"אחרי שהיו בבתי גידול וקיבלו טיפול צמוד, הם משוחררים לבית הספר של החיים", אומר בסיפוק הזיאולוג של הפארק הלאומי ברמת גן אבי מזרחי, לקראת שחרורם של כ-500 גוזלי ברווזים ואווזים למרחבי הפארק ולאגם הפסטורלי. זאת, לאחר שבמשך שלושה חודשים גדלו בשישה בתי גידול ייחודים ב"אי הברבורים" שבלב האגם.

"בשנתיים האחרונות גדלה משמעותית אוכלוסיית היאורית (אווז מצרי), שהיא עוף פולש וטריטוריאלי, הידוע באכזריותו לאפרוחים צעירים", מספר מזרחי על המבצע המיוחד להצלת הגוזלים של עשרות מיני עופות מים. "לאחר שבקעו בשטחים פתוחים ובמדגרה כ-500 גוזלים ממגוון מיני עופות, טיפלנו בהם במתחמי גידול כדי למנוע פגיעה בהם. במשך שלושה חודשים הם קיבלו טיפול מיוחד, שחישל והכשיר אותם לקראת הצטרפותם לאוכלוסיית עופות המים בפארק הלאומי".

מזרחי מעריך, שכיום מצויים באזור הפארק וגם באזורים מרוחקים יותר כ-3,000 יאוריות. "אסור לפגוע בהם", הוא מבהיר. "חיסנו אותן נגד שפעת העופות ומחלות נוספות האופייניות לעופות, והם הולכים ומתרבים. כדי לשמר ולהגדיל את אוכלוסיית המינים האחרים של עופות המים, הכשרנו ב'אי הברבורים' את מתחמי הגידול". לדבריו, לעתים תרנגולות שימשו כאימהות אומנות לאפרוחי הברווזים והאווזים. "ראינו שתרנגולות ממגוון סוגים דואגות לגוזלים ומשמשות עבורם כאומנות", הוא מסביר. יש לנו בבתי הגידול עשרות תרנגולות".

לטיפול השוטף באוכלוסיית בעלי הכנף מסייעים עשרות תלמידים מבתי הספר נטעים וסביון ברמת גן. "הם מגיעים לכאן בממוצע פעמיים בשבוע וזו חוויה לראות כיצד הם מטפלים בהם. יש כאן גם מסר חינוכי חשוב", מספר מזרחי. "העיקרון הוא לקרב את הדור הצעיר לטבע. כשהילדים מגיעים לכאן, הם שמים את הטלפונים הסלולאריים בצד ומתרכזים בטיפול, והסיפוק עצום".

להערכת מזרחי, מלבד היאוריות, כאלף עופות מים מצויים כיום בפארק הלאומי. "יש להקות של כל מיני עופות מים – ברווזים, אווזים ואווזים סיניים וגם זנים נדירים ביותר, כמו מנדרין אמריקאי, ברווז פומבון, אווז ברבורי וברווז מנדרין סיני, שהשתלבו הייטב באוכלוסיית העופות". כחלק מההיערכות לטיפוח אוכלוסיית בעלי הכנף, הועברה המדגרה מהמבנה העגול באגם לתוך האי. "הקמנו אוהל מיוחד באי, שישמש כמדגרה, ובקרוב יהיה חיבור לחשמל ואז ניתן יהיה להפעיל אותה", הוא מסביר בהתלהבות על ההיערכות לקראת עונת הבקיעה הבאה.

במקביל, החלו עבודות להכשרת 'אי הברבורים' כמוקד לצפייה מגדת האגם, הסמוכה ל'גשר הפרחים'. "נשתול באי דשא וצמחייה, ומבקרים יוכלו לצפות עם משקפות מגדת האגם באוכלוסייה המגוונת והמרתקת של עופות המים. זה עולם ומלואו. ניתן יהיה גם לצפות בטווסים, בעשרות ארנבות ובקרוב גם יגיע צב סודני גדול. יהיו עוד הפתעות, זו תהיה אטרקציה", הוא מבטיח.

החזון של מזרחי הוא, שהאי הנוסף באגם והגדול, סמוך לכניסה לפארק הלאומי, יהפוך ל"אי קופים", כאשר לצד עופות המים, יסתובבו על ענפי עצי האיקליפטוס הוותיקים עשרות קופים, שהמים יחצצו בינם לבין גדת האגם.

לדברי סמנכ"ל הפארק הלאומי שלום לוי, "יש כאן סיפוק מיוחד. הפארק הלאומי הפך לאטרקציה ולמקום לבילוי חווייתי", הוא מספר. "אנחנו פועלים להבאת סירות שישוטו בחלק מהאגם. טקס השקת הסירות באגם יתקיים ב-18 בספטמבר בשעה 9:30, בנוכחות ראש העירייה. הסירות יגבירו את איכות המים. מדחסי המנועים החשמליים וסירות הפדלים יביאו להגברת החמצון ויסייעו למערך האקולוגי באגם", אומרים לוי ומזרחי על התוכנית להחזרת הסירות לאגם, לאחר כ-30 שנה.

על פי התוכנית, ניתן יהיה לשוט בקרוב על גבי עשרות סירות מנוע חשמליות וסירות פדלים. "אנחנו פועלים כל הזמן לטיהור המים, ואני מאמין שנקבל בקרוב את כל האישורים הנדרשים. כחלק מהפעילות המגוונת למען המערכת האקולוגית באגם, נביא בקרוב גם אלפי דגים נוספים", מספר לוי על הישורת האחרונה לפני החזרת הסירות, שהיוו משך שנים ארוכות את אחד מסמלי האגם בפארק הלאומי. 

על פי התוכנית, המזח לעגינת הסירות יהיה בכניסה למבנה העגול, והקופות יוצבו לפני העלייה לגשר שמעל המים. על עתיד המבנה העגול עדיין לא הוחלט. בעבר היו הצעות להפוך אותו למרכז לאומנות וציור ואף למרכז למוזיקה ותרבות. "מדובר במבנה לשימור, ועל עתידו תחליט כנראה מועצת העירייה החדשה שתיבחר", מעריך לוי. "בינתיים, קומת הקרקע תשמש כמחסן לחלקי חילוף ואביזרים הקשורים לסירות".