"הערר נדחה בעיקרו", קבעה פה אחד ועדת הערר המחוזית, שדנה בערר שהגישו חברי האופוזיציה במועצת עיריית רמת גן - אביהוא בן משה וליעד אילני, נגד החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה - לאשר בקשה להיתר עבור קומת מסחר בבניין ומרתף מסחרי ברחוב מלכי צדק 25 בשכונת רמת השקמה.

הנכס, בגינו נדחה הערר, מצוי בבעלות פנחס שאמה, אביו של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן. הערר הוגש נגד החלטת מליאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מה-30 באוקטובר 2022, לאשר בתנאים בקשה להיתר אישור מצב קיים, ללא תוספת בנייה, עבור קומת מסחר בבניין ומרתף מסחרי. 

בניית הבניין, ביחד עם השטח המסחרי, בוצעה מכוח היתר בנייה שניתן כבר ב-11 באוקטובר 1996, כשניתנה בזמנו תעודת גמר למגורים בלבד (ב-20 באפריל 1999). הבקשה למרכז המסחרי, אשר אושרה בוועדה המקומית ב-21 בספטמבר 2022, הייתה בכפוף לשורת תנאים: אישור מחלקת התנועה, כי מספר החניות הדרוש לשטח המסחרי תואם את הוראות התקן, בחינת התוכנית החלה במקום וקבלת חוות דעת משפטית שהתנאים הקנייניים מולאו, תנאי לטופס 4 לבחינת אגף הנכסים, עריכת כתבי שיפוי מתאימים למבקש אל מול העירייה, ותיקון לפי הערכות הבדיקות, תוך עמידה בדרישות.

בפתח החלטתה, ציינה ועדת הערר המחוזית, כי "הערר הוגש על ידי שני חברי מועצת העירייה ברמת גן, כאשר לטענת העוררים נפלו כשלים מהותיים ופרוצדולרליים בבקשה". בין הטענות שהועלו בערר: לא הוצג מסמך הקושר את מגיש הבקשה לנכס, בניגוד לדין; לא ניתנה הודעה כנדרש בדין לבעלי זכויות במגרש, וכן שתוכנית השינויים לשתי קומות מסחר היא בקשה בסטייה ניכרת מתוכנית 1002, אשר פורסמה ב-21 בפברואר 1991.

עוד נטען, כי הירידה למרתף היא בגרם מדרגות במרווח צר בין החנויות המסחריות, בניגוד לתב"ע, וכן אי עמידה בדרישה שחניות המגורים וחניות המסחר תהיינה נפרדות.

המשיבות (הוועדה המקומית לתכנון והחברה שבבעלות פנחס שאמה) דחו על הסף את הטענות וטענו מנגד, שהבקשה להיתר הובאה לידיעת כל בעלי הזכויות בבניין. כל זאת, כאשר הוועדה המקומית הציגה את דרישות היידוע בדבר הגשת הבקשה לחומרה, לרבות דרישת יידוע לבעלי זכויות בלתי רשומים בניין.

"החלטת הוועדה המקומית לא משנה את היקף השטחים, שאושר במסגרת ההיתר שניתן בזמנו", צוין בתגובה. עוד נטען, כי מדובר בערר "תיאורטי", במובן זה שלא היה מקום לדרוש הגשת בקשה להיתר, משניתן טופס 4 זה מכבר. "הטעם היחיד להגשת הערר הוא פוליטי, באשר המשיבה מנוהלת על ידי פנחס שאמה, אביו של ראש עיריית רמת גן ויו"ר הוועדה המקומית", צוין בתשובה והודגש: "זה האחרון (כרמל שאמה הכהן מ.כ) לא נכח בדיוני הוועדה המקומית. הזכויות נרכשו בשנת 2009 באמצעות כינוס נכסים. במצב המבנה היום ולאחר שהסתיימו עבודות הבנייה מכוח ההיתר מנובמבר 1996 ולאחר אכלוס המבנה".

בתגובה צוין עוד, כי הזכויות נרכשו בזמנו, כאשר המבנה מחובר בשלמות לרשת החשמל ולתשתיות, גם שטחי המגורים וגם המסחריים. "לא נפל רבב בהליך יידוע בעלי הזכויות למגורים. בהיתר בזמנו אושרו 105 חניות המיועדות גם לשטחי המסחר וגם לשטחי המגורים. 105 החניות שאושרו תוכננו אז בתחום המגרש וחולקו בין יחידות המגורים ליחידות המסחר בהתאם לתקני החנייה שנדרשו במועד הוצאת ההיתר – בשנת 1996 וללא שיוך ייעודי. 22 חניות מתוך ה-105 מוצמדות למרכז המסחרי ואין זה המקום לבחון מחדש את מאזן החניות שניתן בהיתר משנת 1996".

מגישי הערר (בן משה ואילני) טענו בתגובה, כי לא מדובר בהגשת ערר כעניין פוליטי ודחו גם את הטענה שהערר הוא תיאורטי. בהחלטה המנומקת, שהתקבלה, כאמור, פה אחד על ידי חברי ועדת הערר, נדחו אחת לאחת מרבית הטענות בערר שהוגש. "הערר נדחה בעיקרו, למעט הערותינו לעיל: נשוב ונדגיש, כי יש למלא אחר הוראות התוכנית, לפיו המסחר במרתף יהא קשור וחלק בלתי נפרד מקומת המסחר; הירידה למרתף המסחרי צריכה להיות מהקומה למעלה, ובהתאם, נדרשת קישורית נאותה בין הקומות. כמו כן, לעניין החניה, פתרון החניה יהא בהתאם לתקן החניה התקף ובאישור אגף תנועה וחניה".