"גבעתיים היא אחת הערים הצעירות בישראל, ואנו הופכים אותה לעיר הטובה ביותר לצעירים", אומר סגן ראש עיריית גבעתיים ומחזיק תיק הצעירים, סיון גולדברג, שהשיק את הקמפיין של רשימת הצעירים בראשותו, לקראת הבחירות שיתקיימו לראשות ולמועצת העירייה ב-31 באוקטובר.

הרשימה תתמודד בבחירות למועצה, כאשר היעד שלה הוא להגדיל את כוחה, לנוכח השינוי הדמוגרפי שחל בעיר. "בבחירות הקודמות, שהתקיימו ב-2018, היינו ההפתעה הגדולה, כשקיבלנו שני מנדטים. הפעם היעד הוא להגדיל את מספר המנדטים", מציין גולדברג, המתבסס על הנתונים הדמוגרפיים של העיר, שפעם נחשבה לאחת המבוגרות בישראל.

"כ-32% מתושבי גבעתיים הם בגילאי 32-18, וצעירים רבים ומשפחות צעירות ממשיכות להגיע לעיר. אנחנו בדרך להפוך לעיר הצעירה בארץ. כיום גבעתיים מדורגת במקום השני, בהפרש קטן של כשני אחוז אחרי תל אביב, בה שיעור הצעירים בגילאים אלה עומד על כ-34%. אני מעריך שלנוכח המשך המעבר של צעירים לגבעתיים, היא תעבור את תל אביב ותהפוך לבירת הצעירים", מצהיר גולדברג בגאווה.

גולדברג (30) המחיש בבחירות ב-2018 את המהפך הדמוגרפי שעובר בשנים האחרונות על גבעתיים, כאשר הבחור הצעיר, אז בן 25, גרף בקמפיין קצר וממוקד שני מנדטים והפך להפתעת הבחירות. מבחינתו, זו רק ההתחלה. "הפעם נתמודד ברשימת צעירים פלוס, כדי לפנות לציבורים נוספים בעיר", הוא משתף. "אני מאמין שנגדיל את כוחנו במועצה".

גולדברג נשוי לעמית, המנהלת חברת תיירות באינטרנט, ומתגורר בשכירות בשכונת גבעת רמב"ם. בדומה לצעירים רבים בגילו, הוא אפילו לא חולם על דירה משלו. "אני לא רואה אפשרות לקנות דירה בגבעתיים, המחירים מטורפים", הוא מסביר.

"זו רק ההתחלה"

נפגשתי עם גולדברג בבית קפה בשכונת רמת חן ברמת גן. גולדברג, ששירת ביחידת דובר צה"ל, הגיע לריאיון מצויד בשלל נתונים מספריים, ונשמע נחוש מתמיד. "יש לנו שיתוף פעולה מצוין עם ראש העירייה רן קוניק, והוא יימשך", מבהיר גולדברג, על רקע רעשים בסביבתו של קוניק, על כך שבעוד חמש שנים בן בריתו הצעיר עלול להתמודד מולו לראשות העירייה. 

"אני מאוד מעריך את רן ונהנה לעבוד איתו. יש לנו עוד שותפות ארוכה ויש בינינו חברות אמיתית. כל עוד קוניק ראש העירייה, אתמוך בו", מבהיר גולדברג. "רק אם קוניק יחליט בעתיד לפנות לתפקיד חדש, אתמודד לראשות העירייה. אני מחזיק גם את תיקי חדשנות, נכנסים ומבני ציבור, וביחד עם איתמר שמעוני, מספר שתיים ברשימה, ובגיבוי ראש העירייה, הובלנו מהלכים רבים, וזו רק ההתחלה. הרשימה שלנו מהווה ערך משמעותי לגבעתיים ולקואליציה בראשותו של קוניק, ונמשיך לסייע לו".

חושב על התמודדות לראשות העירייה בעתיד?

"רק ברגע שרן יחליט, אתמודד לראשות העירייה ואז אציג את העשייה והניסיון שלי. אני בטוח שהשותפות בינינו תימשך גם בעתיד".

ציפית לקבל שני מנדטים בבחירות הקודמות?

