ניסיון חיסול או תאונת עבודה - זו השאלה שמעסיקה את חוקרי מרחב דן במשטרה, בעקבות אירוע פיצוץ מטען החבלה ביום ראשון. פיצוץ מטען חבלה לאור יום, בלב רחוב רש"י ברמת גן, סמוך לבתי עסק, כשהרחוב הומה אדם - זו כבר חציית גבול, תעוזה שאיבדה את הרסן.

כתוצאה מהפיצוץ נפצע באורח קשה רוכב האופנוע, צעיר כבן 28 המוכר למשטרה ומזוהה כמקורב לעבריין בכיר באזור גוש דן המצויות בסכסוך עם עבריין אחר. בשבועות האחרונים סיפק הסכסוך הזה מספר אירועים פליליים, בהם היה שימוש באמצעי לחימה (אמל"ח), לרבות ירי, מטעני צינור ורימונים. בפיגוע ביום ראשון נפצעו גם שישה עוברי אורח תמימים, שכל חטאם היה שעברו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, ורק בנס לא שילמו בחייהם.

מחקירה ראשונית עולה, שככל הנראה מדובר בניסיון חיסול. ביום שישי, יומיים לפני פיצוץ האופנוע, נחשף אביו של אחד מהיריבים למטען צינור שהתפוצץ בכניסה לביתו. לא חלפו יותר מ-48 שעות והתגובה הגיעה. "מי שמנסה להטיל אימה על בני משפחה חפים מפשע, שלא יחשוב לרגע שהוא חסין", אומר גורם המעורה בסכסוך. "אני לא מכיר מישהו בעולם הזה שנותנים לו סטירה והוא לא מגיב, אלא מושיט את הלחי השנייה. זה לא קיים. כולם יודעים שזו רק ההתחלה בסיפור הזה".

הכתובת הייתה על הקיר. הצעיר שרכב על האופנוע הגיע כהרגלו לבית העסק בו הוא נוהג לשבת, ומיד כשירד מהאופנוע נשמע פיצוץ אדיר והאופנוע עף אל המדרכה. כתוצאה מהפיצוץ נפגע באורח קשה בגפיו רוכב האופנוע. במוקד 100 של המשטרה ובמוקד 101 של מד"א התקבל הדיווח על הפיצוץ סמוך לשעה 11:40 לפני הצהריים, ולמקום הוזנקו חובשים ופראמדיקים של מד"א, שפינו את רוכב האופנוע לבית החולים איכילוב בתל אביב. בנוסף, העניקו הצוותים טיפול רפואי לשישה עוברי אורח שנפגעו באורח קל, והם פונו לבתי החולים שיבא בתל השומר ובילינסון בפתח תקווה. 

חובשי רפואת חירום במד"א עמית אברהם וצביקה לרר סיפרו: "ראינו את האופנוע בצד המדרכה, כשלידו שוכב הרוכב, גבר כבן 28, שהיה בהכרה וסבל מחבלה קשה בגפיים. הענקנו לו טיפול רפואי מציל חיים, שכלל עצירת דימומים והנחת חוסם עורקים, ופינינו אותו בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים איכילוב, כשמצבו קשה. כוחות נוספים של מד"א סרקו את הרחוב ואיתרו שישה נפגעים בני 45-80, שנפגעו באורח קל מרסיסים ופונו לבתי החולים. באורח נס האירוע הזה לא הסתיים בהרוגים".

כוחות משטרה גדולים ממרחב דן הגיעו למקום ופתחו בחקירה ובאיסוף ממצאים ואיתור מצלמות אבטחה. לעובי הקורה נכנסו גם חוקרים מהיחידה המרכזית של משטרת מחוז תל אביב. הממצאים נשלחו להמשך מיצוי ראיות במעבדות החבלה של המשטרה והחקירה נמצאת בראשיתה.

"טרור פלילי"

"זה היה מפחיד. אנחנו כל הזמן שומעים על פיגועים פליליים וחיים בחוסר ביטחון, כשלפתע שומעים את זה כאן, בצהרי היום, והגוף מתחיל לרעוד ולאבד שליטה. אני יוצאת לחלון ורואה בלגן למטה, ממש ליד הבית. אנשים רצים ואני לא יודעת איפה אני חיה. אמבולנסים, משטרה והמולה גדולה. זה בהחלט טרור, גם אם מדובר בטרור פלילי. אנשים לא עושים חשבון ומסכנים חיים של אזרחים חפים מפשע. הם לא בודקים אם יש ילדים או מבוגרים. הם מגיעים למשימה שלהם והתוצאה פחות מעניינת אותם. זה הכי מסוכן".

