"נציג קבלות על העשייה העירונית במשך חמש שנים, נציג תוכניות לעתיד ולא ניגרר להכפשות", אומר ל"המקומון" ראש עיריית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, שהשיק השבוע את קמפיין הבחירות שלו לראשות ולמועצת העירייה. "למרות שכבר יותר משנה וחצי מתנהל ממול קמפיין שלא מחפש את טובת העיר, אלא את רעת ראש העירייה", מציין שאמה כהן, על רקע מערכת הבחירות שנכנסה לאחרונה להילוך גבוה.

על ראשות העירייה מתמודדים שלושה מועמדים – שאמה הכהן, ליעד אילני וחיה מנע. על 25 המושבים במועצת העירייה מתמודדות, נכון להיום, 18 רשימות וייתכן שמספרן עשוי לגדול ל-20 ואף יותר. "הציבור צריך להיזהר ולשקול עבור מי להצביע. יהיו להערכתי לא מעט רשימות קטנות, שלא יעברו את אחוז החסימה, ואז הקולות ילכו לפח", אומר שאמה הכהן. "כנראה שבעקבות המחאה נגד ההפיכה המשטרית, אחוזי ההצבעה ברמת גן יעלו ומספר הקולות הנדרש כדי לעבור את אחוז החסימה יעלה".

מערכות בחירות סוערות וטעונות כבר הפכו למסורת ברמת גן, והפעם הן מתקיימות, לאחר חמש שנים עשירות באירועים, בעבודות פיתוח ובהשקעות חסרות תקדים, הרבה בזכות הסכם הגג שנחתם עם המדינה על בניית "העיר החדשה" במזרח העיר. זאת, על רקע עימותים פוליטיים, שלעתים ירדו לפסים אישיים. כמי שמסקר עשרות שנים את הנעשה בעיר, התחושה במהלך הקדנציה האחרונה הייתה שאין רגע דל.

נפגשתי עם שאמה הכהן בלשכתו בבניין העירייה ברחוב ביאליק. במהלך הריאיון הוא דיבר בפתיחות רבה על הנושאים שעל הפרק, על מערכת הבחירות וגם הודה: "מי שעושה הרבה עלול לטעות לפעמים. כשטעיתי, הודיתי ואם היה צורך - גם התנצלתי. רק מי שלא עושה – לא טועה".

קצת מאוחר להתחיל קמפיין חודשיים לפני הבחירות?

"התחלתי את הקמפיין רק לאחר שהושלמה ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים והיא יצאה לדרך".

במה יתמקד הקמפיין?

"ננהל קמפיין חיובי וענייני, לא ניגרר להכפשות, והציבור ישפוט. נציג לתושבי העיר את הקבלות של העשייה העירונית. אין נקודה בשטח שלא פעלנו בה, רואים את זה בכל העיר. רמת גן צעירה יותר, ליברלית ומכילה יותר, מתנהלת בשקיפות ויושרה, עם מערכת חינוך שזכתה בארבעה פרסי חינוך ארציים והשקעות חסרות תקדים בבניית מוסדות וכיתות, תשתיות, גנים ציבוריים, כיכר רמב"ם והפארק הלאומי". הוא מדגיש במיוחד את מבצע חלוקת שוברים לחוגים לילדי העיר בסבסוד עירוני. "חולקו 14,515 שוברים לחוגים במגוון תחומים וזה הביא לגידול במספר הילדים שנרשמים לחוגים", הוא אומר.

בבחירות לראשות העירייה ב-2013 התנהל נגדך קמפיין נגטיבי והפסדת.

"אז לא התמודדתי כראש עירייה מכהן. ב-2018 הגעתי כתייר, חודשיים לפני הבחירות, לאחר כהונה כשגריר ישראל באונסק"ו, ושוב היה נגדי קמפיין שלילי וניצחתי. לפני חמש שנים היינו כמה מועמדים, והרוב לא רצו את ראש העירייה המכהן. הפעם אני מגיע עם קבלות של עשייה בעיר".

וקמפיין נגטיבי מנגד.

"להערכתי, תהיה לזה השפעה בשוליים. אני כמו עבד למען התושבים והעיר, ביום ובלילה, בסופי שבוע וגם כשהייתי בחו"ל, תמיד הייתי זמין. נלחמתי על כל שקל שמגיע לעיר ורמת גן זינקה וצמחה והפכה לעיר פורצת דרך. את העשייה לא ניתן לעטוף בשקרים. קמפיין של שקרים ופייק ניוז לא ישנה את המציאות".

