“יצרנו ערך מוסף כפול - גם לקהילה, בכוח ההתנדבות, וגם לחניכים, בהכנה לשירות משמעותי בצה”ל וחיי האזרחות”, אומר שמוליק ידען בתום השנה הראשונה לפעילות השלוחה של המכינה הקדם-צבאית בינ”ה ברמת גן.
ידען, המשמש כראש השלוחות של בינ”ה בתל אביב וברמת גן, מעריך שהפעילות תגבר בשנים הבאות. “החל מספטמבר תעבור המכינה ברמת גן לפעילות בקומת קרקע, שהעירייה הקצתה בבניין אואזיס ברחוב הרצל 75 בעיר, ובעתיד היינו רוצים להקים ברמת גן מסלול של שנת שירות לפני הגיוס לצה”ל”, הוא מספר.

ערכית, מוסרית ותרבותית

“בינ”ה היא תנועה ליהדות חברתית, המתמקדת בזהות יהודית ישראלית”, מספר ידען על התנועה, שהוקמה לאחר רצח יצחק רבין ז”ל. “המסר שלנו הוא לראות את היהדות כמקור השראה מבחינה ערכית, מוסרית ותרבותית”.
במה זה בא לידי ביטוי? 
“למשל, בקבלות שבת בגנים ציבוריים, עם גיטרה ושירים מסורתיים וישראליים, או בתיקון ליל שבועות ברמת גן - במקום לקרוא כל הלילה בתורה, ארגנו סדנאות בנושאים שונים, כמו סדנה שדיברה על לידה, או סדנה שהתמקדה בכדורגל ובדרך שלו ליצור חיבור בין כולם”.
ידען (30) שירת כמפקד פלוגה בסיירת גולני, ובין היתר השתתף במבצע צוק איתן. לאחר שחרורו המשיך בשירות משמעותי, וכיום הוא מפקד פלוגת מילואים של יוצאי סיירת גולני. במקביל, הוא החל לפעול במסגרת המכינה הקדם-צבאית והתמנה לראש של השלוחות הפועלות ברחוב הרצל בתל אביב וברמת גן.
“התחלנו לפעול בספטמבר ברמת גן, במקלט ציבורי ברחוב ארלוזורוב 1. קיבלנו סיוע מסגן ראש העירייה רועי ברזילי וגיבוי מראש העירייה כרמל שאמה הכהן. הפכנו למכינה הראשונה שפועלת ברמת גן”, הוא מציין.
25 חניכים וחניכות בוגרי בתי ספר תיכוניים ממקומות שונים בארץ פעלו במסגרת המכינה בשנת פעילותה הראשונה ברמת גן. “רובם בוגרי החינוך הממלכתי, שהגיעו לרמת גן מכל הארץ - מקריית טבעון, יקנעם, רעננה, מעגן מיכאל, ירושלים ומקומות נוספים. נוצר כאן גרעין מגובש”, הוא מספר.
הפעילות במכינה שילבה הכשרה והכנה לקראת שירות משמעותי בצה”ל יחד עם פעילות למען הקהילה. “במשך יומיים בשבוע, החניכים מבצעים פעילות קהילתית ברמת גן. הפכנו לחלק מהקהילה”, מציין ידען.

חברי מכינת בינ”ה. “דור מקסים ומאוד ערכי”  (צילום: תמרי ויזל)
חברי מכינת בינ”ה. “דור מקסים ומאוד ערכי” (צילום: תמרי ויזל)

מה כוללת הפעילות הקהילתית?
“אנחנו פועלים בשלושה מישורים. במישור הראשון, אנחנו מסייעים לילדים במועדוניות הרווחה של העירייה. החבר’ה מגיעים ומסייעים בשיעורי בית, בפעילויות ייחודיות והדרכות. במישור השני - החניכה האישית. החניך מעניק ליווי אישי לילד, הכוונה וסיוע בשיעורי בית במהלך השנה. במישור השלישי - עזרה לקשישים וניצולי שואה, שכוללת ביקורי בית, מפגשים ופעילויות”.
לצד כל אלה, המכינה מתמקדת בלימודים ובהכנה לצה”ל. “ההכנה לשירות משמעותי בצה”ל כללה סדרות ניווטים, ביקורים בבסיסים צבאיים והכשרות לקראת הגיוס. אנחנו מחנכים לאחריות”, מספר ידען. “החניכים השתתפו גם בתוכנית לימודים שהתמקדה בזהות יהודית ישראלית. אני מכחיש בתוקף את התיאוריה הזו של דור מפונק, שעושה עוול גדול לבני הנוער. יש לנו דור מקסים ומאוד ערכי”.
את השלוחה הרמת גנית של המכינה מנהלת עינב ניסן, והצוות כולל את המדריכה אביגיל בריסקמן, המדריך דוד גריצובסקי והרכזת רונה תלם. “יש לנו צוות מאוד מסור, שפועל רבות למען החניכים והקהילה”, מדגיש ידען.
לאן מתגייסים בוגרי המכינה?
“רובם הגדול לשירות קרבי ולמודיעין”.
למה לא לשלב את המכינות בבתי הספר התיכוניים?
“התיכון הוא בית ספר לבחינות בגרות ויכולת למידה. במכינה אנחנו מחנכים לאחריות חברתית, לרצון לתרום, לשירות משמעותי בצה”ל ולהכנה לאזרחות”. 
מהם היעדים לשנה הבאה?
“הייתי רוצה להמשיך להתרחב ולהקים ברמת גן גם מסלול של שנת שירות. במכינה מקצים יומיים בשבוע לפעילות התנדבותית-קהילתית, ובשנת שירות יש הקצאה של שלושה ימים. הייתי רוצה להגדיל את מספר החניכים, אבל אנחנו פועלים על פי ההקצאה שנקבעת על ידי משרד הביטחון”.
ידען, אשר גדל בקריית טבעון ובשנתיים האחרונות מתגורר בכפר ורבורג, הפך את פעילותו במכינה הקדם-צבאית לדרך חיים. “אשתי דניאלה משמשת מורה למחשבת ישראל בשלוחות של המכינה. הכרנו עוד לפני שהגעתי למכינה, ויש לנו ערכים משותפים שאנחנו מקדמים”, הוא מספר. “הסיפוק הכי גדול עבורי הוא לקבל טלפון מבוגר של המכינה, שמסיים קורס משמעותי בצה”ל. כשמזמינים אותי לטקסי סיום - אני מגיע”.