"היעד הוא להגיע בבחירות לרוב מוחלט של שמונה-תשעה מנדטים במועצת העירייה ולאפשר לי לנצל את כל הזמן לניהול העיר ולא לתחזוקת קואליציה וניסיונות סחיטה של רשימות קטנות", אומר ראש עיריית גבעתיים רן קוניק, שהשיק את הקמפיין של רשימתו "גבעתיים שלנו" לקראת הבחירות לעירייה, שיתקיימו ב-31 באוקטובר. "בינתיים, אני לא רואה מתמודדים מולי לראשות העירייה, ואם יהיה מועמד או מועמדת, שיבורכו. הקרב בבחירות יהיה על מועצת העירייה", מציין קוניק.

למעלה מ-500 פעילים ותומכים הגיעו לכנס השקת הקמפיין, שהתקיים במוצאי שבת באולם בלוז בתיכון אורט קרייזמן בעיר. טקס הצגת הרשימה השתלב עם ציון יום הולדתו ה-55 של קוניק, שמתמודד לקדנציה שלישית בראשות העירייה. בין הנוכחים הרבים היו רמי דרזיה, בעבר יריבו המושבע של קוניק, יו"ר הפועל רמת גן-גבעתיים עינב חזנוולד, שהגיע מתנשף מהפגנת המחאה בקפלן, ותיקים מסניף מפלגת העבודה בגבעתיים, לצד תושבים, פעילים וחברים.

"היה מאוד מרגש לראות את האנשים הרבים שהגיעו, זה לא מובן מאליו. רוב תושבי גבעתיים פעילים במחאה נגד החקיקה המשפטית, והיו ביניהם כאלה שהגיעו מההפגנות ישר לאירוע", הוא ציין, כשהציג על רקע האירועים הסוערים במדינה את סיסמת קמפיין הבחירות שלו – "קוניק ישמור על גבעתיים". 

לדבריו, "במיוחד בתקופה מטלטלת זו, שמסכנת גם את צביונה של העיר האהובה שלנו, חייבים מישהו חזק שישמור עליה", הדגיש קוניק בנאומו בכנס. "כמי שנולד וגדל בגבעתיים, עיר ליברלית ופלורליסטית, אני רואה בשמירה על עיר ילדותי, כפי שכולנו מכירים ואוהבים אותה וכפי שהיא נמצאת עמוק-עמוק בנשמתי, כמשימה חשובה מאין כמוה. הבחירות האלה הן קריטיות במיוחד. לשמור על גבעתיים זה הרבה יותר מסיסמת בחירות. זו משימה שבנפשנו. אנחנו נמשיך להילחם כדי לשמור על גבעתיים, כפי שאנו מכירים אותה, ואנחנו נצליח".

שמות חדשים ברשימה

רשימת "גבעתיים שלנו" עברה שינוי משמעותי ביחס לבחירות 2018. ארבעה מחברי המועצה היוצאת לא יהיו ברשימה של קוניק - פרופ' יזהר אופלטקה, שהתפטר במהלך הקדנציה, לאחר שעבר להתגורר ברמת גן, קארין אניס, אביעד מנשה ויצחק דגני, שהחליף את אופלטקה. הרשימה התרעננה בדמויות בולטות מתחום החינוך בעיר, שבשנים האחרונות הגיעו אליה משפחות צעירות רבות.

לצדו של קוניק שני חברי המועצה היוצאת, שיהיו במקומות גבוהים ברשימת "גבעתיים שלנו", בהם סגנית ראש העירייה ויו"ר עמותת קהילתיים אור-לי ניב (56), שתהיה במקום השלישי ברשימה, ומחזיק תיק הגמלאים בעירייה ובהסתדרות במרחב אלי הולצמן (62), המשמש גם כיו"ר האגף לאיגוד מקצועי ומזכיר סניף העבודה בעיר, שהוצב במקום הרביעי. זאת, בהתאם להסכם עם מפלגת העבודה, שגם הפעם רשימת "גבעתיים שלנו" מתמודדת בתמיכתה. "אור-לי, שהולכת איתי כברת דרך ארוכה ותורמת המון לעיר, מחזיקה ביותר תיקים ממני – עמותת קהילתיים, תרבות, פנאי, קהילה, נועיר, נשים, להט"ב, בריאות, חירום  וביטחון", ציין קוניק. הולצמן פועל רבות למען אוכלוסיית האזרחים הוותיקים בעיר ורואים את זה במגוון הפעילויות הנרחב".