"הייתי אז בן 25, והצלחנו להיכנס בכוח משמעותי ולהפוך להפתעת הבחירות. ההישג שלנו סימל את השינוי הדמוגרפי בעיר. כ-55% מתושבי גבעתיים מתגוררים בשכירות. כצנלסון, שהפך לרחוב חיי הלילה של גבעתיים, הוא מעוז הדיירים המתגוררים בשכירות. שיעור השכירות ברחוב עומד על כ-75%".

מחירי השכירות בגבעתיים אינם זולים, מה מושך את הצעירים לעיר?

"מחירי השכירות הגבוהים בעיר, עדיין נמוכים במעט ביחס לתל אביב. קשה מאוד להשיג דירה בשכירות בגבעתיים. לעתים יש רשימות המתנה של עשרות לדירה שמוצעת להשכרה. באופן יחסי, היחסים בין בעלי הדירות לשוכרים בגבעתיים הוגנים. חלק גדול מבעלי הדירות גם מתגוררים בעיר. מגיעים לעיר לא מעט סטודנטים, כי מסביבה יש כמה מוסדות אקדמיים. גם אלפי משפחות צעירות נכנסו לעיר, שהיא מאוד הומוגנית וקהילתית, עם מערכת חינוך מעולה. רובם שכירים שעובדים מחוץ לגבעתיים. שיעור התושבים העובדים מחוץ לעיר עומד על כ-82%".

גולדברג, המתגורר עם אשתו בדירה שכורה בשכונת גבעת רמב"ם, מודה, כי לנוכח מחירי הדיור הגבוהים, הוא אינו רואה את עצמו רוכש דירה בעיר. "אני לא רואה את עצמי מצליח לקנות דירה בגבעתיים, המחירים מאוד גבוהים, המחירים מטורפים", הוא מסביר.

הצפיפות הגבוהה בגבעתיים לא מרתיעה צעירים העוברים אליה?

"רק בני ברק יותר צפופה מגבעתיים. על שטח של כ-3.24 קמ"ר מתגוררים 64,843 תושבים - קרוב ל-20 אלף תושבים לקמ"ר. אבל כנראה שיש בזה גם יתרון, כי כל השירותים החיוניים במרחק הליכה מהבית – מכולת, בית מרקחת, מרכז קהילתי, בית ספר ומוקדי בילוי, במודל 15 דקות הליכה מהבית. רבים מגיעים הביתה לאחר העבודה ויורדים לבר כדי לשתות בירה". 

איך מארגנים חנייה לכולם?

"זו אחת המשימות המאתגרות. בגבעתיים יש פי שלושה מכוניות ממקומות חנייה. אין פתרונות קסם, אבל חייבים להשקיע בפתרונות לתחבורה אלטרנטיבית ותחבורה ציבורית. בינואר 2024 אמור להתחיל פרויקט 'מהיר לעיר' ברחוב כצנלסון. זה ישדרג את הרחוב משמעותית ויסייע להתייעלות התחבורה הציבורית".

"יצרנו מודל של מעורבות"

גולדברג מפרט בהרחבה את הפעולות שלדבריו הוא וחברו לסיעה שמעוני הובילו בחמש השנים האחרונות. "הקמנו את מחלקת הצעירים העירונית. עד לפני כחמש שנים לא הייתה מחלקת צעירים שנותנת ייעוץ להשכלה גבוהה וייעוץ תעסוקתי לאוכלוסיית בני ה-18 ומעלה", הוא מציין. "יצרנו גם מודל של מעורבות חברתית והתנדבות של צעירים בקהילה, כמו למשל, בחיבור עם אזרחים ותיקים ואוכלוסיות מוגבלות. חשוב לנו ליצור חיבור לקהילה ולהכיר זה את זה. גבעתיים היא מאוד קהילתית".

גולדברג רואה את גולת הכותרת של הקדנציה החולפת בהקמת מרכז הצעירים במגדל השחר שבצפון גבעתיים. "מאז הקמתו, הגיעו למרכז כ-15 אלף תושבים צעירים. הפעילויות כוללות הרצאות, סדנאות, מפגשים קהילתיים, תוכניות ליזמים צעירים ותוכניות העשרה. אנחנו מקיימים גם קורסים והדרכות להתנהלות פיננסית נכונה למשפחות צעירות. אחת לרבעון מתקיים גם קורס נדל"ן, דיור ופיננסים".

