים על עבירות חניה קשות, כמו חסימות מדרכה, מעבר חצייה, חסימת כניסה לבתים ותפיסת חניית נכה. גם אנחנו וגם המשטרה, ישנן סמכויות חופפות. הקנס שאנו מטילים הוא 250 שקל על חסימת כניסה לבית". עם זאת, נחום מעריך שכ-70% מהקריאות בסופי שבוע הן על רקע סכסוכי שכנים וכל קריאה נבדקת עניינית. לדבריו, הפקחים פועלים על פי הנחיות ברורות לאכוף רק עבירות חניה קשות, העלולות ליצור מפגעים בטיחותיים ומניעת כניסה של דיירים לבתים. 

איך מתבצעת האכיפה בשעות הערב?

"העיר חולקה לעשרה אזורים. חניה אזורית מותרת ברחובות בהם ניתן להחנות משני הצדדים, ואז צד אחד מיועד לחניית תושבי האזור בלבד בשעות הערב ובסופי שבוע. פקחים מסתובבים בכל פעם באזור אחר, ובמידת הצורך מבצעים אכיפה ורושמים דוחות לנהגים שאינם מתגוררים באזור ומחנים בצד המדרכה המיועד לדיירי האזור. אני מנייד את הפקחים בין השכונות בשעות הערב. הלוואי שיהיו יותר פקחים".

לדברי נחום, "בעיר פועלים 32 פקחי חניה, אבל יש לי 17 תקנים פתוחים לפקחי חניה נוספים. קשה מאוד לגייס אנשים. אנחנו יוצאים בקמפיין לעידוד גיוס למחלקת החניה, אבל בינתיים, קיים מחסור", הוא מספר.

מדוע כל כך קשה לגייס פקחי חניה? 

"זו עבודה כפוית טובה. בדרך כלל, לא מעריכים את עבודת הפקחים. פקח חניה יכול להרוויח עד כ-7,500 שקל נטו בחודש, והוא עובד עירייה מן המניין עם כל התנאים הסוציאליים, אבל היום זה לא מספיק, צריך לשפר את התנאים. אנחנו כפופים להנחיות משרד האוצר ואין לנו סמכות לשלם יותר. מנסים לשפר תנאים היכן שניתן, כמו מימון לימודי תואר ראשון במדעי המדינה. אני מקווה שנצליח לגייס פקחים חדשים".

פקחים חייבים להגיע למכסת דו"חות חניה יומיים?

"בכלל לא, אבל אני יודע מניסיון כמה דוחות נרשמים בממוצע באזורים שונים. הפקח מבצע אכיפה מידתית. כל פקח מייצג את העירייה. התושב רואה אותו כל יום. הפקח שומר, מבצע אכיפה למען התושב".

פקחים בעיר מותקפים?

"לא נתקלנו בזה. אנשים מבינים שהפקח מבצע את עבודתו ושומר על הסדר, ואני כל הזמן אומר לפקחים לנהוג באדיבות וגם להסביר במידת הצורך מדוע נרשם הדוח".

פקחי החניה מתגוררים בעיר?

 כ-90% מהם מתגוררים בעיר, אבל פקח לא מבצע אכיפה באזור מגוריו".

"אצבע קלה על ההדק"

נחום מספר על הכנסת אמצעים טכנולוגיים חדשים, שיאפשרו להקל על עבודת הפקח. "באזור אצטדיון רמת גן, החניה מוגבלת לשעה וחצי. הפקח מסתובב באזור, וכאשר דולקת במסוף שלו נקודה אדומה, היא מסמנת היכן ממוקם רכב שחונה מעבר לזמן המותר. הפקח מגיע, ובמידת הצורך רושם דוח חניה. זה מייעל את העבודה ומאפשר לפקח אחד לחלוש על אזור גדול שיש בו תנועה ערה של כלי רכב חונים", הוא מציין.