במקום השני ברשימת "גבעתיים שלנו" הוצבה הפעם יהודית קורוטקי (66), שנכנסת למערכת הפוליטית העירונית לאחר קריירה חינוכית עשירה של 37 שנים כמורה למדעים, מחנכת, סגנית מנהלת בית הספר אלון ומנהלת בית הספר בורוכוב במשך 16 שנה. בשנים האחרונות ריכזה  פרויקטים חינוכיים במרכזי למידה ובמועדוניות בבתי הספר.

דמות חדשה נוספת ברשימה היא סיגל שפיץ טולדנו (46), שהוצבה במקום החמישי. שפיץ טולדנו מכהנת כיו"ר ועד ההורים העירוני, יו"ר ועד ההורים בבית הספר שמעוני ויו"ר ועד הגנים הארצי. במקום השישי ברשימה הוצב בהתאם להסכם עם מפלגת העבודה נדב אלישיב (42), המנהל את הנכסים וקשרי הרשויות המקומיות בתנועת "הנוער העובד והלומד", ומשמש בהתנדבות כיו"ר ועדת רשויות מקומיות במועצת תנועות הנוער. 

במקום השביעי ברשימה יערה סתיו (28), יו"ר אגודת הסטודנטים במכללה למנהל. את השמינייה הפותחת סוגר יצחק וייס (72), העוסק משך שנים ארוכות בפעילות קהילתית ענפה, בין היתר היה ממקימי מועדון ליונס בעיר. במקום ה-17 ברשימה, שהוא מקום של כבוד, תוצב השחקנית ליא קניג. לדברי קוניק, הרשימה שהוא מוביל "מעבירה מסר של הצבת החינוך והקהילתיות בסדר עדיפות גבוה".

"קרב מעניין על המועצה"

נפגשתי עם קוניק בלשכתו יום לאחר השקת הקמפיין. הוא נשמע נחוש מאוד להשיג את היעד בבחירות הקרובות. במועצת העירייה היוצאת, המונה 17 חברים, היה ל"גבעתיים שלנו" ייצוג של שישה חברי מועצה, הפעם קוניק שואף לרוב מוחלט במועצה. "הקרב על מועצת העירייה בגבעתיים צפוי להיות מעניין", הוא אומר. 

כ-64 אלף תושבים מתגוררים בגבעתיים, מתוכם לכ-51 אלף יש זכות בחירות. "בבחירות הקרובות יהיו כ-12 אלף בעלי זכות בחירה חדשים, וזה מסמל את השינוי הדמוגרפי שגבעתיים עוברת. צעירים ומשפחות צעירות רבות הגיעו לעיר", מציין קוניק. "כ-30% מבעלי זכות הבחירה הם בגילאי 40-18".

אתה מעריך שהצעירים שהגיעו מחוץ לעיר ומתגוררים בשכירות ייצאו להצביע?

"הצעירים מקבלים תמורה, ואני מאמין שהם יעריכו ויבואו להצביע. אני ראש עירייה של הצעירים, לא פחות משל האזרחים הוותיקים. גבעתיים עיר קטנה, מאוד קהילתית ומקבלת את כולם. אומנם רובם מתגוררים בשכירות, אבל אני בקשר אישי עם רבים. הם הגיעו לעיר ומתפעלים מהקשר הישיר והאווירה הקהילתית. 

"כל חיי עבדתי עם ילדים ונוער, אני איש חינוך וספורט. רבים מהחבר'ה הצעירים הם בני גבעתיים, ואלה שהגיעו מחוץ לעיר ידעו לאן הם באים. בגבעתיים יש מנהיגות צעירה וליברלית, עם עשרות בתי קפה, פאבים וברים שפתוחים בערבים ובסופי שבוע, בעיקר לאורך רחוב כצנלסון והשלוחות. במקביל, נפתחו עגלות קפה בגנים ציבוריים בעיר, שהפכו למוקד מפגשים קהילתיים. עגלות קפה פועלות בכיכר אלדמע, גן הבנים, גן הזיכרון ופארק גבעתיים, ויש כוונה לפתוח עגלות קפה גם בגן העלייה ובגן חיל האוויר. רוב עגלות הקפה פתוחות גם בשבת, וזו הצלחה אדירה".