"גאווה עירונית"

שאמה הכהן מדגיש, את מה שיהיה חלק מהותי בקמפיין הבחירות שלו – השקעות בהיקפים של מאות מיליוני שקלים בעבודות פיתוח ברחבי העיר. "בכל מקום רואים את ההשקעה המאסיבית – מהפארק הלאומי בדרום העיר ועד לשביל יהונתן בצפון העיר. שידרגנו את כיכר רמב"ם, שהפכה לחלון ראווה ומעניקה תנופה אדירה למרכז העיר, יצאנו בפרויקט שיקום הגנים ההיסטוריים – גן אברהם, גן המלך דוד ושדרות הילד וגן שאול (הקופים). רוב הגנים הציבוריים בעיר עברו שדרוג. מתוך 133 גנים, רק בעשרה עדיין לא החלו העבודות וזה יקרה בקרוב, בהתאם לתוכנית העבודה הרב-שנתית. 

"שיפרנו משמעותית גם את רמת הניקיון", הוא מספר בהתלהבות. "אנחנו בשלבי סיום של שדרוג רחוב הירדן. פתחנו שני בתי ספר חדשים והוספנו עשרות כיתות גן, בתי ספר ואולמות ספורט. השקענו משאבים רבים בשדרוג מוסדות החינוך, מועדוני אזרחי ותיקים ומוסדות עירוניים".

טוענים נגדך, שבמקום להשקיע כ-80 מיליון שקל בפארק הלאומי, עדיף היה לפזר את ההשקעה בעיר.

"בהתאם להסכם הגג עם המדינה, הופנו תקציבים לשדרוג הפארק הלאומי, שהפך לגאווה עירונית. הפכנו אותו לפארק ברמה בינלאומית, עם אטרקציות, והתושבים מצביעים ברגליים. בשנה האחרונה היו למעלה ממיליון וחצי ביקורים בפארק הלאומי, רובם של רמת גנים, שהסדרנו עבורם חניה ללא תשלום בחניונים הסמוכים לפארק. תבוא בשעת לילה מאוחרת למתקני הכושר בפארק ותראה שם תושבים שמתאמנים. לפארק נכנסה חוות סוסים ברמה גבוהה ובקרוב מאוד יהיו גם סירות באגם. שדרגנו את האמפי ואומנים מובילים מגיעים ויגיעו למופעים. הפארק משלב פנאי, קהילה, תרבות וספורט".

ומה עם הפיל הלבן במרכז האגם?

"המבנה העגול יפותח בקדנציה הבאה. אז גם יוחלט סופית על הייעוד שלו. יש מורכבות בעבודות השיפוץ, כי מדובר במבנה לשימור, שצריך גם מקלוט. נבדוק את האפשרות להביא קופים לאי הסמוך לכניסה לפארק, שישתלבו עם אוכלוסיית עופות המים שמתרבה בקצב מהיר".

מתי יסתיימו עבודות השיפוץ ברחוב הירדן?

"רוב העבודות כבר הסתיימו. בקרוב יוצבו 78 עמודי תאורה, תישתל צמחייה וכבר כיום רואים רחוב משודרג, שהפך לאחד מחלונות הראווה של העיר".

תושבים מתלוננים מצוקת חניה ברחוב, בשל גריעת מקומות חניה לצורך סלילת שביל אופניים.

"הכשרנו חניון עירוני חופשי במגרש ברחוב האצ"ל והחלו עבודות להכשרת חניון נוסף בפינת רחוב משה דיין. לאורך הרחוב יתווספו עשרות מקומות חניה בשעות הערב, שישמשו את תושבי האזור, כך שבסך הכל יהיו יותר מקומות חניה מלפני עבודות השיפוץ".

טוענים נגדך, שהשתמשת בתקציבים המיועדים על פי הסכם הגג למזרח העיר לטובת השקעות גדולות בעיר הוותיקה.

"אלה אמירות בעלמא. הכל נעשה בהתאם להסכם הגג עם המדינה. יש תנופת פיתוח ובינוי גם במזרח העיר, ובשיתוף עם בית החולים שיבא תוקם קריית הביוטק, שתהיה בינלאומית ותשמש גם ללימודים".

למה לרמת גן אין עדיין אצטדיון עירוני?

"אני מקווה שיוסדרו הנושאים המשפטיים הקשורים לאצטדיון וינטר, ואז העירייה תשקיע עשרות מיליוני שקלים ותהפוך את וינטר לאצטדיון עירוני ברמה אירופאית".

"טענות פופוליסטיות"

שאמה הכהן מעריך שהקו האדום של הרכבת הקלה יביא גם לתנופת תיירות ברמת גן. "הרכבת הקלה תביא לשינוי משמעותי, יוקמו בתי מלון, האוכלוסייה תשתנה, והחזון הוא שרמת גן תהפוך גם למרכז קולינריה".