הנהגתם חניית אקספרס במרכז העיר, זה הוכיח את עצמו?

"ישנן כיום 16 חניות אקספרס למשך 30 דקות ברחובות ביאליק והרצל, וזה משחרר מקומות חניה. אפשר להגיע, לבצע קניות והמשיך הלאה. זה טוב לנהגים ולבעלי העסקים. הפיילוט היה מוצלח ויש כוונה להוסיף עוד חניות אקספרס".

כיצד מבוצעת האכיפה בחניות האלה?

"ישנן מצלמות, יושב פקח בחדר הבקרה וצופה בסרטון. ההנחיה היא להגיש דו"ח רק אם עבר הזמן המותר, ואנחנו גם נותנים ליהנות מהספק עוד חמש דקות מעבר לחצי השעה. אין אצבע קלה על ההדק. אם עבר הזמן המותר, הקנס הוא בגובה של 250 שקל".

נחום מתריע, כי במקביל לאכיפה באמצעות פקחים, בצירי תנועה ראשיים נוסעת בכל שעות היום ניידת מצלמת, המתעדת הפרעות לתנועה, כמו חניה כפולה או חסימת מפרצי חניה של אוטובוסים ומעברי חצייה. "הניידות מסתובבות בכל העיר, ולפני שהפקח מצלם, גם מבוצעת קריאה במערכת הכריזה לנהג להזיז את רכבו. המטרה היא לשמור על הסדר. אנחנו לא מחפשים הכנסות מקנסות", הוא מבהיר.

בחודשים האחרונים קיבלו נהגים רבים קנסות, בשל נסיעה בנתיבי תחבורה ציבורית (נת"צ). עד כה הופעלו נת"צים בציר ז'בוטינסקי, בדרך בן גוריון וברחוב ששת הימים. לדברי נהגים רבים, הפונים שמאלה מרחוב הרצל לז'בוטינסקי צפויים לקנס בשל חוסר ידיעה. נחום מרגיע: "אנחנו מבצעים אכיפה מידתית גם בנת"צים. רק מי שפונה מהרצל שמאלה לז'בוטינסקי ולאחר מכן פונה ימינה לרחוב התקווה לא מקבל דו"ח. מי שממשיך לנסוע בז'בוטינסקי, בנת"צ, יקבל דו"ח, אחרי שצולם לפחות בשתי מצלמות אכיפה. הבקר בחדר הבקרה עובר על הסרטונים, ורק מי שמעבר לכל ספק ממשיך לאחר הפנייה בנסיעה בנת"צ בז'בוטינסקי יקבל דו"ח".

הגברתם את חלוקת הקנסות לחונים בחניונים הסמוכים לפארק הלאומי.

"החניונים מופעלים על ידי החברה הכלכלית. אנחנו משדרים לחברה הכלכלית את הפרטים של כל בעלי תו חניה בעיר והם לא צריכים לשלם עבור החניה, המחסום בחניון נפתח אוטומטית, במטרה לשחרר מקומות חנייה לתושבי  רמת גן. החניה בתשלום היא רק לתושבי חוץ".

אבל ניתנו דוחות גם לתושבי העיר שחנו בחניון.

"הקנסות ניתנו רק לנהגים שחנו על אי תנועה או על מדרכה. חייבים לשמור על הסדר והבטיחות גם בתוך החניון".

גם בבית החולים שיבא היו נהגים שקיבלו דוחות חניה, למרות ששילמו עבור החניה.

"בשיבא עובד אותו פקח כבר למעלה מעשור. אנחנו מגלים רגישות רבה, כי מי שמגיע לבית החולים הוא חולה, או מי שבא לבקר אותו. הפקח שלנו בשיבא הוא אדם רגיש מאוד, מכיר את השטח וחי את בית החולים. הדוחות ניתנים במקרי של חניה באדום-לבן, בחניית נכים, על מדרכות או חסימה. חייבים לשמור על הסדר".