איך משתלבת האוכלוסייה המבוגרת בגבעתיים עם האוכלוסייה הצעירה, שהפכה לרוב בעיר?

"יש בעיר שילוב בין-דורי נהדר ושיעור מאוד גבוה של מעורבות חברתית. לאזרחים הוותיקים יש ערך מוסף חשוב מאוד. מדובר באוכלוסייה נהדרת, שמטביעה חותם חשוב בקהילה וצורכת אירועי תרבות ופנאי. אנחנו מעניקים לה מגוון שירותים איכותיים במגוון תחומים. מרגש לראות את הקשר הבין דורי המעולה שנוצר בין צעירים לוותיקים בגבעתיים".

"אין פתרונות קסם"

"זו תהיה קדנציה של יישום תוכניות גדולות", מציין קוניק. "אחרי עשרות שנים, פרויקט ההתחדשות העירונית בהסתדרות ייצא לדרך. עוד כשהייתי תלמיד בתיכון שב"צ, אני זוכר שתלמיד בכיתה אמר לי 'בעוד שנה יהיה פינוי-בינוי'. תעשה חשבון כמה שנים עברו מאז. הוועדה המקומית אישרה בתנאים היתרים למתחמים א', ב' ו-ג', שיכללו כ-500 יחידות דיור במגדלים בגובה של כ-25 קומות. המתחם כולל 12 מתחמים, והליכי התכנון והבנייה מתקדמים. זו תהיה שכונה חדשה ומודרנית, שתכלול בתי ספר ושטחים ציבוריים".

מה קורה עם פרויקט כורזין בדרום העיר?

"התוכנית הכוללת היא לבניית 11 מגדלים, רובם לתעסוקה ומשרדים ומעט למגורים. שני המתחמים הראשונים – במתחם תחנת דלק באלוף שדה ובבית מולדבסקי מצויים בהליכים מתקדמים. הקושי הגדול יהיה להערכתי בבניין כורזין, שהוא בבעלויות פרטיות רבות". קוניק מספר גם על התקדמות של בנייני המגדלים במתחם הסיטי בצפון העיר. "מגדל תדהר יהיה הגבוה בישראל, בגובה של כ-80 קומות, ולידו יהיה מגדל בגובה של כ-60 קומות, שיכלול בעיקר דירות קטנות. זה פרויקט מדהים".

לדבריו, בעקבות תוכנית המתאר שאושרה במקטעים, נוצרה ודאות תכנונית בגבעתיים. "יקודמו תוכניות להתחדשות עירונית באזור גבעת רמב"ם ובמתחמים נוספים. כל אחד יודע מה ניתן לבנות בכל אזור, אחרי שנים ארוכות של חוסר ודאות", הוא מציין. "אחרי פרויקטים חשובים של שיפוצי רחובות כמו טייבר, המרי ושינקין, במקטע שבין סירקין לבן גוריון, פרויקט הדגל יהיה 'מהיר לעיר', שיעבור לאורך רחוב כצנלסון, שיהפוך לאחד הרחובות היפים בארץ. כצנלסון יהיה הדיזנגוף החדש. הפרויקט אמור להתחיל להתבצע בינואר 2024, בעקבות בקשה של עיריית תל אביב, שחלק מהפרויקט נמצא ברחוב עליית הנוער שבתחום שיפוטה".

ומה עם מצוקת החניה ברחוב?

"רחוב כצנלסון יכלול שבילי אופניים ונת"צ. הוא יעבור מתיחת פנים שכוללת התקנת ריהוט רחוב, שתילת עצים וצמחייה, והצבת תאורה דקורטיבית. העבודות יתבצעו במקטעים וגם לאחר סיומן, החניה תתאפשר בלילות. הגיע הזמן לשדרג את כצנלסון, רחוב הבילויים המרכזי של גבעתיים".

יהיה פתרון למצוקת החניה הקשה בעיר?