בשבועיים האחרונים התרחשו ברמת גן שבעה אירועים של ירי, הנחת מטעני חבלה והשלכת רימון הלם. ב-27 במאי נורה גבר ברחוב הנרקיסים בשיכון ותיקים. כעבור יומיים, התגלה מטען חבלה ברחוב המיתר. חלפו יומיים נוספים, ורימון הלם הושלך לעבר בית ברחוב הנרקיסים. ב-1 ביוני התבצע ירי ברחוב המיתר וכעבור שלושה ימים, אירע אירוע ירי נוסף, הפעם בשדרות הנרקיסים. בהמשך, התפוצץ ביום שישי מטען חבלה ברחוב חרות, וביום ראשון אירע, כאמור, פיצוץ המטען ברחוב רש"י.

גל האירועים האלימים בשבועות האחרונים ברמת גן מערער את תחושת הביטחון של תושבים רבים בעיר, בעיקר באזורים בהם הם התרחשו הפיגועים. ברחוב רש"י, הרוחות סערו לאחר הפיגוע. רבים חששו להזדהות ולדבר בפומבי, אבל התחושה הייתה של חוסר אונים, של פגיעה ממשית בביטחון האישי. "התחושה קשה", מספרת כיסופית, תושבת האזור. "רבע שעה לפני פיצוץ האופנוע, אני עברתי כאן, במקום שאני עוברת כל יום. יש לי בבית ילד בן שנתיים וארבעה חודשים. כשהגעתי הביתה, שמעתי פיצוץ חזק מאוד. בהתחלה חשבתי שזה פיגוע, אבל אחרי שהגיעו ניידות משטרה, ההתברר שזה עוד אירוע פלילי בעיר".

רחלי, תושבת ותיקה באזור, מספרת בהתרגשות: "הייתי מחוץ לבית, כשהתחילו להתקשר אליי בדאגה. המשפחה נבהלה, אז הגעתי לכאן. ההרגשה היא של חוסר ביטחון". אלי, תושב ותיק באזור, מוסיף: "ההרגשה מזופתת. אתה לא יכול להסתובב בשקט ברחוב. איך לא עושים לזה סוף?". תושב רמת יצחק ואב לארבעה ילדים מנסה להרגיע: "זה לא נעים, אבל לצערי זה קורה בכל הארץ, ורמת גן אינה שונה. שנים היה כאן שקט יחסי, ואני מקווה שהשקט יחזור. לא צריך להיכנס לפאניקה".

"רעשי רקע"

לאזרח התמים לא ממש עוזר שבעיריית רמת גן מכהנים כיום בכירים שכיהנו בעבר בתפקידי פיקוד במשטרה, בהם מנכ"ל העירייה מוטי כהן, ניצב בדימוס שהיה ממלא מקום מפכ"ל המשטרה, ומנהל אגף שפ"ע, אלברט אוחיון, תת-ניצב בדימוס, שהיה בעבר מפקד משטרת מרחב דן וסגן מפקד משטרת התנועה. בעקבות שרשרת האירועים הפליליים, כתב ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה הכהן, השוהה בחו"ל: "מאבק אישי בין שני עבריינים יצר לאחרונה פינג פונג של מהלומות בצורת אירועי ירי ומטענים. האחרון שבהם הוא הפיצוץ ברחוב רש"י. הסמכות והאמצעים לטיפול באירועים פליליים הוא באופן בלעדי בידי משטרת ישראל.

"תפקידנו כעירייה לסייע למשטרה בכל בקשה שיש לה מאיתנו, ואנו עושים את זה, וכן לעקוב אחר הטיפול, לוודא שהוא מיטבי ולהסביר כל מה שניתן לחשוף לציבור. לפי המשטרה וגורמי הביטחון בעירייה, אין סיבה לשינוי השגרה, למרות הדי הירי והפיצוצים, שבאופן טבעי גורמים לפגיעה בתחושת הביטחון האישי באותן שכונות. יחד עם מנכ"ל העירייה, מוטי כהן, שהיה מ"מ מפכ"ל המשטרה בתפקידו הקודם, אנו עוקבים מקרוב ועושים כל מאמץ עירוני אפשרי להאצת החקירה והאכיפה, ולהגברת תחושת הביטחון. אנחנו סומכים ב-100% על המשטרה, גם כי הם פועלים וגם כי אין לנו משטרה אחרת, ואנחנו אופטימיים מההתפתחויות בציר החקירה וברמת הפעילות המשטרתית".