גולדברג מספר שהקרן לעידוד השכלה גבוהה בעיר, שהוא עומד בראשה, הגדילה משמעותית את המלגות לסטודנטים תושבי העיר. המלגות ניתנות בשיתוף פעולה עם מפעל הפיס ופרויקט פר"ח. "אנו מעניקים מלגות לכ-500 סטודנטים, בהיקף של כמיליון וחצי שקל בשנה", הוא מציין. "כל מלגה מסתכמת בעשרת אלפים שקל, בתמורה למעורבות חברתית קהילתית של 140 שעות בשנה".

"מקבלי המלגות פועלים בליווי תלמידים במסגרת תוכנית פר"ח, בקידום הקיימות ואיכות הסביבה, בהדרכה דיגיטלית לאוכלוסייה המבוגרת, ובקידום אוכלוסיות עם מוגבלויות וסיוע לקהילה הגאה. בגבעתיים מתגוררים סטודנטים רבים והמלגות מסייעות לחבר אותם לקהילות בעיר".

"עיר חילונית וליברלית"

גולדברג גאה בכך שרחוב כצנלסון בגבעתיים ורחובות מרכזיים נוספים הפכו בעשור האחרון למוקד של ברים, פאבים, בתי קפה ומסעדות. "בשנים האחרונות נפתחו עשרות מקומות בילוי חדשים. כצנלסון הפך למוקד בילוי לצעירים מערים נוספות. כ-40% מהמבלים באזור מגיעים מחוץ לעיר".

היו בעבר טענות על קשיים בקבלת רישיון עסק?

"בשנים האחרונות נעשה מהפך בתחום הרישוי, ולא רק בעקבות הרפורמה של משרד הפנים. הייעוד של מחלקת רישוי עסקים הוא לעזור ולהקל בהקמת העסק, וללוות אותו בתהליך. הפכנו את התהליך לדיגיטלי".

אתה תומך בפתיחת עסקי בילוי בשבת?

"בהחלט, אנחנו תומכים בפתיחת עסקים באזורי הבילוי בשבת. גבעתיים היא עיר חילונית וליברלית. במקביל, פותחה גם התחבורה הציבורית בשבת, במיזם 'נעים בסופ"ש', שנעשה עם רשויות מקומיות נוספות".

אבל זה עורר גם טענות בקרב דתיים ושומרי מסורת.

"רוב תושבי גבעתיים הם חילוניים, אבל אנחנו מכבדים את כולם ויודעים לשמון על האיזון".

חוץ מפאבים, בתי קפה ומסעדות, יש עוד מקומות בילוי לצעירים?

"הייתי ממובילי הצבת עגלות הקפה בגינות הציבוריות. עד היום הוצבו חמש עגלות קפה – בגן רבקה, פארק גבעתיים, גן הבנים, כיכר אלדמע וגן הזיכרון. יש כוונה להציב עגלות קפה גם בגן סולד ובגן העלייה. עגלות הקפה הפכו למוקד של מפגשים קהילתיים לצעירים, משפחות צעירות, אימהות, ילדים קטנים ובעלי כלבים. בעידודו של ראש העירייה, יש מהפך בתרבות הפנאי. התחלנו גם במיזם של קבלת שבת קהילתית בגינה הציבורית".

אפרופו כלבים, יש מספיק גינות כלבים בעיר?

"גבעתיים היא העיר עם האחוז הגבוה ביותר של מחזיקי כלבים. בשירותים הווטרינריים רשומים למעלה מ-4,000 בעלי כלבים. אני לא חושב שיש מחסור בגינות כלבים. יש טענות מובנות על אי איסוף של צואת כלבים, אבל קשה לאכוף, בגלל שקשה מאוד לגייס פקחים". 

מה היעד שלך לקראת הבחירות הקרובות?

"להגדיל משמעותית את הכוח במועצת העירייה. נתמודד ברשימת 'צעירים פלוס', במטרה לפנות לאוכלוסיות נוספות בעיר ולתת מענה גם לנושאים נוספים, כמו חינוך, חינוך מיוחד, ספורט ושיפור השירות הקהילתי".

כבר נקבעה הרשימה לקראת הבחירות?

"עדיין לא, אבל זו תהיה רשימה מעניינת ועוד יהיו הפתעות".