"זו בעיה קשה, שלא ניתן לפתור ביום אחד ואין פתרונות קסם. העיר מאוד צפופה. מספר כלי הרכב של תושבי גבעתיים גבוה פי-3 לעומת מספר מקומות החנייה המוסדרים בעיר. סמוך לתיאטרון גבעתיים מוקם חניון חדש, אבל זה לא מספיק. אין בגבעתיים מגרשים פרטיים שניתן להסב לחניות. היו אלינו פניות להקים חניונים תת-קרקעיים מתחת לגינות ציבוריות, אבל החוק אינו מאפשר לבנות חניון מתחת לגן ציבורי. הפתרון הוא בעבודה נכונה של משרד התחבורה, שיקדם את התחבורה הציבורית במערכת הסעת המונים, כולל בסופי שבוע. רק כך ניתן יהיה לשכנע תושב בגבעתיים לוותר על הרכב שלו ולעבור לתחבורה ציבורית.

"הקו האדום של הרכבת הקלה, שאמור להתחיל לפעול בקרוב, יאפשר לתושבים מצפון גבעתיים וגם ממרכזה להגיע ברגל, באופניים או בקורקינט לתחנה בצומת עלית. הקו הסגול שיעבור בציר אלוף שדה ובחלק מדרך השלום, שאמור להתחיל לפעול בעוד כשלוש שנים, יאפשר לתושבים מדרום העיר לנסוע לתל אביב ברכבת הקלה".

"תחושה של הוצאת מים מהסלע"

"אנחנו בשלבי סיום של פרויקט מורכב לשיפוץ ושדרוג מרבית 35 הגינות הציבוריות בגבעתיים. בימים אלה נכנסנו לעבודה בגן מרים, מהגנים האחרונים שטרם עברו מתיחת פנים, ובהמשך יבוצעו עבודות שיפוץ גם בגינת ההגנה. בקדנציה הבאה נשחרר את גבעת קוזלובסקי, שרוב השטח שלה, כ-22 דונם, היה בבעלות עיריית תל אביב, והוא יעבור אלינו לאחר 80 שנה. בגבעה יהיה פארק עירוני פתוח, שישמר את ערכי הטבע הייחודיים שלו".

מה עיריית תל אביב תקבל בתמורה?

"זכויות בנייה בשווי של כ-100 מיליון שקל בדרום הגבעה, שכיום בבעלותה. זה לא ישפיע על אופייה של הגבעה כריאה ירוקה. בשטחים שיועברו אלינו לא נאשר תוכניות בנייה".

יש טענות למחסור בגינות כלבים.

"בגבעתיים רשומים כ-6,000 בעלי כלבים, מהשיעורים הגבוהים בארץ ואני מברך על כך. אני גם אוהב כלבים ופועל למענם. יש מספיק גינות כלבים, אבל הבעיה היא שבגלל הסמיכות לבנייני מגורים ומחסור בשטחים, חלקן לא מספיק גדולות. הייתי רוצה להקים בעתיד שתיים-שלוש גינות כלבים בשטחים ציבוריים גדולים יותר, כפי שעשינו בפארק גבעתיים".

בוא נדבר על גנים אחרים. מה קורה עם המחסור בגננות וסייעות?

"זו בעיה ארצית. אנחנו עושים כל מה שניתן כדי למלא את השורות. לעתים התחושה היא של הוצאת מים מהסלע. השכר נמוך מדי, ומדאיג אותי לראות שבמקצועות יסוד עליהם בנויה חברה בריאה, קיים מחסור קשה בעובדי הוראה, וגם בשוטרים ופקחים הממונים על האכיפה. יש לנו מחסור גם בבודקי תוכניות בנייה. יש כאן בעיה לאומית שדורשת פתרון. השכר נמוך מידי ורבים מעדיפים לעבוד בעבודות אחרות, או שלא לעבוד".

יש טענות גם על צפיפות בכיתות.

"תקן התלמידים בכיתות נקבע על ידי משרד החינוך, שממונה על היישום. אנחנו משתדלים היכן שניתן ומוסיפים כיתות לימוד באגפים חדשים. יש תוכניות לבניית שני בתי ספר חדשים  בפתאי ובהסתדרות צפון. בפתאי הקמנו מבנה בן חמש קומות, בו מרוכזים גני ילדים. גבעתיים היא השנייה בצפיפותה בארץ, אחרי בני ברק, ואין לנו שטחים ציבוריים פנויים. זה מחייב מציאת פתרונות חלופיים, כמו מבנה הגנים שהוא מאוד מרשים ומודרני".

