"חלק מהכלבים מאוד מבוהלים מהאזעקות והבומים", אומר ל"המקומון" מנהל השירותים הווטרינריים גוש דן, ד"ר משה רפלוביץ.

"ראינו תופעות של רעד, פחד בעיניים וגם כלבים המוציאים ריר מהפה בשל הפחד. אומנם מדובר בחלק קטן מהכלבים, אבל הם ממש סובלים", הסביר ד"ר רפלוביץ והוסיף, "היו גם אנשים שדיווחו על בריחות של כלבים שנבהלו".

ד"ר רפלוביץ, וטרינר ותיק, גם רואה תופעות חיוביות בקרב הכלבים בעקבות המלחמה. "מספר האימוצים של כלבים עלה משמעותית. אנשים יותר בבתים והכלבים נותנים ביטחון וחברה. תופעה דומה הייתה גם בתקופת הקורונה", הוא מסבירץ "אנחנו גם רואים טיפול טוב יותר בכלבים. בעלים למדו להתמודד עם תופעות לוואי אפשריות של אזעקות ובומים וגם חלה ירידה משמעותית בנטישות כלבים באזור".

ד"ר רפלוביץ מספר עוד, כי בעקבות המלחמה, מאות כלבים נותרו ללא בעלים בעוטף עזה. "התושבים פונו ורבים מהם עברו להתגורר בבתי מלון ואין להם אפשרות להמשיך ולטפל בכלבים. הגיעו אלינו עשרות כלבים ואנו פועלים בשיתוף עם עמותת 'בשביל בעלי החיים' למציאת משפחות אומנות ומאמצות. גילינו היענות מרשימה וכלבים רבים מהעוטף הגיעו למשפחות אומנות, עד שניתן יהיה להחזיר אותם לבעליהם מיישובים בעוטף עזה. גם יצאנו במבצע לאיתור הבעלים של הכלבים, היו בעלים שפגשו את כלביהם והמפגשים היו מאוד מאוד מרגשים אחרי מה שכולם חוו. חלק מהבעלים קיבלו את בעליהם בחזרה, אבל אלו שאינם יכולים לטפל בהם בבתי מלון, יקבלו אותם, אם ירצו, לאחר שישובו לבתים ובינתיים הכלבים מטופלים אצלנו ואצל משפחות אומנות".

במקביל, גם חלה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל עלייה באימוצי הכלבים.

ד"ר רפלוביץ מגלה, שחלקם של הכלבים הגיעו מרצועת עזה. "ראינו תופעה מחממת לב של חיילים, שהוציאו מהרצועה עשרות רבות של כלבים, שחלקם היו רזים מאוד וסבלו מרעב וגם קצת מבוהלים. מאוד מרגש היה לראות א המוסר והרגישו של החיילים, שדאגו לכלבים הנטושים וזה ממחיש איזה צבא איכותי יש לנו. אנחנו מעניקים להם לאחר בדיקות ראשוניות חיסונים וטיפול ראשוני בסיוע מתנדבים וגם הם מוצעים לאימוץ", הוא מציין עוד – "גם הגיעו אלינו כלבים מאזור הצפון, לאחר שתושבים פונו וכלביות נסגרו. היעד הוא להעניק להם טיפול מיטבי ולמצוא לכל כלב משפחה אומנת או מאמצת ואם ניתן יהיה בעתיד, להחזיר אותם לבעליהם".