שאמה הכהן ציין, כי עוד לפני שרשרת האירועים האחרונה הוא פנה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, על רקע העלייה בעבירות הרכוש בעיר, ותואמה לו פגישת עבודה מקצועית עמו בשבוע הבא. בנוסף, ציין ראש העירייה כי קיים שוחח גם עם מפקד תחנת רמת גן-בני ברק סנ"צ רותם וסקר ועם מפקד המחוז ניצב עמי אשד. "בגזרה שלנו, שהיא מסדרונות העירייה והכנסים העירוניים, ניהלנו מלחמה קשה, ללא פשרות, וניקינו את כל העבריינים שהייתה להם דריסת רגל והשפעה על קבלת ההחלטות בעיר, וכן שחררנו נכסים עירוניים מידיהם ללא מורא וללא פשרה", אומר שאמה הכהן. 

לדבריו, "נפעיל סיורי אבטחה פרטיים בשכונות העיר במימון העירייה, והנושא כבר מתקדם להתקשרות וביצוע בשטח בשבועות הקרובים. הנושא הזה אינו משחק ילדים, ואין בו מקום לפוליטיקה בגרוש והתססת הציבור באופן ילדותי ולא אחראי על ידי עסקנים פוליטיים. תסמכו עלינו שלא נשתוק ולא נשאיר דבר שניתן לעשות ולא נעשה. אנא, לטובתכם התעלמו מכותרות ומרעשי רקע".

כששאמה הכהן אומר "רעשי רקע", הוא מתכוון לחברי האופוזיציה בעיר. בעקבות שרשרת האירועים הפליליים, כתב ליעד אילני, המתמודד לראשות עיריית רמת גן: "לצערנו, רמת גן הפכה בשנים האחרונות לבירת הפשע החדשה של ישראל. זה התחיל בגל של פריצות רכבים ופריצות לבתים, ובשבועות האחרונים, המאבק בין ארגוני פשיעה מרים ראש. מטעני חבלה, זריקת רימונים וירי בקרבת בתי ספר ובקרבת בתי המגורים של התושבים - הדבר הזה לא יכול להימשך. אני קורא לשר לביטחון לאומי ולמפכ"ל המשטרה להגביר את הנוכחות ברמת גן. התושבים מרגישים שאין להם ביטחון אישי. יש חובה לחזק את תחושת הביטחון האישי, לראות כמה שיותר שוטרים ברחובות.

"אני קורא גם למנכ"ל העירייה, מי שהיה מ"מ מפכ"ל המשטרה, לגבש סביבו את כל השוטרים שהגיעו לעירייה, להתחיל לשמור על מי שצריך באמת לשמור, על תושבי העיר שתחושת הביטחון שלהם נפגעה. עם כל הקשרים שיש לכם במשטרה, הפעילו לחץ על השר לביטחון לאומי ועל מפכ"ל המשטרה, כדי שיסיירו יום-יום בעיר שלנו, על מנת להחזיר את תחושת הביטחון של התושבים".

ותיק חברי המועצה אלי מוסרי מנסה להרגיע: "אחת לכמה שנים, תושבי רמת גן חשים לצערנו הרב את הזרוע המאיימת של העבריינים. בשבועות האחרונים, תושבים בשיכון ותיקים חיים תחת חרדה מדאיגה, מנוכחותם של עבריינים שלא בוחלים בשום אמצעי לפגוע האחד בשני. המאבק האלים בין העבריינים, עלול חלילה לפגוע בתושבים חפים מכל עוון ופשע. "למיטב ידיעתי, משטרת ישראל, עיריית רמת גן ומערכת האכיפה מודעים היטב למצב המטריד ולגודל הסכנה. אנו סומכים על כוחות המשטרה, שיידעו לפעול ביד קשה וחזקה נגד אותם העבריינים. השקט שהיה בשיכון ותיקים חייב לחזור ובמהרה. בהזדמנות זו, אני פונה בבקשה לנבחרי הציבור המתבטאים בנושא הרגיש והמדאיג הזה - היזהרו בלשונכם. יש כוחות משטרה ברמת גן, תנו להם לעשות את עבודתם הכי טוב שאפשרי".