"היעד הוא לייער את העיר בעצים",  אומר מנהל מחלקת גנים ונוף בעיריית רמת גן אייל בן דוד. כ-30 אלף עצים נטועים ברמת גן, בהם כ-7,000 במדרכות ברחבי העיר. "אנחנו מנסים לאתר רחובות חדשים לשתילה, אבל ניתן לשתול רק היכן שאין תשתיות תת קרקעיות, שעלולות להפריע לשורשי העצים ולמנוע את התפתחותם. גם לא ניתן לבצע שתילות במדרכות צרות מדי, כדי שהעצים לא יפריעו למעבר הולכי הרגל", הוא אומר.

מחלקת גנים ונוף בעיריית רמת גן היא הזרועה הירוקה של העירייה בכל הקשור לפיתוח העיר. "על פי הנחיית ראש העירייה כרמל שאמה הכהן ומנהל אגף התשתיות עזרא נחום, ניתן סדר עדיפות גבוה לשדרוג ותחזוקת הגנים הציבוריים ויצירת נופים ירוקים ברחובות, בשדרות ובכיכרות", מציין בן דוד.

נפגשנו במשרדי מחלקת גנים ונוף, הסמוכים לשביל יהונתן, שנפתח לא מכבר לאורך גדת הירקון, בצד של רמת גן. לפגישה הגיעו גם מנהל יחידת הגיזום חיים ינאי והממונה על פניות הציבור רחל חכימי. הם דיברו בהרחבה על התוכניות והאתגרים המורכבים, על רקע עבודות הבנייה והפיתוח, בהם שני פרויקטים תחבורתיים ארציים שחוצים את רמת גן - הקו האדום של הרכבת הקלה, שתחל לפעול בסוף השנה מתחת לפני הקרקע לאורך רחוב ז'בוטינסקי, ובהמשך גם הקו הסגול, שאמור לעבור בעוד כארבע שנים לאורך ציר אלוף שדה.

כמה עצים נשתלים מדי שנה בגנים ובמרחבים ציבוריים בעיר?

"למעלה מ-1,100 עצי נוי ופרי. אנחנו שותלים מגוון עצים, ביניהם סיגלונים, אלונים, קלרוטריות, ליצ'י ועצי הדר. כבר הגענו לכיסוי של כ-80% עצים נטועים במדרכות. היעד הוא לייער את כל רמת גן בעצים, אבל זה תלוי בגורמים נוספים. לא ניתן לבצע שתילות במדרכות בהן קיימות תשתיות תת קרקעיות, העלולות לפגוע בשורשים ובהתפתחות העץ. המדרכות חייבות להיות מספיק רחבות, כדי לאפשר מעבר הולכי רגל. התקן הוא, שמדרכה צריכה להיות ברוחב של לפחות 2.50 מטר, כי העץ דורש מקום של כמטר, כך שלהולכי הרגל יהיה מעבר של כ-1.50 מטר".

בגבעתיים מתכננים שתילת עצים מסוג זהה באותו רחוב, כדי ליצור פריחה בצבע זהה לרחוב. מה המדיניות ברמת גן?

"אנחנו דווקא בעד שתילת עצים מסוגים שונים באותו רחוב, כדי ליצור פריחות במגוון צבעים וצורות לאורך תקופה ארוכה יותר, כי זמני הפריחה שונים בסוגי העצים השונים. כך אנחנו יוצרים פריחה מגוונת לאורך זמן ממושך יותר".

בן דוד מספר, שבנוסף לשתילות במדרכות, מבוצעות שתילות גם במוסדות חינוך. "בקריית החינוך החדשה במזרח העיר נשתלים כ-150 עצי נוי".

בחורף האחרון קרס עץ פיקוס ענק. איך מתמודדים עם סכנה כזאת?

"היו רק שני קריסות של עצי פיקוס בשנים האחרונות. אנחנו מבצעים כל העת סקר עצים בכל העיר. סוקר בודק את מצבו הבטיחותי של העץ ומוציא דו"ח. מבוצעות גם עבודות גיזום לעצים. אנחנו עוקבים מקרוב".

ינאי מבהיר שמדיניות הגיזום היא לשמר את היופי הייחודי של העצים. במרכז העיר נעשה גיזום מעוצב. "לפיקוסים מבוצעים גיזומי חורף, בשיתוף חברת החשמל, כדי שהמרחק של הענפים מכבלי מתח גבוה יהיה כארבעה עד חמישה מטרים", הוא מסביר. "הפיקוס, שהוא סמל ברמת גן, הוא עץ ייחודי ויפה, שיוצר הצללה רחבה ומוריד את הטמפרטורות. לפיקוס יש שורשים שיכולים להגיע לכ-20 מטר. בעת רעידת אדמה, בניינים ללא עמודים, שיהיו קרובים לפיקוסים - יהיו פחות פגיעים".