אבל אין פתרון למצוקת החנייה הקשה.

"מצוקת החניה מכבידה על כולם. אנחנו לא נהנים מאכיפה ולא נהנים מהכסף של הקנסות, אבל המדרכות הן להולכי הרגל. אנחנו משקיעים בהקמת חניונים במגרשים פנויים בכל העיר, היכן שניתן, באמצעות הוצאת צווי חניה. הפתרון ארוך הטווח הוא פיתוח תחבורה ציבורית ורשת שבילי אופניים. הבשורה הגדולה תגיע כשבעוד כארבע שנים ייפתח גם הקו הסגול של הרכבת הקלה, שיעבור לאורך ציר אלוף שדה".

בינתיים עומסי התנועה בציר אלוף שדה רק מחמירים.

"זה בגלל עבודות התשתית של הקו הסגול. השלב הראשון של עבודות התשתית, שמבוצעות על ידי נת"ע, אמור להסתיים בעוד כמה חודשים, ואז צפוי להיפתח עוד נתיב נסיעה בציר אלוף שדה ולהביא להקלה בעומסים".

היו טענות שבמקום לשפץ על כיכר רמב"ם, עדיף היה להקים קודם חניון תת-קרקעי.

"אלא טענות פופוליסטיות. מומחים בדקו והזהירו, שחניון תת-קרקעי רק יחמיר את עומסי התנועה".

בעבר דובר על חיבור רמת גן לבקרת רמזורים מטרופולינית. מדוע זה מתעכב?

"זה בשלבי ביצוע. מדובר בבקרת רמזורים של נתיבי איילון, שאמורה לווסת את התנועה במטרופולין".

יש כוונה לשנות את מדיניות הבנייה בעיר?

"נמשיך במדיניות של תכנון מתחמים בתוכניות להתחדשות עירונית. אנחנו מאשרים כיום התחדשות עירונית בבניין בודד רק כברירת מחדל. תכנון מתחמים יוצר שטחים ציבוריים. הובלנו תוכנית מתאר שיצרה ודאות תכנונית לעיר".

מה החזון של העיר?

"אני מאוד מאמין במהפכת הבינה המלאכותית ובפיתוח כלים שיתמקדו בפעילות העירונית. רמת גן היא העיר הראשונה שמלמדת בינה מלאכותית בבתי הספר והיא מרכז ארצי לבינה מלאכותית. מרכז הביוטק בתל השומר הוא עוד זווית".

 יש דברים שעשית ואתה מצטער עליהם?

"לצבירת הניסיון יש ערך רב. מי שמקבל הרבה החלטות, צריך להכיר גם בטעויות ולא פעם התנצלתי. משנה לשנה נעשו פחות טעויות".

זה לא בלט בישיבות המועצה, שהייתה משוסעת.

"דווקא ברמת גן, בניגוד לערים רבות, הייתה המועצה הכי יציבה, עם קואליציה שהלכה והתרחבה. בשיא שלה היו לקואליציה 21 מ-25 חברי מועצה, וכיום יש בקואליציה 20 חברי מועצה. לא נפלנו באף הצבעה במהלך ישיבות המועצה והייתה יציבות. אני מדבר במעשים ולא בפייק ניוז".

"שלום בתוכנו"

כ-148 אלף בעלי זכות בחירה רשומים ברמת גן. להערכת שאמה הכהן, "המחאה נגד ההפיכה המשטרית תעלה את אחוזי ההצבעה והם עשויים להגיע לכ-55%. יהיו רשימות קטנות שלא יעברו את אחוז החסימה, שיעלה הפעם. צריך לקחת את זה בחשבון לפני שמצביעים, כדי לא לזרוק את הקול לפח".

הרכב האוכלוסייה בעיר משתנה. פחות ופחות דתיים.

"רמת גן גם עברה שינוי דמוגרפי, בעקבות תהליך של הצערה והגעה של תושבים חילוניים ומסורתיים. כ-45% מתושבי העיר מתגוררים בשכירות. מצד שני, נמשך תהליך הגירה שלילי של חלק מהציבור הדתי לאומי". 

למה זה קורה?

"זה לא קורה רק ברמת גן. רואים רצון של מבוגרים לעבור להתגורר בסמיכות לילדיהם וגם של משפחות צעירות שרוצות להתגורר בשכונות דתיות בערים סמוכות".

אולי הוא לא מרגיש נוח בעיר. רמת גן הייתה הראשונה להפעיל תחבורה ציבורית בשבת, דתיים טענו שהעירייה תלתה דגלי גאווה סמוך לבתי כנסת.

