"בשבועות האחרונים קלטנו עוד עשרות חמורים שחולצו מתנאי מחייה קשים וגם עשרות אתונות שהגיעו אלינו והמליטו עיירים. הגענו לקצה היכולת להמשיך לחלץ ולקלוט חמורים נוספים, ואנו חייבים לגייס תרומות כדי להמשיך", אומרת שרון כהן, המייסדת ומנהלת את עמותת "להתחיל מחדש" – מקלט שיקומי לחמורים ובעלי חיים נוספים, שהפך בשנים האחרונות למרכז חינוך לדור הצעיר, במטרה להגביר את המודעות לשמירה על בעלי חיים בכלל וחמורים בפרט.

כ-600 חמורים שוהים כיום בחווה שבפאתי מושב חרות. החמורים חיים במחלקות בהתאם למצבם – חמורים הזקוקים לשיקום, חמורים נכים, חמורים מבוגרים ותינוקיה, בה שוהים עשרות עיירים. "אנחנו מסרסים את החמורים הזכרים, אבל רוב האתונות שמגיעות אלינו הן בהריון והיו לנו המלטות רבות", מספרת כהן, שגדלה בגבעתיים והפכה את המבצע המתמשך והחובק עולם להצלת החמורים למפעל חיים. בחוות החמורים הפסטורלית שלה פעילים מאות מתנדבים מכל הסביבה. "אני בוגרת תואר ראשון, עובדת ומגיעה לכאן פעם בשבוע. זו זכות ותחושת סיפוק עצומה", סיפרה צעירה תל אביבית.

"לעתים מגיעים אלינו חמורים במצב קשה. אנחנו מחלצים ומשקמים כל חמור שניתן. הם מקבלים אצלנו חיים חדשים. כדי שנוכל לקלוט חמורים נוספים, העברנו בעבר במבצע הטסה מיוחד 368 חמורים לחווה בדרום והעלות הכספית של הטיסות הייתה מאוד יקרה".

אבל כהן מתריעה כי ההוצאות השוטפות, בעיקר למזון, מים, תרופות וחשמל, עלו משמעותית. "מדי חודש יש לנו הוצאה שוטפת של יותר מחצי מיליון שקל. יש צורך לקלוט חמורים נוספים, אבל אנחנו מגיעים לקצה היכולת", היא אומרת. "אנחנו יוצאים במבצע התרמה וגיוס כספים למען אוכלוסיית החמורים, שמקבלים אצלנו מקלט חם ואוהב וקיבלו כאן חיים חדשים. קלטנו גם בעלי חיים נוספים הזקוקים לשיקום, בהם כ-70 סוסים וכ-200 חתולים. המאחד את כולנו הוא האהבה הגדולה לכל בעלי החיים, אבל ללא גיוס תרומות, יהיה קשה לנו להמשיך את המשימה החשובה, שהפכה עבורי ועבור רבים כאן לדרך חיים".