איך מתמודדים עם נשירת הפרי של הפיקוס?

"מבוצעות עבודות ניקיון וקרצוף של המדרכות בתדירות גבוהה. הפיקוס הוא חלק חשוב מחזות העיר, ואנחנו שומרים על האיזון".

בן דוד וינאי מתריעים מפני פגיעות בעצים בשטחים פרטיים, ומבהירים שכל מקרה שיתגלה, יועבר על ידי פקיד היערות לטיפול הסיירת הירוקה של משרד החקלאות. "היו מקרים של יזמים ובעלי נכסים, שבשל פרויקט בנייה, פגעו בעצים. עדיף היה להם לפגוע בעץ, מאשר לנסות לבקש רישיון כריתה או העתקה, ולשלם לעירייה פיצוי נופי בסך 50 אלף שקל. היו גם מקרים של פגיעות בעצים בשטחים פרטיים, בשל מטרדים שנוצרים לטענת אלה שפגעו בהם. כל מקרה כזה מועבר על ידי פקיד היערות לסיירת הירוקה של משרד החקלאות".

למה לא העתקתם את העצים שנכרתו לאורך תוואי ההקו הסגול של הרכבת הקלה?

"העצים נכרתו על ידי נת"ע, ואת רובם לא ניתן היה להעתיק. ביצענו במשותף מבצעים של שתילות מחדש של כמה עצים ותיקים, ביניהם שני עצי פיקוס, סמוך לרחוב הירדן. היו גם מבצעים של חלוקת עצים".

במקביל לעבודות הפיתוח והתחזוקה, בתקופת הקיץ נרשם גידול בפניות של תושבים, המתלוננים על מפגעים.

"אנחנו מקבלים בממוצע כ-1,200 פניות בחודש. בחודשי הקיץ מספר התלונות גבוה יותר", מספרת חכימי, הממונה על פניות הציבור. לדבריה, "בחודשי הקיץ מבוצעת השקיה, ולעתים מתקבלות פניות על שיטפונות ונזילות מים בשל תקלה בטפטפות ובצינורות. בגנים הציבוריים יש יותר פעילות בקיץ, ובאופן טבעי, מתקבלות גם יותר פניות, כמו בנושאי ניקיון ומפגעים. בתקופת החורף עיקר הפניות הן בשל חשש מקריסת ענפים ועצים".

בן דוד מציין, שמאז תום משבר הקורונה, חל גידול של כ-30% במספר המבקרים בגנים הציבוריים בעיר. לדבריו, "אנשים התרגלו מאז המשבר לבלות יותר בגנים ציבוריים הסמוכים לבתיהם. במקביל, גם בוצעו עבודות שדרוג בחלק גדול מהגנים בעיר, ואנחנו רואים גם תושבים מערים אחרות, שמגיעים לרמת גן. יש גם ביקוש גובר לקיום אירועים פרטיים בגנים ציבוריים. כ-200 אירועים פרטיים מתקיימים השנה בגנים ציבוריים בעיר. ניתן לקיים אירוע, אחרי שמוגשת בקשה לעירייה, שצריכה לאשר אותה".

במסגרת התוכנית הרב שנתית לשדרוג כל הגנים הציבוריים בעיר, מתחילת השנה בוצעו עבודות נרחבות בעשרה גנים באזורים שונים בעיר. בפארק מרום נווה נחנך לאחרונה מתחם משחקים חדש, ובימים אלה מבוצעות במקום עבודות שתילה של עשרות עצים, לצד שדרוג נופי.

גם שלושה מהגנים ההיסטוריים של העיר מצויים בשלבים שונים של מתיחת פנים. בגן הקופים המיתולוגי מבוצעות עבודות בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, במסגרתן ישוחזרו אמת המים והמזרקה, שהייתה מסמלי הגן ההיסטורי. עם זאת, הקופים, שבער היוו אטרקציה למבקרים, שהגיעו גם מערים אחרות, לא יחזרו לגן, ששמו הרשמי הוא בכלל גן שאול.