"אנחנו היינו הראשונים שהפעלנו את הסבבוס והקפדנו שהוא לא יעבור באזורים עם שיעורים גבוהים של תושבים דתיים, והוא אכן לא מפריע. בעקבות רמת גן הלכו ערים נוספות, כמו תל אביב וגבעתיים. לא שמנו דגל גאווה בסביבת בית כנסת. היה מקרה שאישה דתייה פנתה לעירייה, כי מול חלון ביתה תלו דגל של הקהילה הגאה, אז העברנו אותו לעמוד עירוני סמוך. אנחנו כל הזמן פועלים לשמירת האיזונים ומכבדים את כולם. רמת גן היא עיר שמקבלת את כולם". 

נרשמו פשעי שנאה בעיר.

"דווקא הציבור ברמת גן מכיל את כולם, כולל את הקהילה הגאה. היכן ששרפו דגלים של הקהילה הגאה, הוספנו עוד דגלים ופעלנו בנחישות נגד פשעי שנאה מכל סוג, גם כאשר הניחו חמץ בבית כנסת בפסח. כל אחד צריך לחיות על פי אמונתו ולכבד את הזולת".

מדברים על פתיחת עסקי בילוי בשבתות, אבל רמת גן עדיין רחוקה מתל אביב.

"אנחנו לא מחפשים להיות תל אביב, שהיא עיר ללא הפסקה, ואני מאוד מכבד אותה, אבל גם לא להיות בני ברק. לרמת גן יש את הייחוד שלה. במרכז העיר יש תנופה גדולה של פתיחת עסקי בילוי, ומדי ערב מגיעים מאות צעירים. בעקבות המהלך הגדול של פיתוח כיכר רמב"ם ופתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה, שזו בשורה דרמטית לעיר, המגמה רק תתעצם".

איך תיראה הקואליציה שלך אם תנצח בבחירות?

"אני מכוון לקואליציה של 18-17 חברי מועצה, קואליציה ליברלית והומוגנית, שתסייע לשמור על העיר ועל הצביון שלה. רמת גן זקוקה לראש עירייה שיידע לעמוד מול המדינה ויהיה שומר העיר".

אתה תומך במחאה?

"בהחלט. אני תומך במחאה, שיש לה השפעה ישירה ודרמטית גם על הנעשה בעיר".

אתה תוקף את הממשלה, אבל השתתפת בטקס חנוכת הקו האדום של הרכבת הקלה עם ראש הממשלה.

"אני ממלכתי. הרכבת הקלה היא של עם ישראל ומשרתת אותנו. אני מתנגד לשריפת כל גשר. כאשר שר האוצר דיבר נגד המפגינים יצאתי מהאולם".

מה יהיה הרכב הרשימה שלך למועצת העירייה?

"עדיין לא סגרנו סופית, מתקבלות פניות רבות ולקראת הגשת הרשימות לוועדת הבחירות נחליט. בינתיים, אפשר להודיע שמנכ"לית החברה הכלכלית עינב בר כהן תהיה במקום השני ברשימה, ליר כהן יהיה ברשימה, חבר המועצה הצעיר ביותר בארץ, וגם יו"ר מועצת העירייה דני גולדשטיין יהיה ברשימה".

מה היעד שלך בבחירות לראשות העיר ולמועצה?

"בתקופת השיא שלו, צבי בר קיבל 68% תמיכה, ואני מאמין שאגיע לשיעורי תמיכה דומים. במועצה אני מקווה להגיע לשמונה מנדטים".

עם מי תחתום על הסכם עודפים?

"עם ישראל זרי, שמתמודד למועצת העירייה בתמיכת כחול לבן".

תהיה מערכת בחירות סוערת?

"כמו תמיד ברמת גן, הבחירות יהיו עם הרבה רעש".

חושב לחזור בהמשך לזירה הארצית?

"קודם כל התחייבתי לעוד קדנציה מלאה ואני גם מתכוון להתמודד לקדנציה שלישית, כדי להמשיך בפרויקטים גדולים שכבר התחלנו להניע. אבל בעתיד היותר רחוק, השאיפה שלי היא לחזור לזירה הלאומית. צברתי מספיק ניסיון כיו"ר ועדת הכלכלה, כשגריר ישראל באונסק"ו וכראש עירייה".

מה אתה מאחל לתושבי העיר לקראת השנה הבאה?

"סיימנו שלוש שנים ללא מנוחה, עם קורונה, סבבי טילים ופיתוח אדיר בעיר. אני מאחל שיהיה שלום בתוכנו ושתהיה שנה טובה ובריאה לכולם".