מה מדיניות האכיפה במתחם בורסת היהלומים, שם קיימת מצוקת חניה בכחול-לבן והחניונים יקרים יחסית?

"מנהלת הבורסה היא האחראית על אכיפת החניה במתחם. גם שם המדיניות היא של אכיפה מידתית".

מה עושים כדי לקבל תו חניה עירוני?

"מגישים בקשה באתר העירוני. בעבר היה תשלום של 60 שקל עבור התו והוא בוטל. התו מאושר והוא נשלח לבית התושב. שמנו קץ גם למדבקות על שמשת הרכב. הכל ממוחשב ואין צורך במדבקה".

"אין פתרונות קסם"

כחלק מהפיתוחים הטכנולוגיים, פיתח אגף המחשוב בעירייה אפשרות לקבל אזהרה כשפקח מגיע לאזור מסוים. "המטרה היא ליידע את התושבים, שאם הם חנו באדום-לבן, או שהאורחים שלהם שאינם מתגוררים בעיר חנו בכחול-לבן ולא הפעילו אפליקציית תשלום – הם יכולים להזיז את רכבם ולחנות כחוק", מסביר נחום. 

היו טענות של נהגים שחנו בכחול-לבן וקיבלו קנסות למרות שהפעילו אפליקציית חניה.

"בשל תקלה טכנית, עלול לקרות לעתים רחוקות מיסוך, שלא מאפשר לפקח לראות את התשלום. אבל אם מביאים אישור על התשלום עבור החניה בכחול-לבן בעת מתן הדוח, הוא יבוטל". 

נחום קובל על הפינוק של הנהג הישראלי, שלדבריו "אוהב את החניה מתחת לבית ולא מתאמץ כדי למצוא מקום חניה רחוק יותר. זה יוצר עבירות חניה מיותרות".

מה מדיניות הטיפול בערערים שמוגשים על דוחות חניה ונסיעה בנת"צ?

"נוצר טרנד - אדם יושב בבית קפה ומגיש ערעור. התובע העירוני מקצוען ובוחן את הדוח לגופו. כל ערעור נבדק עניינית".

בעבר היו אלפי כלי רכב נטושים ברחובות בעיר. מה המצב כיום?

"בשנת 2016 היו כ-9,000 כלי רכב נטושים ברמת גן, שתפסו מקומות חניה במשך חודשים ארוכים. רבים מכלי הרכב הנטושים היו של סוחרים. יצאנו למבצע מתמשך במטרה לשים קץ לתופעה, וכיום יש רק מאות כלי רכב נטושים, ואנחנו ממשיכים להיאבק בתופעה. יש פקח מיוחד שמתמקד רק בכלי הרכב הנטושים. כשמתקבל דיווח, הוא מצלם את הרכב ואז נשלחת התראה ראשונה לבעל הרכב, שעליו להזיז אותו תוך 60 יום. לאחר מכן ניתנת התראה שנייה, שעליו להזיז את הרכב תוך 14 יום. לאחר מכן ניתן לגרור את הרכב".

נחום מציין, כי אחת המשימות המרכזיות היא לאתר ברחבי העיר מגרשים פנויים ולהפוך אותם לחניונים זמניים. "אנחנו סוקרים את העיר כדי לחפש מקומות פוטנציאליים לחניונים, ואז הטיפול עובר לעירייה ולחברה הכלכלית", הוא אומר. "כבר אותרו כמה מגרשים שהפכו לחניונים זמניים. לאחרונה נפתח חניון זמני ברחוב האצ"ל, שהצטרף לחניונים זמניים נוספים לתושבי העיר ברחוב הצלע, בקניון אלרום, ברחוב הירדן פינת משה דיין ובשכונת הגפן. "אני מקווה שייפתחו חניונים זמניים נוספים", מציין נחום.

למרות הכל, מצוקת החנייה נמשכת.

"אנחנו פועלים נקודתית היכן שניתן, אבל אין פתרונות קסם".