בגן אברהם מקודמת תוכנית לשדרוג האמפי ההסטורי והספסל עליו נהג חיים נחמן ביאליק לשבת ולהשקיף לעבר תל אביב. רבים ברמת גן גדלו על סרטי השחור-לבן ויומני החדשות של גבע וכרמל, שהוקרנו על גבי מסך גדול במקום. העבודות בגן כוללות שיקום נופי. עם זאת, האמפי, שישופץ על ידי החברה הכלכלית, לא יהיה פתוח למופעים גדולים, על מנת להימנע מיצירת מטרדי רעש. ההערכות הן, שבאמפי יתקיימו רק מופעים קטנים ושקטים.

הגן השלישי במשולש הגנים ההיסטוריים, שיעבור מתיחת פנים, הוא גן דוד המלך במרכז העיר. העבודות כוללות את שדרוג שדרות הילד וכיכר אורדע. 

במקביל, מבוצעות עבודות פיתוח ושדרוג גם במרחבי הפארק הלאומי. לנוכח ההיקף הגדול של העבודות, הפרויקטים הגדולים מבוצעים על ידי הפארק הלאומי והחברה הכלכלית. בן דוד מציין, שמתחילת השנה בוצעו על ידי המחלקה עבודות שדרוג בעשרה גנים ציבוריים קטנים יותר בעיר.

היכן התמקדו העבודות?

"בין היתר, בגן התותחן ברחוב רש"י-העמל, בגן השר משה, בגן אחווה ברמת השקמה, בגן עגנון בקריית קריניצי, בגן אהרונסון-הבילויים, במעלה השואבה ובאבטליון. התקנו מתקני משחקים חדשים גם בספארי. השנה המשכנו להוסיף מתחמי כושר. השנה הוצבו 12 מתחמים חדשים בגנים בעיר, והותקנו גם ארבעה מתחמי נינג'ה".

איזה עוד פרויקטים מבוצעים בימים אלה?

"בשדרות יום הכיפורים מבוצעות עבודות להצבת מתקני משחקים, משטחי גומי והצללות. גם בגן ששת הימים יוצבו מתקנים, גומי והצללות, שישתלבו בפיתוח הנופי שנבצע במקום. עבודות מבוצעות גם בגן נתן ברמת אפעל, בשדרות ק"ם ובגן גולדברג. בשדרות התמרים מחליפים את מתקני המשחקים, הגומי וההצללה, בגן איצ'ה שחם יהיו מתקני משחקים ונינג'ה לילדים, בשדרות ויצ"ו ברמת השקמה, שאמורות להיקרא על שם מרדכי בן פורת, יבוצעו עבודות שדרוג ,שיכללו פיתוח נופי ושביל מטופח להולכי רגל".

יש מספיק גינות כלבים ברמת גן?

"יש מספיק, אבל ביצענו בכמה מקומות הפרדה, והוקמו גינות ייחודיות לכלבים קטנים".

כמה פרחים יישתלו השנה באיי התנועה ובחוצות העיר?

"לפני שנתיים, נשתלו כחצי מיליון פרחים עונתיים, אבל מאז, יש היפוך במגמה. בשנה שעברה נשתלו כ-200 אלף פרחים עונתיים וכ-300 אלף פרחים רב- שנתיים, וגם השנה יישתלו כ-200 אלף פרחים עונתיים, לצד הפרחים הרב- שנתיים שקיימים".

מדוע הוחלט על המעבר מפרחים עונתיים לרב שנתיים?

"הפריחה של הרב-שנתיים היא לאורך זמן ממושך יותר, והם גם צורכים פחות מים".

בן דוד מספר גם על הפרויקט להצבת תיבות קינון לציפורים בגנים ציבוריים בעיר. "הצבנו כבר עשרות תיבות קינון, כדי לסייע לריבוי אוכלוסיית הציפורים, ונמשיך להציב תיבות נוספות", הוא מציין. "בנוסף, אנחנו משפצים ספסלים בחוצות העיר ומוסיפים ספסלים חדשים במדרכות. בעיר מוצבים כיום למעלה מ-500 ספסלים, ומספרם עוד יגדל".

מה התוכניות לעתיד?

"נגיע לכל הגנים הציבוריים ברמת גן. השלב הבא יהיה שדרוג גינת אלרום באבני החושן ופיתוח גינת אלי כהן בשכונת רמת עמידר, לכיוון רחוב אצ"ל. ניכנס לעבודה גם ברחוב טבנקין ובגן הביל"ויים. אנו בעיצומו של יישום חזון הריאות הירוקות. רמת גן תחזור להיות עיר גנים".