מה מצב תנועות הנוער?

"גבעתיים היא מהמובילות בתנועות הנוער. בנינו מבנה נוסף לצופים ולקן בורוכוב של הנוער העובד והלומד. בעיר פועלות תנועות נוער נוספות – כנפיים של קרמבו, בני עקיבא וגבע. שיעורי ההתנדבות בקרב בני הנוער מאוד גבוהים. יש לנו נוער מאוד ערכי. בעיר גם מתגוררים סטודנטים רבים, שמשתלבים בקהילתיות המיוחדת של גבעתיים. כל ילד בעיר פעיל בשלושה-ארבעה חוגים, ורק בעמותה לקידום הספורט רשומים כ-3,000 ילדים ובני נוער. גבעתיים היא עיר תוססת בכל הגילאים".

"הזמן שלי הוא משאב מוגבל"

ראשי רשימות הצעירים ויש עתיד הודיעו שהם תומכים במועמדותו של קוניק לראשות העירייה, אבל טוענים שחייב להיות איזון במועצה. קוניק חושב אחרת. לדבריו, "הציבור צריך להבין שאני צריך רוב במועצת העירייה כדי לנהל אותה ברמה הכי גבוהה. הזמן שלי הוא משאב מוגבל. הציבור צריך להחליט מה עדיף - להקדיש חלק מהזמן שלי לתחזוק הקואליציה ועמידה מול ניסיונות סחיטה של רשימות קטנות, או לנצל את כל הזמן שלי לשמירה על העיר. פעלנו בקדנציה היוצאת בשיתוף פעולה מלא, אבל כדי שאוכל להתרכז בניהול העיר, אני צריך רוב במועצה".

איך זה קשור לסיסמת הקמפיין "קוניק שומר על גבעתיים"?

"דווקא בזמנים האלה חשוב לשמור על גבעתיים עיר חופשית, ליברלית, עיר עם רמת חינוך גבוהה, תרבות ופנאי. עיר שוויונית ובטוחה, שאפשר להסתובב בה בלילות, שיש בה מקום לכל אחד – הלהט"בים והציבור הדתי. בשנים האחרונות השקענו מיליוני שקלים בשיפוץ בתי כנסת. זו עיר של כולם". 

גבעתיים עיר בטוחה?

"בסך הכל גבעתיים עיר מאוד בטוחה. היו מקרים חריגים של בני נוער משכונות סמוכות מחוץ לגבעתיים. כיום אין בעיה להגיע תוך עשר דקות עם אופניים וקורקינט חשמלי. המקרים החריגים טופלו בשיתוף עם המשטרה".

במה יתמקדו הפעולות לשמירה על גבעתיים?

"הודעתי שהתוכניות של ח"כ אבי מעוז לא ייכנסו למוסדות החינוך בעיר. גבעתיים הייתה בין מובילות העתירה לבג"ץ כדי לאפשר פתיחת מרכולים בסופי שבוע. היינו ממובילי התחבורה הציבורית בשבתות, המשותפת לתל אביב ולערים נוספות. זכינו במדד הגאה ופעלנו גם בתחום הבריאות. כשקופת חולים מכבי הודיעה על הפסקת הפניית מבוטחים שלה המתגוררים בגבעתיים לבית החולים שיבא בשל מחלוקת כספית, היינו ממובילי המאבק וההחלטה בוטלה. אנו נאבקים כעת נגד קרן הארנונה עליה החליטה הממשלה, וכל הזמן עומדים על המשמר, שלא ייכנסו לכאן כרישי נדל"ן וכאלה שלא טובת העיר עומדת לנגד עיניהם".

אתה מעריך שהמחאה נגד החקיקה המשפטית תשפיע על הבחירות המקומיות?

"זה רק מגביר את ההבנה של הצורך לשמור על הנכסים החשובים של העיר. רוב תושבי גבעתיים פעילים במחאה, כ-80% מהתושבים הם אנשי מרכז-שמאל".